Az elmúlt 10 évben született gyerekek már az anyaméhben elkezdik az online életet, amikor a szüleik az ultrahangképet kiposztolják a közösségi médiában. Az első internetes élményben pedig már 2 éves koruk előtt részesülnek online mesenézés, zenehallgatás, telefonálás formájában. Számukra maguktól értetődő, hogy kérdéseikre a választ az interneten keresik. Az iskolai felvilágosító órák a gyerekek harmada számára „túl későn” történnek, ezzel szemben az európai statisztikák szerint a 7–10 éves korosztály 3. leggyakoribb keresőszava a pornó. A gyerekek természetes módon érdeklődnek a saját és a másik teste iránt, de megfelelő információforrás hiányában tudásvágyuk veszélyes helyzetekbe sodorhatja őket.
A Telenor egy közelmúltban végzett felmérése szerint a 6–15 éves gyerekek 87 százaléka rendelkezik valamilyen mobiltelefonnal, több mint háromnegyedük (83 százalék) zsebében pedig már internetezésre is alkalmas okostelefon lapul. Ez hatalmas lehetőség a fiatalok számára, hogy az őket érdeklő témákban információhoz jussanak, ugyanakkor sokszor nehéz megítélni egy információforrás hitelességét.
A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány csapatát alkotó, gyermekjogban és gyermekvédelemben komoly múlttal rendelkező szakemberek már kezdeti lépésektől fiatalok bevonásával fejlesztették ki a 10–18 éves korosztályt célzó online szexedukációs felületet, a yelon.hu-t és a Yelon okostelefon-alkalmazást. Az oldal a szülőket, pedagógusokat, gondozókat, felelős felnőtteket szólítja meg a szexuális felvilágosítás és nevelés mindazon kényes kérdésével kapcsolatban, amelyekre sokszor nehezen találnak tabumentes és tényszerű válaszokat. A 2016 novemberében indult, sikeres kísérleti időszakot követően most szélesebb közönség felé nyit a program.
„A szolgáltatással a gyerekek az ország bármely pontján életkoruknak megfelelő, hiteles információhoz juthatnak az őket legjobban érdeklő témákról, a testi változástól a párkapcsolati kérdéseken át a pornóig. Az oldal eddig tesztüzemmódban működött, de 2017 februárjától hetente frissülő új tartalmakkal és meghatározott napokon anonim chatszolgáltatással várjuk a tizenéveseket, akiknek kérdéseire az Alapítvány képzett felnőtt önkéntesei válaszolnak” – mondta Gyurkó Szilvia, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány vezetője.
„Több kezdeményezésünkkel is támogatjuk a jövő generáció digitális képességinek fejlődését, illetve segítjük őket a tudatos internetezésben, a hiteles információszerzésben. Ezért is volt egyértelmű, hogy az alapítvány Yelon projektje mögé állunk, amiben az alapítvány szakembereinek kiemelkedő szakmai háttere a mobiltechnológiával társul – és a fiatalok profitálhatnak belőle” – emelte ki Banovic Aleksandra, a Telenor lakossági szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese.
A novemberi indulás óta az oldalt 7000-en keresték fel, és 25 alkalom keretében több mint 400-an használták a chatet, amiben jelenleg 20 képzett chatügyelő dolgozik.