szakértő;Verona;busztragédia;

A tragédia helyszíne MTI FOTÓ: Varga György

- Busztragédia - Döbbenetes megállapítás egy szakértőtől

Az Origo értesülése szerint egy kiegészítő üzemanyagtartály lehetett abban a buszban, amely kigyulladt Verona mellett, az autópályán. Azért lehetett plusztartály a buszon, mert spórolni akartak az üzemanyagon. 

Az olasz hatóságok még nem zárták le a vizsgálatot, a busz roncsa is Olaszországban van még, és a Nemzeti Nyomozó Iroda is nyomoz az ügyben. Arról, hogy hogyan történhetett a baleset, nagyon sok a találgatás, mert a nyomozásra való tekintettel nem adhatnak ki információt.

A balesetben azt tartotta a legszokatlanabbnak egy korábban nyilatkozó, buszvezetői gyakorlattal is rendelkező igazságügyi szakértő, hogy hogyan tudott ilyen hamar kigyulladni a busz első része. Erre adhatna magyarázatot, hogy plusz-üzemanyagtartály lehetett a buszban az Origo értesülése szerint.

A gyakorlatban nem szokatlan még külföldön sem, hogy a több járművet üzemeltető cégek kibővítik az üzemanyagtartályokat – mondta egy buszok műszaki vizsgáztatásával is foglalkozó szerviz. Nem egyszer találkoztat már műszaki vizsgán olyan külföldről behozott haszonjárművel is, amelynek kibővített tankja volt. Ezzel ugyanis spórolni tudnak, ha például a cégnek van valamilyen megállapodása valamelyik olajtársasággal a nagyobb volumenű, így kedvezményesebb vásárlásról, esetleg ha a cégnek van saját üzemanyagtöltő-állomása a telephelyein.

Megkeresték az Országos Rendőr-főkapitányságot is, hogy meg tudják-e erősíteni információikat. Azt válaszolták: a Nemzeti Nyomozó Irodánál folyamatban lévő nyomozás érdekeire tekintettel a rendőrség nem ad bővebb tájékoztatást az eljárásról.

A cégvezető cáfol

Czakó Tibor, a Pizolit Személyszállító Kft. ügyvezető igazgatója cáfolja azt a sajtóban megjelent feltételezést, hogy egy illegálisan beszerelt üzemanyagtartály lett volna az autóbuszban. Közleményében azt írta: gyári leírások bizonyítják, hogy a busz elejénél, jobb és baloldalon gyárilag felszerelt üzemanyag-tartályok vannak. A képeken - mindkét oldalon - jól látható a gyári töltőnyílás.

Az ügyvezető a póttank feltételezett robbanásáról azt közölte: a jobb oldali üzemanyagtartályt már az ütközés előtt feltépte a szalagkorlát, és a kidöntött villanyoszlop rövidzárlata lobbantotta be a kiömlő gázolajat, miként azt olyan kép- és videofelvétel is igazolja, amelyet nevét is vállaló szakértő jegyez, szemben egy "névtelen" szakértő állításával.

Hazahozták a súlyosan sérült beteget
Hazahozták Veronából és a Magyar Honvédség Egészségügyi Központ - Honvédkórházban kezelik tovább a veronai buszbaleset egyik, súlyos égési sérüléseket szenvedett sérültjét - közölte Tamás Róbert, az intézmény orvosigazgatója szerdán sajtótájékoztatón. A sérülttel nem sokkal három óra előtt érkezett meg a mentőautó a ferihegyi repülőtérről. Tamás Róbert elmondta, a 40 év körüli férfi állapota stabil, beszéltek vele, azonban súlyos égési sérülései vannak. Veronában már többször megműtötték, és itthon is több műtét vár majd rá. "Hosszú lesz a felépülése" - jegyezte meg az orvosigazgató. Beszámolt arról is, hogy a még Veronában - koponyasérülés miatt - ápolt sérült hazaszállításáról a jövő héten születhet döntés. 

Bár a fővárosban és a Dunántúlon is csak többéves késéssel, decemberben indult el a Rászoruló személyeket támogató operatív program (RSZTOP) hajléktalanokat segítő része, a kilenc megyét magában foglaló Kelet-Magyarországon a késedelmesen kiírt közbeszerzési eljárás is eredménytelenül zárult. Így ott a programban máig nem kapnak egy tányér ételt sem a hajléktalanok, s a mélyszegénységben élő gyerekek sem jutnak hozzá az évek óta ígérgetett élelmiszercsomagokhoz – tudta meg a Magyar Nemzet.