Valentin-nap;Felcsút;kisvasút;

- A vonat nem vár - Romantikáztunk egyet Felcsúton

Lufiszívekből hosszabb pályát lehetett volna kirakni Bálint nap estéjén Felcsúton, mint a Vál-völgyi kisvasút 5,7 km-es vonala. Kilencezer forintért bárki végigroboghatott az ország egyik legfeleslegesebb szakaszán és így "ünnepelhette" párjával a Valentin-napot. A hangulat, minden erőlködés ellenére sem sikerült épp forróra.

Díszdobozos csokoládé, minipezsgő, eper, terített asztalok, szív alakú post-itek és lufik várták a vagonokban azokat, akik fejenként 4500 forintot befizettek a felcsúti kisvasút "romantikus, vacsorával egybekötött utazására". Felszállni a Mészáros Lőrinc polgármester és Orbán Viktor felségterületét szelő szerelemvonatra nemcsak emiatt volt azonban különleges élmény, hanem azért is, mert a kisvasút hétköznap egészen április végéig nem is jár.

Hatalmas utazásra persze nem kell gondolni. Miután kiléptünk a felcsúti vasútállomás igen elegáns restijéből összesen három állomáson álltunk meg: a felcsúti vasútállomáson, a Puskás Akadémiánál, majd egy kissé érthetetlen "fordulattal" visszamentünk a felcsúti vasútállomásra, végül pedig leszálltunk az alcsútdobozi arborétumnál. A menetidő így is több mint egy óra, tízperces megállókkal. Mondják, a szerelem vak: mintha a semmiből robogtunk volna a semmibe, oda-vissza, a köd ugyanis akkora volt, hogy még az Orbán Viktor háza melletti stadionból sem láttunk semmit. A főleg 35 fölötti utasok zavartan nevetgélve és/vagy jókedvűen szelfizgették végig az utat, ami a Puskás Ferenc Sport Hotelben ért véget egy élőzenés vacsorával.

Ugyan a helyi buszon, Felcsút felé tartva az utasok ironikus megjegyzései töltötték be a teret, az viszont biztos, hogy erre az eseményre bizony volt igény. Összesen három esti turnusra lehetett regisztrálni, egy körben négy 12 fős asztalnál volt hely, azaz csaknem 50 fő utazott egy-egy csoportban. És igazából semmivel sem volt gond: a szervezés, a lebonyolítás és a segítőkészség rendben volt, a Valentin-nap nehezen elkerülhető kínosságához, a túlzáshoz és a giccshez már máshol, egyébként is hozzászokhattunk minden boltban és köztéren az elmúlt években. Így aztán szervezésbeli erőlködést az amúgy közepes vacsoránál lehetett csupán érezni az olyan fantázianeveknél, mint a "tavaszi szerelem" ( azaz a magvas csirkemell csíkok friss salátaágyon, dijoni dresszinggel), az "erdei kaland" (baconbe bújtatott szűzérmék erdei gombamártással burgonyakrokettel) és a mélypont, az "érzéki csábítás" (házi málnás csokoládétorta).

Hogy kit, milyen szándék vezetett a kisvatusas romantikázásra, nem tudtuk meg. Az mindenesetre tény, hogy nehezen indokolt ünneplési forma az, hogy a szerelemről szóló napon több tucat emberrel együtt valaki felvonul egy vonatra, majd lezavar egy, legalábbis kínos vacsorát a ködben. Persze valójában az esemény tekinthető egy átlagosan feszengős Valentin-napnak is, annak minden giccses elemével és díszletével. Mert ahogyan az kell: a felcsúti szerelemvonaton minden vörös volt, sőt, az egyik pincér vörös bort ajánlott azzal az indoklással, hogy Valentin-nap van.

Egy kis romantikáért kattintson ide!

A felcsúti romantikavasutazást persze nem a rendezés körülményei, inkább helyszíne teszi érdekessé. A rendezvényt a helyszín maga tette híressé, s vélhetően feszengőssé is. Felcsút ugyanis, mint az közismert, nemcsak egy települést jelent, hanem magát Orbán Viktort, Mészáros Lőrincet, a stadionépítkezést, a fideszes versus nem fideszes települések pályázati pénzei közötti különbségeket (megírtuk: a közeli Óbarok polgármestere nemrég lemondott azzal az indoklással, hogy a településre nem érkeznek fejlesztési pénzek, hiszen neki nincs kormányzati hátszele). A kormányfő falujának, házának és focipályájának egyenként is súlyos ügyeit aztán a kisvasút ("ha támadják, akkor meghosszabbítjuk") körüli botrány tette keretbe, így noha a vonatozást most leöntöttek szerelemmel és megszórták rózsaszirmokkal, az utasok aligha feledkeztek meg minderről.

Például, hogy hiába teltek meg a vasúti kocsik Valentin-napon, októberben hat olyan nap is volt, amikor senki sem utazott a vonalon. Eközben ismert: erre a vasútpályára kapott Mészáros Lőrinc alapítványa, a fociakadémiát üzemeltető Felcsúti Utánpótlás Nevelésért Alapítvány 600 millió forint uniós támogatást, amihez a kormány hozzácsapott még 257 millió forintot. És még az is lehet, hogy tovább építik Bicskéig - az erről szóló kormánydöntés ugyanis megszületett. Ahogy korábban azt a Népszava megírta, több forrás szerint a Vál-völgyi kisvasutat bővítenék Bicske felé, nem európai uniós, hanem hazai forrásból is. Eközben még mindig nem tudni, hogy a kormány mekkora utasszámot ígért annak idején az uniós pályázatban. Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség államtitkára korábban cáfolta azokat a híreket, melyek szerint 2500-7000 utasra számítottak, ehelyett évi tízezer, azaz napi 27-28 utas szerepelt. Az Átlátszó össze akarta hasonlítani, valójában mennyien használják a vonalat, ezért kikérték az alapítványtól az indulás óta eladott jegyek számát. Ezeket az adatokat azonban, arra hivatkozva, hogy az alapítvány nem lát el közfeladatot és nem kaptak pénzt a költségvetésből, nem adták ki. Csakhogy az EU-s pénz is közpénz, így a titkolózásnak bírósági per a vége.

Egy biztos, a Valentin-nap rendesen megdobta az utasszámot.

Budapesten ismét elrendelte Tarlós István főpolgármester a szmogriadó tájékoztatási fokozatát, miután a mérőállomásokon a szálló por légszennyezettségi szintje február 13-án három, 14-én pedig négy mérőponton meghaladta a tájékoztatási küszöbértéket - közölte a Főpolgármesteri Hivatal szerdára virradó éjszaka.