Publicisztika;kátyúk;úthibák;kátyúbiztosítás;

- Kátyúverseny indult

Évek óta szaporodnak a kátyúk a magyar közutakon, ami elsősorban a rossz kivitelezésnek és a hiányos karbantartásnak tudható be. Ráadásul a lyukak folytonos és drága tömködése nem oldja meg problémát, komoly felújításokra lenne szükség. Erre azonban a továbbiakban az EU nem ad pénzt Magyarországnak.

Küldjön fotót az autóját veszélyeztető úthibákról, a legdurvább kátyúkat bejelentők között autós ajándékot sorsolunk ki – tette közzé felhívását a vezess.hu autós portál. Megversenyeztetik a fenntartókat is: ki javít gyorsan, ki lassan, ki sehogy?

Csak a fővárosban több tízezer úthiba keletkezik évente. Ezzel a karbantartók csak fokozatosan, hetek, hónapok alatt tudnak megbirkózni. Az esetenként akár több százezer forintot is elérő kátyúkárokat az útkezelőknek kell állniuk, a kártérítési igények mintegy felét azonban visszautasítják. Ennek az az oka, hogy az autósok többsége nem tudja, kihez kell fordulnia, illetve hogyan tudja megfelelően dokumentálni a keletkezett károsodást.

A kártérítés alapfeltétele a kár megfelelő igazolása, amit a károsultnak kell bizonyítania. Ha ez nem egyértelmű, az adott útszakasz kezelője visszautasíthatja az igényt.

Így bizonyítsunk

Készítsünk fényképet a kátyúról és a sérülésről is, emellett ne feledkezzünk meg róla, hogy a helyszín is beazonosítható legyen a képeken. Komolyabb kár esetén ragaszkodjunk a rendőri jegyzőkönyvhöz, illetve próbáljunk tanúkat szerezni. A fényképekre célszerű a méretek érzékeltetésére egyértelműen beazonosítható tárgyakat (gyufásdoboz, golyóstoll.) helyezni. Az autó megjavítása után ne hagyjuk a sérült alkatrészt a szerelőnél, mert arra a bizonyítási eljárás során szükségünk lehet.

Az útkezelők a legtöbbször azzal utasítják vissza a kártérítési igényeket, hogy a károsodott jármű az engedélyezettnél gyorsabban haladt, vagy figyelmeztető tábla jelezte az úthibát, vagy a vezető elhajtott a helyszínről – utólag már nehéz hitelesen dokumentálni, illetve megfelelő tanúkat, hatósági jegyzőkönyvet szerezni.

Magyar specialitás a kátyúbiztosítás

A fejlettebb országokban bizonyára különösen hangzana a magyar biztosítók ajánlata, a kátyúkár-biztosítás. Ez már évi pár ezer forintért elérhető, jellemzően a kötelező vagy casco mellé, kiegészítőként kötik meg az ügyfelek, de önállóan is elérhető a szolgáltatás.

Fontos kiemelni: a casco nem helyettesíti a kátyúbiztosítást, mivel az ilyen károk összege általában az önrészhez hasonló mértékű.

Ne fékezzünk!

Ha látjuk, hogy elkerülhetetlen a kátyú, a biztonságos közlekedés keretein belül minél jobban csökkentsük a sebességet. Amikor a kátyúba érkezünk, engedjük fel a fékpedált. Ha ugyanis a gumi fékezetlenül tud átgördülni az úthibán, lényegesen kisebb erőhatás éri az abroncsot, illetve rajta keresztül a felnit és a futóművet is.

Nem adták ki lapunknak a mezőkövesdi sportszálló dokumentumait, pedig a létesítményre a Tállai András elnökölte helyi focicsapat rengeteg közpénzt kapott. Maga a NAV-elnök korábban azt tanácsolta a sajtónak, menjenek el a Borsod megyei településre, ott meg lehet tekinteni a szerződéseket. Nem lehetett. Viszont tudjuk: a sporthotel többe kerül, mint a Zsóry FC stadionja.