Küldjön fotót az autóját veszélyeztető úthibákról, a legdurvább kátyúkat bejelentők között autós ajándékot sorsolunk ki – tette közzé felhívását a vezess.hu autós portál. Megversenyeztetik a fenntartókat is: ki javít gyorsan, ki lassan, ki sehogy?
Csak a fővárosban több tízezer úthiba keletkezik évente. Ezzel a karbantartók csak fokozatosan, hetek, hónapok alatt tudnak megbirkózni. Az esetenként akár több százezer forintot is elérő kátyúkárokat az útkezelőknek kell állniuk, a kártérítési igények mintegy felét azonban visszautasítják. Ennek az az oka, hogy az autósok többsége nem tudja, kihez kell fordulnia, illetve hogyan tudja megfelelően dokumentálni a keletkezett károsodást.
A kártérítés alapfeltétele a kár megfelelő igazolása, amit a károsultnak kell bizonyítania. Ha ez nem egyértelmű, az adott útszakasz kezelője visszautasíthatja az igényt.
Így bizonyítsunk
Készítsünk fényképet a kátyúról és a sérülésről is, emellett ne feledkezzünk meg róla, hogy a helyszín is beazonosítható legyen a képeken. Komolyabb kár esetén ragaszkodjunk a rendőri jegyzőkönyvhöz, illetve próbáljunk tanúkat szerezni. A fényképekre célszerű a méretek érzékeltetésére egyértelműen beazonosítható tárgyakat (gyufásdoboz, golyóstoll.) helyezni. Az autó megjavítása után ne hagyjuk a sérült alkatrészt a szerelőnél, mert arra a bizonyítási eljárás során szükségünk lehet.
Az útkezelők a legtöbbször azzal utasítják vissza a kártérítési igényeket, hogy a károsodott jármű az engedélyezettnél gyorsabban haladt, vagy figyelmeztető tábla jelezte az úthibát, vagy a vezető elhajtott a helyszínről – utólag már nehéz hitelesen dokumentálni, illetve megfelelő tanúkat, hatósági jegyzőkönyvet szerezni.
Magyar specialitás a kátyúbiztosítás
A fejlettebb országokban bizonyára különösen hangzana a magyar biztosítók ajánlata, a kátyúkár-biztosítás. Ez már évi pár ezer forintért elérhető, jellemzően a kötelező vagy casco mellé, kiegészítőként kötik meg az ügyfelek, de önállóan is elérhető a szolgáltatás.
Fontos kiemelni: a casco nem helyettesíti a kátyúbiztosítást, mivel az ilyen károk összege általában az önrészhez hasonló mértékű.
Ne fékezzünk!
Ha látjuk, hogy elkerülhetetlen a kátyú, a biztonságos közlekedés keretein belül minél jobban csökkentsük a sebességet. Amikor a kátyúba érkezünk, engedjük fel a fékpedált. Ha ugyanis a gumi fékezetlenül tud átgördülni az úthibán, lényegesen kisebb erőhatás éri az abroncsot, illetve rajta keresztül a felnit és a futóművet is.