Két év alatt megduplázná a kormány az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) mostani 36 milliárd forintos költségvetését, az összegből egyebek mellett több mint háromszáz új mentőautót, valamint védőruhákat vásárolnak a mentőknek. Emellett soha nem látott mértékű bérfejlesztési program indul - tudta meg a Népszava kormányzati forrásból. Úgy tudjuk az erről szóló előterjesztés hamarosan a kabinet elé kerül. A programot még az előző főigazgató, Máté Gábor mellé a nyáron kinevezett miniszteri biztos, Mártai István készítette, s noha többen úgy vélték, ezzel a grandiózus intézkedési csomaggal Mártai visszatér a főigazgatói székbe, végül decemberben Csató Gábor lett a mentők új vezetője.
Ennek ellenére a tervek most a kormány elé kerülnek: csak a bérek kiigazítására csaknem 12 milliárd forintot szánnának, méghozzá úgy, hogy 2017 májusában kezdődne a béremelés, a mentőtisztek jövedelme összességében 170-220 ezer forinttal, a mentőápolóké 100-120 ezer forinttal lehet több, mint most. Jelenleg az utóbbiak átlagkeresete a pótlékokkal bruttó 195 600 forint. Adózás után így 80-130 ezer forintból - plusz a havi 5000 forintos étkezési támogatásból - élnek. A KSH adatai szerint a nettó magyar átlagkeresetnél (165 ezer forintnál) is kevesebbet kapnak, az emeléssel így az elvándorlást, az állandósult emberhiányt is szeretnék megszüntetni. Ismert, hogy a helyzet súlyos: a 272 mentőorvosi állásban jelenleg mindössze 170 orvos dolgozik.
A most kormány elé kerülő koncepció szerint megoldódhat a mentősök egyenruha-problémája is. Az ombudsman már 2003-ban jelezte: tarthatatlan, hogy a fertőzésveszélynek kitett mentősök, nem mind kapnak megfelelő védőruhát, és akinek van annak speciális tisztításáról sem gondoskodik az OMSZ. A tervezet csaknem kétmilliárd forintot szán e célra. Üröm az örömben, hogy csak 2018-ban érkezhet meg a dolgozókhoz az új ruházat.
A tervezetben szerepel az is, hogy a választások évére a mentőautók átlagéletkora már csak hat év lesz. A cél érdekében két év alatt 324 mentőautót vásárolnak. Jelenleg a járművek csaknem negyede tíz évnél öregebb. Az Orbán-kormány egyszer már, 2011-ben módosította a mentőautók még elfogadható korát meghatározó jogszabályt, akkor a járművek nyugdíj-korhatárát tízről tizenhárom évre emelte. Most a 39 autóval már ebből is kicsúsztak. Az eszközpark-megújítási program része az is, hogy valamennyi régió kapna egy úgynevezett bálna autót. Azokat a gépkocsikat hívják így, amelyeket a túlsúlyos betegek szállítására is használhatnak. Most egyetlen ilyen autója van az OMSZ-nak az is egy éve áll a szerelőműhelyben. Például, ha a Közép-magyarországi Régióban ilyen beteg van, akkor a garázsmester szól a bútorszállító, dobozos autókat üzemeltető ismerősének, aki kölcsönad egy kocsit a mentőknek. Folytatódna a mentőállomások felújítása is; az omladozó helyett újakat építenének. A mostani széttagolt fővárosi mentőállomásokat lebontják, és a Budapesti kórház fejlesztési programmal kialakítandó három új ellátócentrumban alakítanak ki helyettük újakat.