Van valami végtelenül szürreális és skizofrén a világ legrangosabbnak mondott zenei díjában. Mivel még az összevonások után is több kategóriában osztják ki, mint ahányan egy átlagos amerikaifutball-csapat keretében játszanak, a show-t két részre bontják. Az első etap – komoly- és világzene, dzsessz, technikai díjak – egy kisteremben zajlik, és kísértetiesen emlékeztet az iskolai évzárók azon szakaszához, amikor az igazgató fásult hangon sorolja, ki miért kap könyvjutalmat.
Ezzel szemben a fő kategóriák körítése: 95.000 négyzetméter szőnyeg, 10.000 yard textil és több mint 1000 világítótest, 60 büfé, méregdrága ruhákban grasszáló sztárok, műsorvezetőként pedig James Corden. Na, ezt nem lehet élőben követni a hivatalos honlapon.
Az idei gála amúgy könnyen összefoglalható: Adele és David Bowie mindent vitt (öt-öt díj), Beyoncé és Rihanna hoppon maradt. Adele másodszor nyeri meg az év albumáért járó díjat – idén a 25-ért, öt éve a Rolling In The Deepért vihette haza. A brit énekesnő beszédében elegánsan igyekezett elsimítani a Grammy körül fellángolt balhét: sokan, köztük a két díjat is bezsebelő Drake azért maradtak távol, mert szerintük csak a zsűri kis kedvenceinek van esélyük, az afro-amerikai előadókat viszont mellőzik. Adele – részben talán épp ezért – Beyoncét méltatta: „Elnézést, de egyszerűen nem fogadhatom el ezt a díjat. Beyoncé az életem művésze, és az ő lemeze, a Lemonade, amely szintén jelölt volt, monumentális. Te vagy számunkra a fény.Ugyanazokat az érzéseket váltod ki belőlem, a barátaimból, a fekete barátaimból is: erőt adsz mindannyiunknak. Te vagy az idolom.”
David Bowie utolsó, múlt januári halála előtt csupán napokkal megjelent lemeze öt szobrocskát kapott, ezzel holtversenyben a második legtöbb elismerést gyűjtötte be – még ha ezek egy része kevésbé fajsúlyos kategóriákból származik is.Beyoncét mindenütt kiütötte Adele, de még a zenés film kategóriájának díját is elhalászta a Lemonade-hez készült videósorozata elől a Ron Howard rendezte Eight Days A Week The Touring Years című Beatles-film.A várandós énekesnő viszont tett róla, hogy senki ne sajnálja le: aranyba burkolt anyaistennőként lépett színpadra némi Szűz Mária-áthallással, és lehengerlő show-t csinált. Vanessa Williams ujjongott is Twitteren, mondván: amikor sok éve ő lépett fel terhesen, szabályosan takargatták a pocakját, és ezért a változásért hálásak lehetünk Beyoncénak.
Mások nem voltak ilyen összeszedettek: Lady Metallicával közös fellépésén bekrepáltak a mikrofonok, így metál helyett bizarr pantomimet kaptunk. Adele-nek nincs szerencséje a grammys előadásokkal: legutóbb a mikrofon tréfálta meg, most annyira izgult, hogy csúnyán belebakizott George Michael Fastlove című számába, ráadásul sikerült eltörnie az egyik arany gramofonját. Bruno Mars a 2016-ban elhunyt Prince-t idézte meg – a Twitter rossz nyelvei szerint az Uptown Funk előadója igazából mást sem tesz egész életművével.
Ahiphop-vonal szállította a politikai kontentet: A Tribe Called Questa We The People című dalt adta elő, amelynek refrénje tulajdonképpen Trump ars poeticájának kigúnyolása: „Fekete srácok, mindannyian / Mennetek kell / Ti, mexikóiak, valamennyien / Mennetek kell / Hé, ti csórók / Mennetek kell / Muszlimok és melegek / Utálunk benneteket / Úgyhogy ti rosszfiúk, húzzatok innen”. Busta Rhymes „Narancs ügynökként” utalt Trumpra, ironikusan megköszönve neki, hogy életben tartja a gonoszat. A produkció végén azt üvöltötték a mikrofonba: Resist! Resist! – azaz: álljatok ellen!
„Köszönjük, Obama” feliratú pulóverben vette át első díját az est nagy nyertese Chance The Rapper, akinek Coloring Book című lemeze az első Grammy-jelölt, amely csak streaming formátumban jelent meg. Chance tehát úgy nyert négy díjat, hogy nincs lemezkiadója. „Az önállóság: szabadság!” – harsogta a mikrofonba a rapper.
Aranyos volt a legjobb popduó díját nyerő 21 Pilots: alsógatyában vonult színpadra. Amikor ugyanis suhancként Grammy-gálát nézték boxerben a tévé előtt, megfogadták, ha egyszer Grammyt nyernek, így veszik majd át. Hozzátették: a gyerekek közül, akik most a tévé előtt ülnek, ott vannak a jövő Grammy-díjasai.Csak ki kell várniuk: a Megadethnek például huszonegy jelölés után sikerült végre nyerni metál kategóriában.
A nem könnyűzenei kategóriákban idén nem voltak meglepetések – hacsak az nem, hogy Yo-Yo-Ma világzenei díjat kapott. John Scofield kettőt is nyert, John Williams begyűjtött egy újabb gramofont az Ébredő erő filmzenéjéért, Steve Reich a legjobb kamarazenei, Penderecki a legjobb kórusmű kategóriájában aratott diadalt. A legjobb nagyzenekari előadás A Bostoni Szimfonikusok Sosztakovics-lemeze lett Andris Nelsons vezényletével.
Az év operafelvétele a Los Angeles-i Opera produkciója,John Corigliano The Ghosts Of Versailles című műve lett. Megosztott Grammyt kapott a legjobb vokális szólóalbum kategóriában Dorothea Röschmann Schumann & Berg című, illetve Ian Bostridge Shakespeare Songs című albuma.A legjobb kortárs kompozíció díját Michael Daugherty vihette haza Tales Of Hemingway című művéért.Ennek az átadónak Margaret Choadott egy kis pezsgést: a humorista ugyanis nemes egyszerűséggel azt kiabálta a mikrofonba: cseszd meg, Donald Trump.