1949;

- Piros nyakkendőben a 7-es átlagért

„Fiam az őrsi közös tanulás segítségével tanulmányi jegyét 4-esről javította fel általános 6-osnál jobbra. Én, de azt hiszem, minden úttörőszülő nevében beszélek, hálásan köszönöm az Úttörő Mozgalomnak, hogy fiam jobb tanulását elősegítette, mondotta Kocsis Pista úttörő édesanyja” – olvasható az Édesanya is örül, ha fia jól tanul című rövidke írásban, és valóban: a képen Édesanya és Pista látható. Egy horgolt csipketerítővel borított asztalnál ülnek, Édesanya szolid kiskosztümben, Pista feszes úttörő díszben, bal vállpántján a síp zsinórja, a jobb alatt a sapka, gallérja körül a piros nyakkendő. Mosolyogva hajolnak össze a tankönyv felett.

A Jótanulással előre Hazánkért címet viselő füzet tele van hasonló, örömteli jelenetekkel. A hajdúböszörményi Zrínyi Ilona iskola Munka őrse előtt füzetek és könyvek halma, vonalzó és tintatartó. „Sári csak 175 százalékos, a másik két pajtásunk 200 százalékos” – jelzi a szöveg, így érthető, hogy Zolnai Sári kicsit megszeppenten mélyed az előtte kinyitott könyvbe, míg Friedrich Ágnes és Sitery Lenke csöndes megelégedéssel függeszti tekintetét a jövőre. Bár ez csak inkább afféle lányos túlteljesítési kényszer lehet, mert Varga István például, a debreceni Juhász Nagy Sándor úttörőcsapat őrsvezetője annak ellenére szélesen, már-már kópésan vigyorog, hogy mindössze 160 százalékos teljesítményt mondhat magáénak. Igaz, a névtelen krónikás szerint így is elégedett lehet, hiszen alig egy fél tanév alatt társaival nemcsak szilárd lábakra állította a város úttörőéletét, de a tanulási mozgalomba is bekapcsolta a fiúkat. Büszkén állíthatta tehát: „A szorgalmas tanulás meghozta gyümölcsét, és így az én őrsöm áll legközelebb a zászló elnyeréséhez”.

A Jótanulási mozgalom két szinten folyt ugyanis. Egyrészt a kimagasló teljesítményt nyújtó őrsöknek szánt zászlóért: ez, mivel épp az 1948-as, centenáriumi évben indult a versengés, a „Március 15. őrsi zászló” nevet kapta. Másrészt a Jótanulásért Érdemrendért, amelyet a saját, őrsük vagy épp tanulópárjuk átlageredményét negyedév alatt egy egész jeggyel javítók érdemelhettek ki. (Az elbírálásnál azonban, talán mondanunk sem kell, az egyéb úttörőérdemek is komoly súllyal estek a latba.)

Az a tény persze, hogy 1949-et írtak, azaz a „fordulat évében” járt az ország, sok mindenen tükröződött. Legelőször is azon, hogy egy hétfokú skálán helyezkedtek el az osztályzatok, amelyek jobbítását célul tűzték ki. Épp 1948 szeptemberében adta hírül a Szabad Nép, hogy a korábbi négyfokú rendszer – ahol az egyes volt a legjobb, a négyes pedig az elégtelen jegy – helyébe hétfokú lép. „Az új fokozatok elnevezése: kitűnő (7), jeles (6), jó (5), közepes (4), elégséges (3), gyenge (2) és elégtelen (1). A szélesebb osztályozási skála nagyobb igazságosságot tesz lehetővé, mert nem csak jó és rossz érdemjegyeket ismer.”

A Jótanulásért Érdemrend odaítélésekor az összes tárgyból elért eredményt tehát összehasonlították a korábbival, és így számították ki a százalékos javulást. A hajdúböszörményi Eötvös József csapat Összefogás őrsében például a legrosszabb tanuló, Komáromi Sándor 5,0-es átlagot ért el (120 százalék), míg az éllovas, Farkas Elemér 7,0-est, ami 200 százaléknak felelt meg. Székelyhídi Ágoston őrsvezető 135-ről 175 százalékra javította saját eredményét is, így joggal volt elégedett: „A VIII. b/ osztályban már látszik ennek a munkának a hatása, de azt szeretnénk, ha az egész csapat teljes erejével tanulna, hogy legalább Ságvári zászlót kapjon”.

Igen, Ságvári zászlót. Ezt írta a Jótanulással előre Hazánkért! 15. oldalán, 1949. január 7-i dátummal Székelyhídi Ágoston őrsvezető, miközben a 2. oldalon – jól emlékeznek – még a Március 15. zászló megszerzésére buzdították az úttörőket. Zavarba ejtő, de lám, Székelyhídi pajtás tudta jól, mert alig két hónappal később, március 15-én arról adott hírt a Szabad Nép, hogy „A beszédek után kiosztották a díjakat. A Rákosi-zászlót a csepeli Katona József-utcai általános iskola Dobó Katica Úttörőcsapata nyerte, amelynek tanulási csoportja a „tanulási normát” 86 százalékról 126 százalékra teljesítette. A csepeli úttörőcsapat 40 tagjának élmunkás az édesapja. Kiosztottak a lelkes fiatalok között 20 Ságvári-zászlót és 200 tanulási érdemrendet.”

Mondom, gyorsan változó idők voltak ezek, és 1949 tavaszán a jelek szerint a Ságvári már jobban hangzott, mint a Március 15., és a Rákosi mindent vitt. Az élmunkásoknak azonban kitartóan nagy respektjük volt, ami abból is kitűnik, hogy a jótanulási mozgalomba bekapcsolódó úttörőkhöz egy élmunkás, jelesül Jenei Lajos, a budapesti Vízművek dolgozója intézett intő szavakat. Így fogalmazott: „Jótanuló diákból – jó szakember válik. Minden úttörőnek jól kell tanulnia, hogy később, mikor a dolgozók sorába áll, úttörő öntudattal tudja szolgálni hazáját, tudja építeni boldog békés jövőjét.”

Más kérdés, hogy a következő tanév végére aztán minden megváltozott. Az élmunkások helyett már sokkal több szó esett az állandóan kétszáz százalékot teljesítő sztahanovistákról: olyannyira, hogy Jenei Lajos vízmű-dolgozó is feledésbe merült, és hamarosan csak névrokonáról, Jenei Lajos Kossuth-díjas diósgyőri olvasztárról írtak lelkesült hangon az újságok. A kommunista műszakok állandósultak, a normák egyre csak nőttek, és ebben a világban a tanulás sem becsület és dicsőség dolga volt immár, hanem az egyre többeket magába ölelő úttörőmozgalomban előírt kötelesség. (Az úttörők 12 pontjából is úgy szólt a harmadik, hogy „Az úttörő szüntelenül fejleszti tudását, híven teljesíti kötelességét.”)

Arról nem is beszélve, hogy röpke két tanév után a hétfokú osztályozási skálát is sutba dobta a magyar tanigazgatás, és bevezette helyette a szovjet mintát, az ötfokozatút. Ami kezdetben okozott is némi gondot („a hétjegyű osztályozásról az ötjegyűre való áttérés nem ment zökkenőmentesen iskoláinkban. Sok esetben túlságosan szigorúan osztályoztak a pedagógusok” – jegyezte meg kritikusan a Dunántúli Napló 1951 januárjában), de ezen természetesen diák és tanár egyesült erővel igyekezett úrrá lenni. Joggal kiálthatta tehát világgá a Magyar-Szovjet Társaság kongresszusán az úttörők küldötte, Mattyasovszky Mária: „a mi példaképeink az ifjú pionírok. Mi olyanok akarunk lenni, mint ők és ezért ígérjük, hogy úgy, ahogy szüléink az üzemekben, a mezőkön és a hivatalokban harcolnak a békéért, mi úttörők jótanulással erősítjük drága hazánkat.”

Igaz, ekkor már zászlók és Jótanulásért Érdemérem nélkül.

Merész döntés volt, amikor Kossuth Lajos ezekkel a szavakkal nevezte ki húgát a honvédség főápolónőjévé 1848. április 16.-án: „Mély részvéttel bajnokaink nyomora fölött, saját nővéremet, özv. Meszlényi Rudolfné, született Kossuth Zsuzsannát, az összes tábori kórházak főápolónőjévé nevezem, azon erős meggyőződésben, hogy kedves nővérem szelíd keblének nemes ösztöneit követve, megsértett vitézeink kórodai ápolása iránt mindenkor akként gondoskodik, mint ezt egy anyatestvér és hazánk hű leányától várni lehet.”(Földes, É. – Szabó, E.) Ezzel ő lett az Országos Kórodai Főápolónői Intézet vezetője is.