busztragédia;veronai buszbaleset;

Forrás: Polizia di stato/Facebook

- Busztragédia - A sofőr szakember, nem segédmunkás

A 16 halálos áldozatot követelő veronai buszbaleset számos rendezendő kérdést vetett fel. Ugyanakkor a szakemberek óvnak attól, hogy az állam a tragédiák után kapkodó, esetleg felületes jogalkotással igyekezzen reagálni az eseményekre - a közvélemény nyomására. Változtatásokra azonban szükség van, minden utazó érdekében.

Valóban nagyon fontos lenne, hogy amint a repülőgépek fedélzetén, úgy a hosszabb útra induló buszokon is vezessék be az előzetes fedélzeti tájékoztatást, hogyan kell viselkedni vészhelyzet esetén. Hol találhatók az ablaktörő kalapácsok, vészkijáratok, miképpen, merre lehet menekülni – és főként, hogy a biztonsági öveket bekapcsolva kell tartani. Ezt javasolta a veronai tragédiában érintett buszos cég vezetője, és ebben egyetért vele Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke is. Az érdekképviseleti vezető szerint a figyelmeztetés azért is lenne fontos, mert ezután mindenki a maga – gyermekek esetében a felnőtt kísérők - felelősségére köti vagy nem köti be magát. A járművezető ugyanis a továbbiakban képtelen ellenőrizni – nem is dolga –, hogy betartják-e utasítását.

Nemes arra is felhívja a figyelmet, hogy a buszvezetői hivatást valódi szakmának kellene elismerni, ennek megfelelően kezelni, bérezni. Mert ez nem csupán egy jogosítványt, hanem sok fontos más ismeretet is megkövetel, emberéletek tucatjai múlnak rajta. Ám sokszor a munkáltató és a megrendelő sem veszi ezt figyelembe. Az elnök emlékeztet rá: a váltósofőrök „pihenése” az utastérben, menet közben nem elegendő. De az sem mellékes, hogy a külföldi szállásokról rendszerint reggel-délelőtt ki kell jelentkeznie a csoportnak, de míg a turisták az utolsó napot még kihasználják, addig a sofőröknek biztosítani kellene az - általában esti - indulásig a pihenési lehetőséget a szállodában. 8-12 órát üldögélni egy hallban vagy a buszon nem nevezhető pihenésnek.

Sajnos azonban a járművezetőket a legtöbb helyen ma is segédmunkásnak tekintik és a munkájukkal járó felelősséget, az azzal járó stresszt gyakran nem veszik figyelembe. Ezt – Nemes véleménye szerint – a Munka Törvénykönyvének kellene szabályoznia.

A tragédiák után mindig kapkodó, esetleg felületes jogalkotással igyekszik az állam reagálni az eseményekre, a közvélemény nyomására - olyankor, amikor a kiváltó okok még nem is pontosan ismertek. Ez baj - mondja Németh Péter, a CLB független biztosítási alkuszcég értékesítési és kommunikációs vezetője. Jelenleg kizárólag a tanárok felelősségérzetén, gondosságán múlik, kötnek-e, és ha igen, milyen biztosítást a külföldi kirándulásokra. Ez ugyanis ma még nem kötelező. Az is fontos, hogy csak megfelelő állapotú és felszereltségű járművel induljanak útnak. Németh felidézi: nem egyszer előfordult, hogy a szervező pedagógus szállított le csoportot, halasztott el utazást, mert észlelvén a kiállított busz állapotát, alkalmatlannak találta az elindulásra.

Véleménye szerint szükséges lenne szabályozni azt, hogy milyen minimumfeltételek mellett kötött biztosítással legyen csak szabad ilyen túrákat szervezni. Ez a tragédiákat ugyan nem előzi meg, de egy nem várt esemény bekövetkezésekor komoly segítséget jelenthet a családoknak. Napi egy kóla vagy sör árából már komoly, széles körű felelősségvállalás vásárolható a biztosítóktól.

Abban mindkét szakember egyetért, hogy – elsősorban szállásdíj-spórolásból – a diákok éjszakai buszoztatásának megtiltása önmagában nem jelent nagyobb biztonságot, hiszen a busztragédiáknak csak töredéke történik az éjszakai órákban – amikor a csekély forgalom mellett jóval kisebb a balesetveszély, mint zsúfolt nappali időszakokban. Az autóbusz pedig továbbra is jóval biztonságosabb közlekedési eszköz, mint a személyautó. A legfontosabb elérendő cél a járművezetők megfelelő pihentetése – de mai csekély megbecsültségük mellett ez egyelőre vágyálom.

Veszélyes a „sufnitúra”
Utazásszervező csak megfelelő képesítés, gyakorlat és vagyoni biztosíték birtokában tevékenykedhet üzletszerűen - írja a jogiforum.hu. Nem igaz viszont ez az iskolai sítáborok vagy éppen erdélyi utak megszervezésére. Szemben az irodák által kötelezően nyújtandó garanciákkal, az iskolai saját szervezés esetén semmilyen plusz védelem nem illeti meg a fogyasztókat.



Németország és Franciaország közös meggyőződése, hogy az Európai Unió tagállamai csak együtt birkózhatnak meg a közösség előtt álló nagy belső és külső kihívásokkal - ezt mondta a német kancellár pénteken Berlinben Francois Hollande francia államfővel folytatott megbeszélése előtt. Angela Merkel sajtónyilatkozatában kiemelte, hogy az EU elődjét, az Európai Gazdasági Közösséget megalakító római szerződés aláírásának 60. évfordulója alkalmából Németország és Franciaország felszólítja az uniós tagállamokat és intézményeket, hogy egyértelműen és közösen tegyenek hitet az EU és a liberális demokráciák mellett.