- Működik költségvetési felügyelő az intézményben?
- Nem működik, de pénzügyi biztos dolgozik nálunk.
- Mi a kettő között a különbség?
- A legfontosabb, hogy a pénzügyi biztosnak nincs aláírási joga, javaslatokat tesz a főigazgatónak. Költségvetési felügyelő számos kórházban, kulturális intézménynél működik, aláír költéseket, van ellenjegyzési joga, tehát nemcsak vizsgálja, kézben is tartja a pénzügyi működést. Az Index és a cikküket forráskritika nélkül átvett orgánumok mind a diszlexia hibájába estek: nem azt írtam a dolgozóknak az év végén szokásos körlevélben, hogy pénzügyi biztos nincs nálunk, hanem hogy költségvetési felügyelő nem jön hozzánk. Szezon és fazon különbsége ez.
- Elterjedt az is, hogy összevonnák az Operaházat, az Erkel Színházat és a Budapesti Operettszínházat. Egy ilyen elképzelésről például korábban Kerényi Miklós Gábor, aki akkoriban még az Operettszínház főigazgatója volt, beszélt is. Most pedig azt csiripelik, hogy a mostani főigazgató, Lőrinczy György kerülhet az összevont intézmény élére.
- Olyan nagyon nem terjedhetett el, mert Öntől hallom először, leszámítva persze, hogy az Erkel Színház több mint 60 éve az Opera része. Az egyik operaházi szakszervezet intézett nyílt levelet hozzám, és abban követelték, erősítsem meg, hogy nem megyek el máshová dolgozni. Ezt készséggel megtettem, mert pontosan így igaz.
- Arról is hallani lehet pedig, hogy az M5 tévécsatorna élére megy. Végül is a Duna Tévé vezérigazgatója már volt.
- Merő kitaláció, de nem csodálkozom, hisz nagyjából minden év végén eljátsszák ezt valakik. Ez már legalább a harmadik alkalom a 2011-es kinevezésem óta.
- Mitől terjedhetnek ilyen hírek?
- Honnan tudnám ezt? Amikor 22 évesen hangképző tanár voltam a Kodály-iskolában, az terjedt el a szülők között, hogy 14 éves lányom van… Ön szerint volt alapja? A mondás a zörgő harasztról csak azzal a megszorítással igaz, hogy akkor is zörög, ha valaki zörgeti. Mindenesetre feltűnő, hogy egy sikeres, stabil Operát ér most támadás, gyakorlatilag azután, hogy a belső körlevélben, azután pedig közleményben összefoglaltuk az elmúló év statisztikáit, művészi eredményeit. Ilyenkor az ellendrukkerek érthetően nem boldogok.
- Látna logikát az Operaház, az Operett és az Erkel összevonásában?
- Dehogyis. Nem véletlen, hogy ez soha nem történt meg, két teljesen más világról beszélünk. A Madách Színházat sem kell összevonni a Nemzetivel.
- Az azért csak más lenne. Ebben az esetben viszont az intézményeknek egyaránt van szimfonikus zenekaruk, kórusuk, balettkaruk.
- A két színházban pedig színészek lépnek fel… Látta már táncolni a Nemzeti Balettet és az Operettszínház balettkarát?
- Ez azért elég sokszor előfordult.
- Szerintem a Hattyúk tava és Cirkuszhercegnő táncbetétei nem kompatibilisek, és erről szól az elmúlt száz év, a két független intézmény is.
- Az operettek előadásaiban szerepelnek klasszikus balett betétek.
- Mivel nem szeretnék bántóan fogalmazni egy nyilvánvaló diszkrepanciáról, szerintem maradjunk abban, hogy az ének- és tánctudás együttes jelenléte az Operettben például sokkal fontosabb, míg mi specializálódunk. Egyébként pedig, ha egy percig is komolyan kellene vennem ezt a teljesen értelmetlen ötletet, én is kérdeznék: miért kellene teljesen más színpadméretű, feladatú, repertoárú, képességű, közönségű és hagyományú, önmagukban sikeres intézményeket összevonni? Négy éve a Müpával, a Zeneakadémiával és a Filharmónia Magyarországgal megspékelve merült fel a nagy összevonósdi gondolata, de mindannyiunk szerencséjére hamvába holt. Az Operára költött támogatás szinte egésze cashben térül vissza az államkasszába, adóelőleg, járulék formájában. (Repülőjegy, taxi, ruhavásárlás, hotelszoba, olyan kiadások, amelyek az Opera nélkül nem jönnének létre.) Mi pedig büszkék vagyunk arra, hogy a bécsi ráfordítás 12%-ból így tudjuk kiszolgálni a közönségünket – és mindenképp van még feljebb.
- Lőrinczy Györggyel szoktak beszélni?
- Ha kell, akkor beszélünk egymással, miként más intézményvezetőkkel is.
- Jár az Operettszínház előadásaira?
- Természetesen jártam már ott, pár éve díjat is adtam át. De az ország két legnagyobb színháza van rám bízva, 477 előadást játszunk egy évben, tehát örülök, ha a saját előadásainkat látogathatom. És a 10% körüli újabb nézőszámbővülést, a sok friss produkciót látva őszinte az örömöm.