December 31-én hajnalban a metró újabb szakaszán, a Deák tér és az Élmunkás tér között indul meg a forgalom — jelentette be vasárnapi sajtótájékoztatóján Nagy Rudolf, a Fővárosi Tanács Közlekedési Főigazgatóságának vezetője.
Ezzel a szakasszal a budapesti metróhálózat hossza 25,6 kilométerre növekedik, s ez, bár a tömegközlekedési vonalak hosszának mindössze 3 százaléka, mégis az utasforgalom 25 százalékát bonyolítják le most már a földalatti gyorsvasút szerelvényei. Az előzetes számítások szerint — figyelembe véve a millenniumi földalatti vasutat is — naponta 1 millió 250 ezren utaznak majd a legkorszerűbb tömeg- közlekedési eszközön.
A csaknem 4 milliárd forintos beruházással épült új szakasz az Arany János utcánál még mélyvezetéses, a Marx teret követően viszont úgynevezett réseléses eljárással, tehát kéreg alatt készült az alagút. Kispest és a Váci út között mindössze 20 percre rövidül az utazási idő.
Az év utolsó napján avatják a Marx és az Élmunkás téri aluljáró-rendszert. A Körút—Bajcsy-Zsilinszky út torkolatában már korábban átadták a felüljárót.
Mint minden metróépítésnél, itt is százmilliókat fordítottak a házak tatarozására, az utak korszerűsítésére. A Bajcsy-Zsilinszky úton megszüntették a villamosközlekedést és most már kétszer három sávon haladhatnak a gépjárművek. Korszerűsítették a közműveket is.
Az átadást követően is folytatják ezen a területen a munkát: elbontják a szellőzőaknákat, parkosítják az eddigi építési területeket, átadják a Marx és az Élmunkás tér között átépített kétszer háromsávos új utat is. A Marx téren két éven belül elkészül az új Skála Áruház, a Katona József utcához és a bevásárlóközponthoz kapcsolódó aluljáró-rendszer.
A 4,1 milliárd forint költségű beruházás megvalósítása során a Deák tértől a Csanády utcáig mélyvezetésű, pajzsos alagútépítő módszerrel készült a pálya, ettől északra pedig a felszínről, nyitott résfalas technológiával dolgoztak az építők, a Marx tértől fokozatosan emelkedve a felszín közelébe. Az Arany János utcai mélyállomásról három mozgólépcső vezet a Bajcsy-Zsilinszky út és az Arany János utca kereszteződésénél levő felszíni csarnokba.
A Nyugati pályaudvari állomás alagútjai a várható nagy forgalom miatt az átlagosnál szélesebbek, s a mélyből két kijáraton át lehet majd a felszínre jutni. Egyelőre csak a Marx tér alatti aluljárócsarnokba csatlakozó négy mozgólépcsőt indítják meg; a Katona József utcai aluljáróhoz — s innen a vasúthoz — kapcsolódó másik kijáratot a jövő év közepén helyezik üzembe. Az Élmunkás téri állomás a kéreg alatt terül el, s az utasok lépcsőkön át juthatnak a csarnok galériájára, ahonnan a Victor Hugo utca és a Bulcsú utca felé vezet egy-egy gyalogos-aluljáró. A téren egyébként a Csanády utcával párhuzamosan egy harmadik aluljáró is épült. Az Élmunkás térről indulnak vissza a szerelvények Kispest—Kőbánya felé, egészen 1984 őszéig, amikor a tervek szerint átadják az Árpád-hídig tovább épülő metrószakaszt.
Népszava 1981. december 28.