Az 1979 óta évről-évre megrendezett „Párizs-Dakar” a terrorfenyegetettség miatt elmaradt 2008-as viadal óta „átköltözött” Dél-Amerikába, a kétszeres Dakar-gyõztes fõszervezõ, a francia Jean-Louis Schlesser viszont stábjával együtt immáron kilencedik alkalommal hozza tető alá az Africa Race-t, melynek versenytávja a klasszikus Dakar-útvonalon, azaz Európából indulva Marokkón és Mauritánián át vezet a célig.
Ez a menetrend szakvélemények szerint legalább annyira embert próbáló, mint a régi Dakaroké. „A versenyútvonalat összerakni kicsit olyan, mint egy puzzle. Minden egyes elemet egymáshoz kell illesztenünk. A 2017-es útvonallal kapcsolatban azt mondhatom: Marokkó mindenkit óvatosságra int, fontos, hogy a versenyzők ne vállaljanak túl nagy kockázatot, mert a második hét Mauritániában nehezebb lesz, mint eddig bármikor” – idézi a dakar.hu az útvonalat felíró Dakar-gyõztes René Metge szavait.
– A navigátoroknak sem lesz könnyű dolguk – soha nincs –, de a pilótáknak is észnél kell lenniük, mert néhány szakasz tényleg igazán nehéz feladat elé állítja őket. Ezúttal is törekedtünk arra, hogy az összekötő szakaszok ne legyenek túl hosszúak, a két mauritániai hurokszakasz pedig lehetőséget ad a szervizcsapatoknak egy kis pihenésre. El kell mondanom azt is, hogy gyönyörű tájakon haladunk majd – a versenyzők sosem felejtik majd el a látványt, ami eléjük tárul a pályákon.”
Az 1996 óta megannyi terepraliversenyen – így több Dakaron is – rajthoz álló 51 éves magyar pilóta, az indulást megelőzően lapunknak nyilatkozó Szalay Balázs egyetért a fenti felvetéssel, s azt is tudja, mely etapok jelenthetik a legnagyobb kihívást a 2017-es versenyen.
Szalay Balázs negyedszer indul FORRÁS: DAKAR.HU
„Mindenképp a mauritániai szakaszok lesznek a vízválasztók, melyek a táv második felében, a pihenőnap után következnek. Az lesz az a pont, amikor elválik majd, hogy ki a legény a talpán” – véli Szalay, aki ezzel együtt a sivatagi versenyzés szépségeiről is beszélt a Népszavának. „Maga Afrika és a sivatag, ami vonzó még ennyi év után is. Azok a dűnék, azok a dűnesorok, a végeláthatatlan sivatagi szakaszok mind-mind motiválók. Ráadásul a Rózsaszín-tó partján, amikor a tengerparton megyünk 20 kilométert, az a tetőpontja, a fénypontja az egész versenynek.”
Szalay társával, a navigátor Bunkoczi Lászlóval párban, januárban egymást követő negyedik alkalommal vesz részt az afrikai viadalon, melynek szervezői a rutinos magyart is a győzelemre esélyesek között tartják számon. A korábban Chevrolettel, 2014 óta Opel Mokkával versenyző Szalay-Bunkoczi páros a számára első Africa Race-n 18.-ként, legutóbb 13. helyen ért célba, míg egy évvel ezelőtt kiestek. Az idén felfrissített technikával vágnak neki a Szaharának.
„Áprilisban volt egy nagyobb balesetünk, amikor összetörtük az autót, emiatt akkor a teljes elejét és hátulját újjá kellett építeni, így ez egy viszonylag új, fél éves versenyautó. A tavalyi versenygéphez képest annyi az eltérés, hogy a Mokka új motort kapott, ami sokkal erősebb, emiatt nagyobb esélyünk lehet arra, hogy jó helyen végezzünk. Bízom benne, hogy elkerülnek minket a technikai problémák. Remélem, hogy dobogós helyen végzünk, ez a célunk” – fogalmazott Szalay.
Szalayék mellett két kamionos egység, a szintén a Szalay Dakar Team csapathoz tartozó Darázsi Zsolt, Szalai Norbert MAN-kettős, illetve a 2010-es győztes scaniás Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László trió képviseli a magyar színeket a 6500 kilométeres távot magába foglaló Africa Race-n. A szilveszterkor, Monacóból induló, s január 14-én, Szenegálban befejeződő versenyen jelen állás szerint 49 autó, 52 motor és 10 kamion áll rajthoz.