oktatás;Levelezés;PISA-felmérés;

Nehéz az ébredés a jövőre FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/THINKSTOCK

- PISA-sokk - Még mindig a múlt démonaival küzd az oktatás

Hosszútávú oktatási stratégiák kidolgozása helyett továbbra is a múltbéli problémák korrigálásával vagyunk elfoglalva, miközben a magyar köz- és felsőoktatás valamennyi nemzetközi összehasonlító mérésben egyre rosszabb eredményeket produkál - ez is elhangzott a Millennium Intézet szerdai oktatási konferenciáján. A keddi PISA-sokk árnyékában megtartott rendezvényen szakértők arra keresték a választ, hogyan is kellene működnie a jövő oktatásának.

Lehet, durván hangzik, de be kell látni: a rendszerváltás óta az első komoly oktatási reformot a jelenlegi kormány hajtotta végre. Sajnos borzalmas célokkal és eredményekkel - mondta Radó Péter oktatáskutató a Millennium Intézet szerdai konferenciáján, amit abból a célból rendeztek, hogy szakértők segítségével képet kaphassunk arról, milyennek kellene lennie a jövő iskolájának. A kedden bemutatott, szerdai lapunkban közölt, csúfos PISA-eredmények nem adtak túl sok okot az optimizmusra, a meghívott előadók mégis nagyszerű - igaz, olykor már-már utópisztikus - javaslatokkal, elképzelésekkel álltak elő. Radó hangsúlyozta: bár vannak pozitív nemzetközi oktatási trendek, Magyarország szinte mindegyikkel szembemegy.

Mára talán mindenki számára világossá vált, hogy a magyar köz- és felsőoktatás mind inkább lemaradóban van még a szomszédos országokhoz képest is (egyedül talán Szlovákiában szétziláltabb, mint nálunk). Nem a mostani PISA-kutatás volt az első, amely felhívta a figyelmet a 2010 óta tartó oktatáspolitika elhibázottságára, az irányvonal mégsem változott. Ez nem csak a politika hibája: a társadalom sem ismerte még fel, hogy a frontális oktatási modell ideje lejárt, helyét a kreativitásra, alkotásra, önálló problémamegoldásra tanító oktatásnak, a nyelvtudás és a digitális írástudás fejlesztésének kellene átvennie. A nemzetközi összehasonlító méréseken jobb eredményeket elérő országok szinte már mind leszámoltak a hagyományos tantervekkel.

"A magyar oktatási rendszer problémái mindenkin lecsapódnak: nemcsak a tanárok és a szülők, hanem a munkaadók is gyakran panaszkodnak, mert nem tudnak felvenni egy jó diplomást" - mondta Léderer Dániel. A Milestone Intézet munkatársa szerint van egyfajta konszenzus a szereplők között, hogy változás szükséges, ám a lehetséges megoldásokban már nincs egyetértés. Ő maga úgy látja, hogy a frontális oktatás megszüntetésében nagy szerepe lehet a technológia fejlődésének, az új eszközökön keresztül gyökeresen meg lehetne változtatni az idejétmúlt modellt. Ebben nagy felelőssége van a pedagógusoknak és a munkáltatóknak is - Léderer szerint a gazdasági szereplőkkel is mindenképp együtt kell működni, de nem úgy, hogy ők alakíthassák az oktatás irányvonalát (amint az például a szakképzés átalakításánál történik - a szerk.).

Kákosy Csaba egykori gazdasági miniszter, a Day One Capital cég társtulajdonosa hozzátette: akár szeretjük, akár nem, Magyarország a globalizált világ része. "Hiába tiltjuk ki az Ubert vagy üzengetünk Brüsszelnek. A magyar fiatalok az egész világgal versenyeznek, és a befektetők is oda mennek, ahol az oktatás minősége jobb. Minden változik, és a változás megkerülhetetlen. Az iskolának az élet valóságára, kihívásaira kellene felkészítenie - mondta, hozzátéve: ha a legutóbbi PISA-eredményeket veszi figyelembe és nem változik semmi, 15 év múlva még nehezebb lesz felkészült fiatalokat találnia a vállalkozásoknak."

Radó Péter minderre úgy reagált: Magyarországon szinte senki nem gondolkodik azon, milyen hosszútávú keretei legyenek az oktatásnak, hiszen még mindig a múlt problémáit próbáljuk megoldani, "a múlt démonaival küzdünk. De amíg ezeket nem tudjuk kezelni, nem is lehet hosszútávú stratégiákban gondolkodni. Az iskolarendszerünk a '80-as évek óta folyamatosan hullik szét, ehhez minden kormány hozzátett valamit. Ha sokáig görgetjük a problémákat magunk előtt, azok tovább nőnek. Az elmúlt 26 évben is a politikusoknál pattogott a labda, nem voltak túl innovatívak. Az utóbbi időben a parlament felől nem nagyon látni életképes stratégiákat" - fogalmazott.

Pedig az oktatáskutató szerint több olyan nemzetközi trend is van, amelyet követni lehetne. Például valamennyi jól teljesítő országban növekszik az oktatásban eltöltött idő aránya - ám Magyarországon ennek épp ellenkezője történik, a negatív trendhez a tankötelezettségi korhatár leszállítása adta meg a kezdőlökést. Míg 2011-ben a 18 éves korosztály 80,1 százaléka járt iskolába, 2015-re ez az arány 68,2 százalékra csökkent. Az oktatásban eltöltött idő mellett fontos az iskolai tudás átértékelése is: az ismeretek értelmezésére, alkalmazására kellene fókuszálni. "Ennek ellenére Magyarországon drámaian nőtt azoknak a fiataloknak a száma, akik a legalapvetőbb készségekkel sem rendelkeznek, funkcionális analfabéták" - mondta Radó, rámutatva: a változó munkakörök kompetenciaigénye egyre nagyobb kompetenciahiánnyal párosul. Szerinte lényegesen többet kellene a felsőoktatásba invesztálni, ám ez nem elég, a közoktatásnak is biztos alapozást kell nyújtania.

"Van pénz a rendszerben, de nem oda megy, ahova kellene" - erről már Orsós János beszélt. A sajókazai Dr. Ámbédkar gimnázium alapítója a kormány egyik büszkeségét, a közmunka programot hozta fel példaként, ahová egyre több 16-17 éves jelentkezik: szerinte az állam lényegében azért fizet a hátrányos helyzetű fiataloknak, hogy ne járjanak iskolába. Ha a kormány valóban segíteni szeretne, a néhány tízezer forintos nettó közmunkabért ösztöndíjként ajánlaná fel. Rámutatott arra is, hogy az elmaradott cigánytelepeken már-már egy afrikai falu korfájához lehetne hasonlítani a koreloszlást, nagyon sok a gyerek, kevés az idős. Azokon a településeken, ahol az Ámbédkar pedagógiai programjával megjelent, ez megváltozott: ha a roma fiatalok eljutnak a középfokú oktatásig, az első gyermekvállalás ideje is kitolódik. Orsós elmondta: az Ámbédkar egy második esély típusú iskola, ez persze nem azt jelenti, hogy a hátrányos helyzetű fiataloknak valaha is volt első esélyük. Ott, ahol olyan széles a társadalmi szakadék, mint Magyarországon, sürgősen intézkedni kellene. S hogy milyen legyen a jövő iskolája? Orsós szerint egy biztos: csak ne olyan, mint most.

Mendrey: számítani lehetett a visszaesésre
Az előző PISA-jelentés és az azóta bevezetett változtatások ismeretében egyáltalán nem meglepetés, hogy 2016-ban az OECD országai között Magyarország a sereghajtók közé került - állítja a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke. Mendrey László közleményében azt írta, talán csak a zuhanás mértéke volt letaglózó és megalázó. Emlékeztetett: már 2008-ban a visszaesés jelei mutatkoztak, s a jelenlegi kormánypártok a vitathatatlan problémát arra használták fel, hogy az egész - egyébként működőképes rendszert - felszámolják, s kiépítsék a politikai hatalmuk bebetonozásához nélkülözhetetlen erőteljesen visszafejlesztett, s végtelenül centralizált oktatási rendszerüket. A következmény látványos: a 15 éves korosztály mintegy 30 százaléka funkcionális analfabéta, és nem jobb a helyzet a természettudományos tárgyak és a matematika esetében sem - írta.

Mentelmi joggal rendelkező személy, vélhetőn a fideszes Simonka György ellen folytat nyomozást a Központi Nyomozó Főügyészség. Ez azután derült ki, hogy az országgyűlési képviselőt Bod Tamás (Együtt) még novemberben feljelentette tartozás fedezetének elvonása bűntette miatt, mert több százmilliós luxusingatlanát papíron eladta unokahúgának, az ingatlant pedig visszabérelte rokonától. Az ügyészség közléséből kiderült, hogy Bod feljelentést összevonták egy másik nyomozással, amely költségvetési csalás miatt indult. Gyanúsított egyelőre nincs.