;

Európai Bizottság;megsemmisítés;köznevelési törvény;kötelezettségszegési eljárás;rendelkezések;roma diákok;szegregált oktatás;

A kisebbségi oktatás gyakran szolgálja a roma gyerekek szegregációját FOTÓ: SZALMÁS PÉTER

- Bukik vagy marad a "szeretetteljes" elkülönítés?

Megsemmisíti a kormány a köznevelési törvény azon rendelkezését, amely lehetőséget teremtett a roma diákok elkülönítő, szegregált oktatására. Az intézkedés minden bizonnyal az Európai Bizottság nyomására történt, a testület májusban indított kötelezettségszegési eljárást Magyarország ellen a szegregáció miatt. Az Európai Roma Jogok Központjának szakértője szerint az ügyet ezzel nem lehet lezártnak tekinteni.

Miután már Brüsszel is a magyar kormány fejére koppintott a roma gyerekek iskolai elkülönítését elősegítő intézkedések miatt, a kabinet kénytelen megsemmisíteni Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter nagy elánnal bevezetett rendelkezését, amely lehetővé tette, hogy a miniszter felmentést adhasson egyes iskoláknak a szegregációt tiltó törvényi rendelkezések alól.

Bár a kormány képviselői állandóan azt hangsúlyozzák, mennyire elkötelezettek a szegregáció felszámolása mellett, a tények ennek épp ellenkezőjéről győzték meg az Európai Bizottság (EB) munkatársait, akik egy éven keresztül vizsgálták a cigány diákok elkülönített oktatásának megszüntetésére tett kormányzati erőfeszítéseket. Lényegében semmilyen eredményről nem tudtak jelentést tenni az EB felé, így májusban megindították a kötelezettségszegési eljárást Magyarország ellen.

A kormányzat álomvilágában a "szeretetteljes felzárkóztatás" álnéven eladni kívánt szegregált oktatási formáért Balog miniszter is sokáig kardoskodott, az egyházi fenntartású, nyíltan szegregáló nyíregyházi Huszár-telepi iskola bírósági ügyében is felszólalt: idézés nélkül jelent meg a tárgyaláson, és mindvégig kiállt a roma gyerekek elkülönítésében jeleskedő intézmény mellett. Mivel a bíróság első- és másodfokon is azt állapította meg, hogy az iskola szegregál, Balog törvényt módosított, így mire a Kúria elé került az ügy, jogi szempontból úgy tűnt, az iskola körül minden rendben.

Az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány ekkor fordult az EB-hez, az ügyet Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért európai parlamenti képviselője is megsürgette, így jutottunk el a kötelezettségszegési eljárásig és a Balog-rendelkezések visszavonásáig.

A Huszár-telepi iskola azonban csak egy a több száz szegregáló intézmény közül, a roma jogvédő szervezetek becslései szerint jelenleg legalább 400 ilyen iskola működik az országban, a szegregált osztályok száma ennél is magasabb. Az EB novemberi oktatási jelentésében is rámutatott a magyarországi iskolai szegregáció aggasztó mértékére, de a hazai kutatások sem derűsebbek. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint míg 2004-ben a roma diákok 15 százaléka tanult szegregáltan, 2014-re ez az arány 20 százalék fölé emelkedett.

A cigány gyerekek közül kerül ki a legtöbb korai iskolaelhagyó is, arányuk - a tankötelezettségi korhatár leszállításának, a közmunka bevezetésének is "köszönhetően" - az utóbbi években 60 százalékra nőtt (ugyanez a nem roma fiataloknál 9 százalék). Mindez a roma fiatalok munkaerőpiaci esélyeinek folyamatos romlásához, a szegénység újratermeléséhez, a szociális segélyeken tengődők számának növekedéséhez vezet.

Kérdés, hogy a törvénymódosítással mennyire mozdítható elő a szegregáció felszámolásának ügye, és hogy az a "szeretetteljes" elkülönítés végét jelentheti-e. Szendrey Orsolya szerint nem. Az Európai Roma Jogok Központjának szakértője elmondta: bár az előrelépést jelent a jogi harmonizációban, ám a törvény továbbra is kiskaput hagy az állami és egyházi iskoláknak egyaránt a roma gyerekek szegregációjának fenntartására "kisebbségi oktatás" címén.

"A cigány kisebbségi oktatás megvalósításáról Magyarországon az elmúlt két évtizedben pedig tudni lehet, gyakran szolgálja a roma gyerekek szegregációját, és alacsonyabb minőségű oktatási szolgáltatáshoz vezet. Teljesen másképp működik a gyakorlatban, mint a többi nemzetiségi kisebbség esetében" - fogalmazott Szendrey, hangsúlyozva: a kötelezettségi eljárás nem érhet véget az érintett jogszabályok harmonizációjával, hiszen másik két ponton is bizonyítania kell a kormánynak. Egyrészt biztosítania kell a faji irányelv alapján a hatékony jogorvoslatot az oktatási szegregáció áldozatai számára, amire eddig még nem volt példa. Másrészt valós eredményeket mutató intézkedéseket kellene hozni a roma gyerekek szegregációjának felszámolására a közoktatásban. Ezek azonban még váratnak magukra.

Példaértékű együttműködés - megfúrva
Példaértékűnek tartja a társadalmi felzárkózásért felelő helyettes államtitkár azt a kezdeményezést, amely a bihari térségben az iskolai szegregáció megelőzése érdekében jött létre. Az MTI tudósítása szerint Langerné Victor Katalin Biharkeresztesen szándéknyilatkozatot is aláírt a helyi református egyházkerület, a helyi tankerület és egy civil szervezet képviselőjével, valamint az érintett polgármesterekkel.
Az említett településen évek óta egy református iskola is működik az állami mellett, emiatt megindult a roma diákok szegregálódása (az egyházi iskolába jómódú, nem roma családok gyermekei járnak, míg a cigány gyerekek maradtak az államiban). Az említett együttműködés elvben erre a helyzetre is megoldást keresne, ám mint azt a hvg.hu kiszúrta, a szóban forgó református iskola közben úgy változtatta meg felvételi és átjelentkezési szabályait, hogy halmozottan hátrányos helyzetű (tehát cigány) gyereknek alig van esélye bekerülni.

Magyarország hosszú utat tett meg az oktatás javítása érdekében, ugyanakkor további lépésekre van szükség - mondta Andreas Schleicher, az OECD oktatási igazgatóságának vezetője a Köznevelési Kerekasztal keddi ülését követően, miután Palkovics László oktatási államtitkár végzett a kilenc hónapja működő egyeztető fórum munkájának tömjénezésével.