Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumán (VKF) tegnap ismertette a kabinet jövő évre szóló béremelési javaslatát, amivel mindenkit meglepett. A minimálbér összege jövőre 15 százalékkal, a garantált bérminimum (szakmunkás minimálbér) összegét pedig 25 százalékkal emelkedne a kormány javaslata szerint. 2018-ban a minimálbér újabb 8 százalékkal, a szakmunkás minimálbér pedig 12 százalékkal nőne. A munkáltatói járulékteher jövőre 4 százalékponttal csökkenne, amit 2018-ban egy újabb 2 százalékos mérséklés követne, majd a következő négy éven át 2-2 százalékot vágnának a járulékokon, ha és amennyiben a reálbérek növekedése ezekben az években eléri a 6 százalékot. Ez jelentősen csökkentené a közterheket és azt az adóéket, amiben Magyarországnak a környező országokkal szemben jelentős versenyhátránya van - emelte ki a miniszter a tanácskozás követő tájékoztatón. A napokban folytatódik az egyeztetés a partnerek között és a kormány reményei szerint ezek végén egy hat évre szóló megállapodás jöhet létre.
A kormány béremelési javaslata abból indul ki, hogy az elmúlt évek bérnövekedési tendenciáinak folytatódnia kell, a gazdaság állapota lehetővé teszi, hogy bátrabban tervezzünk, a 3 százalékos növekedés feltétele adott, az államháztartás stabil - hangsúlyozta Varga Mihály. A miniszter úgy vélte, hogy a bérnövekedés mértéke a következő hat évben reálértéken elérhetné a 40 százalékot is, ami a gazdaság teljesítőképességét még nem veszélyeztethetné. A járulékcsökkentési tervektől azt várják, hogy azok a béremelések következő ciklusaival összekötve további a hatékonyság és versenyképesség javulással járnak.
A szakszervezetek kedvezően fogadták a kormány ajánlatát, ami a minimálbért tekintve majd öt százalékkal felülmúlta az övékét. Így már belátható időn belül teljesülhet az a több éve hangoztatott vágy, hogy a nettó minimálbér elérje a létminimum összegét. A szakszervezeti javaslatot (10,4 , illetve 16,3 százalék) meghaladják a kormány számai. Kordás László, a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASSZ) elnöke úgy látja kétéves harcuk célba érhet, mert már a kormány is úgy látja, hogy egy ekkora emelés benne van a gazdaságban.
A kormány ajánlata biztató kezdet a megállapodásra, ám a munkáltatók még tárgyalni akarnak a mértékekről mert sokallják azokat. A megállapodás irányába mutat, hogy a miniszter azt mondta van még mozgástere, és a most ismertetett javaslat nem borítja fel a költségvetés egyensúlyát - tette hozzá Kordás. A jelenlegi munkaerőpiaci helyzet kialakulásában nagy szerepe volt az elmúlt időszak – 10-15 év - elmaradt béremeléseinek is. A kormány a hat éves megállapodás ígéretével érkezett, viszont ha lesz is ilyen, abból csak a következő kormány belépéséig megvalósuló vehető készpénznek, a későbbi teljesítés kényszere nem köti az új kabinetet - mondta Kordás László.
Bulgária 215
Románia 276
Magyarország 350
Csehország 365
Lettország 370
Litvánia 380
Szlovákia 405
Horvátország 414
Lengyelország 417
Észtország 430
Portugália 618
Görögország 684
Málta 728
Spanyolország 764
Szlovénia 791
Egyesült Királyság 1 343
Németország 1 440
Franciaország 1 467
Belgium 1 532
Hollandia 1 537
Írország 1 546
Luxemburg 1 923
Forrás: Eurostat
A tanácskozáson jelenlévő Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke álláspontja is az volt, hogy a hatékonyság és versenyképesség növelésének egyik eszköze a béremelés lehet, mert ilyenkor a vállalkozások rákényszerülnek arra, hogy nem az olcsó munkaerővel terveznek növekedést, hanem versenyképesebb módon állítják elő a termékeket, és ez jó hatással lehet a termelékenységre és hatékonyságra is. A munkáltatók járulékcsökkentésből eredő megtakarításukat a munkaerő megtartásra, újak toborzására használhatják.
A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) nem volt teljesen elégedett az egyeztetés eredményével. A megállapodás több éves futamidejét, a kiszámíthatóságot Rolek Ferenc, a szövetség alelnöke is üdvözölte, hozzátéve, hogy fontosnak tartják a munkaerőhiány enyhítését, vagy legalább az elvándorlás megállítását. Azzal sem vitatkoztak a munkaadók, hogy jelentős béremelésre van szükség, természetesen a minimálbért és a garantált szakmai bérminimumot is beleértve.
Ugyanakkor a szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy a munkaerőhiány nem elsősorban a minimálbéres, illetve a garantált szakmai bérminimumos kategóriákban a legsúlyosabb. Leginkább a jól képzett szakmunkásból, mérnökből, informatikusból van kevés. Ezekben a munkakörökben is béremelési kényszer van - jelezte Rolek Ferenc. Így a béremelések összességében nagyon jelentős terhet rónak a munkáltatókra.
A munkaadói oldal a béremelések mértékéről további tárgyalásokat javasolt. Különösen a 2017-re ajánlott minimálbér és kötelező bérminimum arányok tűnnek magasnak, főleg a hazai kis és közepes vállalkozások (kkv) számára nehezen tarthatók ezek a százalékok.
A munkaadói oldal ezenkívül a jelenlegi kedvező költségvetési helyzetre hivatkozva nagyobb állami tehervállalást szorgalmaz. A béremelések mellett pedig elsősorban a magyar cégek versenyképességének növelésére, a hatékonyság javítására, az automatizálásra kell fektetni a hangsúlyt.
Jövőre a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) a minimálbér 10 és a kötelező bérminimum 20 százalékos emelését tartja elfogadhatónak. A munkáltatókat terhelő járulékcsökkentés menetrendjét is átírnák. A további béremeléseket a gazdaság teljesítőképességétől tennék függővé. A kormány 2017-ben 4, majd további 5 év alatt évente 2 százalékos járulékcsökkentési tervével szemben a munkaadói oldal 3 éves járulékcsökkentési programot vázolt fel, amelynek első lépcsőjében jövőre 5 százalékponttal, majd 2018-19-ben egyaránt 2,5 százalékponttal faragnák le a munkáltatók járulékbefizetési kötelezettségét - nyilatkozta a Népszavának Dávid Ferenc, a VOSZ főtitkára.
Becslések szerint a munkaadói oldal javaslata 2017-ben nagyjából 500 milliárd forintos léket vágna a költségvetésen. A jelentős bérkiáramlás azonban a VOSZ főtitkára szerint egyebek mellett a bővülő fogyasztás révén, az áfabevételek növelése, illetve a magasabb szja befizetésekkel jelentős részben vissza is folyna az államkasszába.
A munkaadók mindenképpen szeretnék látni a kormányzati háttérszámításokat és elegendő időt is kérnek a testületeknek az adatok elemzéséhez és a javaslatok elkészítéséhez. Nagyon fontosnak tartják, hogy a közfoglalkoztatás bérei viszont ne emelkedjenek és nőjön a távolság a közmunka és a minimálbér között. Azt Dávid Ferenc is megerősítette, hogy az alsó fizetési kategóriák emelését követnie kell a kvalifikáltabb munkaerő béremelésének. Szerinte a nagy munkaerőhiánnyal küszködő ágazatokban a munkaadók továbbadják a járulékcsökkentést, de sok vállalkozó a felszabaduló forrásból új munkahelyeket teremthet, vagy technikai, technológiai fejlesztéseket végezhet.
A gazdasági tárca már hétfőn írásban átadja a szociális partnereknek háttérszámítások, és kezdődnek az újabb egyeztetések, amelyek eredményének a parlament előtt levő adótörvényekbe is bele kellene kerülniük, hogy a döntések jövőre hatályba lépjenek.