Szomorújáték - juthat eszébe annak, aki figyelemmel követi a 3-as metró felújításának eddig kudarcokkal teli történetét. A legújabb, múlt csütörtöki felvonásban a miniszterelnök megígérte a főpolgármesternek, hogy saját eszközeivel felgyorsítja a döntés-előkészítési folyamatokat, már azokat, amelyekhez a kormánynak köze van. Tarlós István saját bevallása szerint óvatosan optimista az ügyben, mert amikor Orbán Viktor segítséget ajánl a metrófelújítással kapcsolatban, mindig lökést kapnak a dolgok. A csütörtöki találkozóra a főpolgármester a 3-as metró felújításának összes eddigi dokumentumát, pályázati kiírását magával vitte, hogy bizonyítsa, a főváros nem tétlenkedik, a kerékkötőt a kormány tagjai között kell keresni.
A Népszava kérdésére Tarlós azt is elmondta, a pótlóbuszok ügye miatt súlyos helyzet állhat elő. Amíg ugyanis nem áll rendelkezésre a 150 csuklós busz, nem kezdődhet el a munka. A főpolgármester Orbánnak is elmondta, pontosan nem érti, Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter miért kezdeményezte a pótlóbuszos szolgáltatás megrendelési pályázatának felfüggesztését a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, hiszen a tender minden szempontból megfelelő. Reményei szerint ez minél előbb kiderül és akkor győztest hirdethetnek, bár ez várhatóan nem idén lesz. Megerősítette, a kormányfő hatósági ügyekbe nem avatkozik, nem befolyásolja a döntőbizottságot.
"A 3-as metróval ne játsszunk, mert ebből nagyon komoly baj lehet!" - figyelmeztetett néhány napja az ATV Start című műsorában a főpolgármester, aki szerint a felújítást lassítani több, mint felelőtlenség. Van, amivel nem lehet szórakozni, ilyen például a 3-as metró vagy az árvízvédelem. Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszternek ebben a kérdésben gyorsítania és összpontosítania kell, különben a Fidesznek nagy problémája lehet Budapesten - üzente jelezve, fogytán a türelme. Lázár a legutóbbi Kormányinfóján a budapesti busztendert firtató kérdésre közölte: a főváros által kiírt közbeszerzés piacszűkítő, versenykorlátozó volt, ezért a Közbeszerzési Döntőbizottság leállította a tendert, és most új közbeszerzést kell kiírni vagy javítani kell ezeket a hibákat. A kancelláriaminiszter szerint reálisan jövő nyár előtt meg sem kezdődhet a metrófelújítás. Lázár ismét felrótta, hogy a főváros a munka megkezdéséhez szükséges közbeszerzési pályázatokat sem írta ki, ezért nem a kormány, hanem Budapest térfelén pattog a labda.
Tarlós ideges lesz
Tarlós ettől már sokadszorra olyan ideges lett, hogy jelezte, a miniszterelnökhöz fordul: "vágjon rendet". A Kormányinfó másnapján közölte, a kancelláriaminiszter által hiányolt kiviteli tendereket már mind kiírták, "bár az általa vezetett Miniszterelnökségen hónapokig állt az ügy, mi nem tétlenkedtünk". Hosszan sorolta, hogy például a metró déli szakasz állomásainak felújítására július 1-jén, a középső szakaszra és az északi részre július 4-én írták ki a pályázatot, a távközlési rendszerekre pedig szeptember 15-én. A főpolgármester megjegyezte, hogy utóbbinál a Miniszterelnökség az utolsó pillanatban, este 11-kor kiadta a támogató tanúsítványt. "Amit a tenderkiírásokról állított, az első szótól az utolsóig tévedés vagy hazugság" - reagált Lázár kijelentésére.
A buszszolgáltatási pályázatról szólva úgy fogalmazott: amit erről a miniszter elmondott, "azok hihetetlen nyomást mértek az elmémre, de a társminiszterek elméjére is, ami május óta történik ez ügyben, az az én szellemi képességeimet messze meghaladja, nem erre szerződtem". Cáfolta, hogy a fővárosi közbeszerzés jó néhány direkt indulót kizárt, azt hangsúlyozta, "ilyen mondat megfogalmazásához káprázatos pimaszság kell". Tudatta, hogy a döntőbizottság nem érvénytelenítette, csak felfüggesztette az eljárást, amit korábban amúgy már jóváhagyott. Most ezt kellene megsemmisítenie, ráadásul a törvényes határidőn túl.
A főpolgármester emlékeztetett, a főváros nem akart szolgáltatást rendelni, olcsó lengyel buszokat vásárolt volna, ám a kormány ennek keresztbe feküdt. A kabinet kimondta, magyar buszokkal kell majd a felújítás alatt a metrót pótolni, magyar busz viszont még nemlétezik. A főpolgármester Lázárnak ismét megüzente, a felújítás csúszásáért a főváros nem tud és nem is hajlandó felelősséget vállalni.
A kancelláriaminiszter ugyan ezt követően elnézést kért Tarlóstól és a fővárostól, amiért a Kormányinfón kérdésre válaszolva, nem pontosan fogalmazott a 3-as metró felújításához kapcsolódó közbeszerzésről. Elismerte, néhány napja megjelent a Közbeszerzési Értesítőben a felújításra vonatkozó ajánlattételi felhívás, amelynek értékelése, majd jogerős eredményhirdetése akár jövőre is áthúzódhat.
Iszonyatos nagy lopás készülődik
A 3-as metróvonal infrastruktúrájának felújításához kapcsolódó kivitelezési tendert szeptember közepén kiírta a főváros közbeszerzési cége. A szocialista Horváth Csaba akkor arról beszélt, a főpolgármester helyében nem dicsekedne ezzel, mert a késlekedés miatt egyes szakaszoknál 30 százalékkal magasabb a legolcsóbb ajánlat is, mint a kiírás. A szocialista politikus szerint ez vagy azt jelenti, hogy "nagyon elszúrták" a kivitelezési értékek szakmai becslését, vagy pedig "iszonyatosan nagy lopás készülődik".
Aki azt gondolja, hogy Orbán közbelépésével valóban lendületet kap a felújítás, vélhetően téved. Apróbb lépések nyilván történnek, különben oda a miniszterelnöki tekintély, ám a szeptember elejei Tarlós-Orbán találkozó óta sem tudjuk, mikor kezdődik el végre a 3-as metró felújítása. Pedig a főpolgármester akkor is azt ígérte, fel fog gyorsulni a metróprogram. Annál is inkább, mert Brüsszel jóváhagyta a támogatási kérelmet és 137,5 milliárd forint erejéig a kormányzat is fedezetet vállal.
Hónapok óta packázik a kormány a fővárossal a 3-as metrópótló buszok ügyében, pedig mindenki tudja, ha záros határidőn belül nem kezdődik el a felújítás, életveszélyessé válhat a vonal. Ha pedig a 3-as metrót váratlanul le kell zárni, a Fidesz biztosan elveszíti a 2018-as választásokat. Orbán ennek ellenére ebben az ügyben is packázik a fővárossal, hogy megmutassa, ki az úr a háznál. Budapest vezetése eközben igyekszik elhitetni, a metró még nem életveszélyes, ám ha mégis baj történik, azért Demszky Gábor és csapata felel, mert a felújítást hosszú évekkel ezelőtt el kellett volna kezdeni.
Kritikus állapotban
Csakhogy miközben az utazóközönséget azzal nyugtatják, nem történhet baj, a vonalat rendszeresen vizsgálják, a BKV tavaly nyáron azt írta a Közbeszerzési Döntőbizottságnak, hogy a metró állapota kritikus, megtörténhet, hogy bármelyik pillanatban le kell állítani, ezért engedélyezzék mielőbb a felújításra szóló szerződéskötést az oroszokkal. Az Index birtokába jutott akkori drámai hangú levélben a BKV arra figyelmeztetett, 2011 és 2014 között a 3-as vonalon 4048 vonathiba történt, ebből 36 esetben volt már füstöléssel járó, konkrét tűzveszély.
Mindezen hibák a vonalon közlekedő teljes járműpark leállítását tehetik szükségessé, aminek következménye az M3 metró lezárás volna. Hozzátették, lezárás esetén a metró járművek időszakos pótlására sincs lehetőség más vasúti járművel. Mindez nemcsak feltételezés, hanem bármikor megtörténhet, mint ahogy történt például a 2009-ben az S-Bahn esetében is, Berlinben, ahol a német közlekedési hatóság leállította a járműállomány nagy részét. Bevallották, a 3-as metró infrastruktúrája és a kocsik állapota olyannyira kritikus, hogy a jelenlegi műszaki színvonal mellett reális veszéllyé vált, hogy bármelyik pillanatban le kell állítani és a kockázat egyre nő.
A fővárosi ellenzék már tavaly közölte, miközben a miniszterelnök erejét fitogtatva rendre kellemetlen helyzetbe hozza a főpolgármestert, leckézteti az inkább liberálisnak tartott fővárost, a fideszes miniszterek is egymással harcolva akarják a számukra fontos cégeket megbízáshoz juttatni. A 3-as metró utasai viszont életveszélyben vannak és csak a szerencsén múlik, hogy eddig nem történt személyi sérülés. Az ellenzéki pártok nem értik, miért kockáztatja akár a 2018-as választásokat is Orbán, miért érzi magát annyira nyeregben, hogy így büntesse a "bűnös várost". Tarlós is - akit az ellenzék azzal vádol, hogy képtelen kézben tartani a főváros ügyeit - hónapok óta magyarázza, hogy ezen a vonalon naponta többen utaznak, mint ahányan Debrecenben élnek és a szakemberek azt is tudják, óriási gazdasági veszteséget okozna az országnak, ha hirtelen leállítanák az M3-as metrót, amivel egyébként nem csak a fővárosiak járnak dolgozni.
Orbán húzd meg, ereszd meg játékot játszik. Azt a látszatot kelti, hogy nem tudja, mi történik a felújítás körül. Hagyja kínlódni a főpolgármestert, figyeli az ellenzék üzeneteit, azután ha jónak látja, fogadja Tarlós, jó királyhoz illőn meghallgatja, ígér, tesz is valamit, de annyit nem, hogy valódi lendületet kapjon az ügy. Látható, hogy az "alattvalók" számára tényleg a barátoknak juttatott üzlet a legfontosabb, a miniszterelnök pedig úgy tűnik abban akar tetszelegni, hogy a 2018-as választások előtt bejelentse, életre keltették a magyar buszgyártást. A metrófelújításról már tudható, hogy a 2019-es önkormányzati választás előtt nem készül el, azzal a parlamenti kampányban sem lehet majd dicsekedni, a kormányfő számára vélhetően ezért nem olyan fontos az egész.