Napjaink F1-es sikertörténete 2009 novemberében kezdődött. Alig kettő héttel a brit Jenson Button és a Honda kivonulása után, annak jogutódjaként egyetlen szezont megélt Brawn GP világbajnoki címével végződő idényt záró Abu-Dzabi Nagydíj után ugyanis bombaként robbant a hír: a Mercedes a Brawn részvényeinek háromnegyedét megvásárolta, s a következő évadtól Mercedes GP néven indít csapatot az autósport királykategóriájában.
A bejelentést megelőzően, a kilencvenes évek derekától motorpartnerként jelen lévő német gyártó gyári csapatként az ötvenes évek sikerei – két szezon során 9 győzelem és kettő vb-elsőség – után tisztán német alakulattal tért vissza. A csapat elöljárói egy héttel az indulási szándék bejelentését követően megerősítették, hogy – az akkor még csupán néhány dobogós helyezést felmutató – Nico Rosberg az egyik, valamint a visszatérő hétszeres világbajnok legenda, Michael Schumacher lesz a másik versenyzőjük 2010-ben, míg tesztpilótaként Nick Heidfeldet alkalmazzák.
Az ígéretesnek tetsző projekt feje Ross Brawn, a Schumacherrel együtt hét bajnokságot nyerő mérnökzseni volt egészen 2013-ig. Eleinte elkerülték a sikerek a brackley-i székhelyű istállót, Brawn búcsúévében azonban Rosberg kétszer, a Schumacher helyét átvevő Hamilton pedig egyszer már nyerni tudott a második erővé előlépő Mercedesszel.
-
Forma-1-es idények száma: 9 (1954-1955, 2010- 2016)
-
Győzelmek száma: 51
-
Rajtelsőségek száma: 61
-
Egyéni világbajnok Mercedes-pilóták címei: 4 (Fangio 1954-1955, Hamilton 2014, 2015)
-
Csapat világbajnoki címek száma: 3 (2014, 2015, 2016)
-
Legsikeresebb pilóta: Hamilton (28 győzelem)
Adatok forrása: f1.com, Népszava-gyűjtés
A valódi áttörést aztán a 2014-es év hozta el az istálló számára. A legutóbbi, jelentős szabálymódosításokat hozó év újdonságaira – a visszatérő turbómotorokra és a hibrid rendszerek megjelenésére – legjobban reagáló, az immáron a mostani sikercsapattal, Toto Wolff motorsport-igazgatóval, Niki Lauda tanácsadóval és az autó tervezésében egyre nagyobb szerephez jutó Paddy Lowe-val építkező Mercedes a sportág történelemkönyvébe kívánkozó sikersorozatba kezdett: 19 futamból csupán hármat nem a bajnokká koronázott Hamilton és márkatársa, a 2016-os cím első számú várományosa, Rosberg nyert meg.
A regulák érvényben maradása 2015-re és az idei évre sem hozta el a változást: majdnem kettő teljes év során csupán ötször örülhetett más gárda Forma-1-es győzelemnek, míg a Mercedes-páros 31 ízben pezsgőzhetett elsőként a pódiumon. Elképesztő számadat: az idei 17 futammal együtt számlált legutóbbi 55 nagydíj csaknem felét – szám szerint 27-et – kettős sikerrel zárt az élen a két Mercedes-versenyautó.
A Red Bull 2010 és 2013 között dominanciáját idéző sorozatnak elképzelhető, hogy 2017-ben vége lesz. A szabályalkotók ismét radikális változtatásokkal igyekeznének újra felrázni az F1-et, melyek leginkább a versenyautók aerodinamikai tulajdonságait érinthetik. Toto Wolff éppen a harmadik konstruktőri bajnokság után nyilatkozott a crash.net honlapnak a tervezett változtatásokkal kapcsolatban.
„Ami a teljesítményünket illeti, úgy gondolom, hogy az idei évünk nem volt olyan domináns, mint a tavalyi. Mindez a csökkenő hozadék elvével magyarázható – vont mérleget Wolff. – Mindig azt mondtuk, ha békén hagyják a szabályrendszert, a teljesítmények közötti szakadék zsugorodni fog, az üldözők ledolgozzák hátrányukat, s végül jó versenyzést kapunk. Aztán valaki mégis kitalált valami újat a következő évre, így pedig mindenki mehet vissza az első mezőre, mint a társasjátékban – utalt már a várható változásokra az osztrák szakember.
Mindentől függetlenül a 2016-os szezonból hátralévő négy megmérettetésen még Mercedes-tűzijáték várható, hiszen bár Rosberg Japánban aratott győzelmével elhúzott csapattársától, a háromszoros világelső Hamilton sem arról híres, hogy feladja. Az ugyanakkor a következő szezon egyik nagy kérdése, hogy egy év múlva ilyenkor újra gyarapodhat-e a Mercedes F1-es bajnokságainak száma, hiszen ebben a sportágban nem feltétlenül igaz a sportvilágban ismert tézis, mely szerint mindig a németek nyernek.