jövedelmezőség;nagyvállalatok;belföldi kereslet;

- A belföldi keresletben bíznak a nagyvállalatok

A belföldi kereslet alakulása határozza meg leginkább a magyarországi nagyvállalatok jövedelmezőségét a K&H Bank felmérése szerint, amelyben több mint félezer nagyvállalati döntéshozót kérdeztek meg. A forint árfolyamváltozása viszont egyre kevésbé meghatározó.

A korábban leginkább meghatározó tényező, a kormányzati gazdaságpolitika hatása visszacsúszott a második helyre, míg a beszállítói árak változása a korábbi negyedik helyről feljött a dobogó harmadik fokára - írták.

Peter Roebben, a K&H üzleti ügyfelek részleg vezetője a közlemény szerint elmondta, a korábbi 40 százalék helyett jelenleg a vállalatok 56 százaléka véli úgy, hogy a belföldi kereslet szerepe a legfontosabb. A hazai lakossági fogyasztás igen intenzív volt az elmúlt években, a kiskereskedelmi forgalomban három éve növekvő trend figyelhető meg, miközben a külkereskedelemnél nincs ilyen látványos javulás - fejtette ki. Az elmúlt évek tendenciája alapján így a vállalatok a biztosra mennek, és inkább a belföldi piacon próbálkoznak - tette hozzá a szakember.

Egyre kevésbé hat a profitabilitásra viszont a forint árfolyamváltozása, az euró stabil, 310 forint körül mozgó értéke a nagyvállalatok szempontjából is kedvező, hiszen a cégek meglátása alapján az árfolyamváltozások hatása jelentősen lecsökkent.

Míg két évvel ezelőtt az árfolyamváltozásokat vélték az egyik legfontosabb tényezőnek, amely hatással van a vállalat profitjára, addig ma már csak a középmezőnyben szerepel. Ennek hátterében a stabil árfolyam mellett feltehetően az is áll, hogy a vállalatok fele kizárólag hazai piacra termel, és a korábban említett tendencia szerint ez az arány a következő időszakban tovább növekedhet - mondta el Peter Roebben.

A nagyvállalatok eredményeit meghatározó tényezők sorrendjében a sor végén levő inflációt és a finanszírozási lehetőségek alakulását változatlanul a cégvezetők csupán töredéke tartja fontosnak a vállalat rövid távú jövedelmezősége szempontjából. Ez jól mutatja, hogy a vállalatok nem szenvednek hiányt finanszírozási forrásokban, nem ettől függ jövedelmezőségük - hangsúlyozta a szakember a közlemény szerint.

Csökkent a hamisított termékek iránt kereslet a magyar lakosság körében az idén a tavalyihoz képest - derült ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) és a Tárki legfrissebb közös kutatásából. A "legkelendőbb" termék idén is a hamis ruha volt 16 százalékos aránnyal, ami 4 százalékpontos csökkenés 2015-höz képest.