Szuzuka ugyanúgy szerves része a sportág történetének, mint Silverstone, Monza, vagy éppen a Ferrari. Noha a hatvanas években eredetileg a Honda privát tesztpályájának épített, nyolcast formáló aszfaltcsíkon a hetvenes évek derekán vendégeskedett először az F1 mezőnye, az ázsiai helyszín hamar a résztvevők és a rajongók kedvence lett.
A rendre a versenynaptár utolsó helyszínei között sorra kerülő Japán Nagydíj megannyi bajnoki versenyfutás „döntője” volt: Szuzukában biztosította be (ütközések után) egy-egy világbajnoki diadalát a sportág legendás párosa, 1989-ben Alain Prost és 1990-ben Ayrton Senna, de a felkelő nap országában ünnepelhette év végi elsőségét 1996-ban Damon Hill, Mika Häkkinen 1998-ban és 1999-ben, illetve Michael Schumacher 2000-ben és 2003-ban.
Vissza a jelenbe: a bajnokavatás a mostani hétvégén bizonyosan várat magára, hiszen bár Hamilton hátránya tetemes, a maximális pontszámmal számolva még 125 pont szerezhető a hátralévő öt hétvégén. Hamilton pályafutása második, a Mercedes színeiben első vb-diadalának évében, 2014-ben 118 pontot szerzett az idény végi öt helyszínen, egy éve „csak” 104-et. Riválisa ebben az összevetésben előbb 79-et, tavaly 93-at kasszírozott, igaz, mindkét évben jutott számára egy pont nélküli futam is. Ez az, ami Hamiltonnak 2016-ban már nem fér bele.
Közben a Mercedesnél továbbra sem tudják, mi okozhatta a bajnok erőforrásának meghibásodását Sepangban. "Malajzia egy keserű pirula volt, amelyet kénytelenek voltunk lenyelni" - nyilatkozta Paddy Lowe, a Mercedes technikai igazgatója a brit Autosportnak. "Továbbra is folytatjuk a probléma kivizsgálását a motorral kapcsolatban és mindent megteszünk az ügy érdekében. Biztosítani akarjuk, hogy megértettük és elhárítottuk a gondot a szezon hátralévő részére." Lowe szerint a hiba kapcsán nem sérülnek Hamilton esélyei Rosberggel szemben. - A dolgok jelenlegi állása szerint a motorhiba ellenére ugyanolyan erőforrás-készlettel várják a hátralévő versenyeket mindketten, beleértve a már használt motorokat is. Remélhetőleg ennek nem lesz lényeges hatása Lewis programjára.
Ami még meghatározhatja az évad 17. hétvégéjének a kimenetelét, az a Japánban mindig várható esőzés. Az F1-es meteorológiai szolgálat, az UBIMET jelenlegi ismeretei szerint erre több mint jó esély kínálkozik a vasárnapi verseny során: az egyre erősödő esőzés mellett villámlással és dörgéssel várható vihar a legvalószínűbb forgatókönyv szerint igazán intenzíven éppen a helyi idő szerint 14 órakor elstartoló verseny idején sújtja Szuzukát.
Japánban egyébként a legutóbb Rosberggel ütköző négyszeres világelső, Sebastian Vettel a legsikeresebb mai versenyző, aki 2009 és 2013 között négyszer nyert Szuzukában. Utána Hamilton következik, aki a legutóbbi két Japán Nagydíjat zárta az élen, ezen kívül bemutatkozó évében, 2007-ben Fudzsiban is győzni tudott. A brit negyedik sikere ezúttal szükséges, de nem elégséges feltétele annak, hogy Hamilton negyedszer is világbajnok lehessen – a matematika várhatóan a következő fordulókban is folytatódik.
Két éve halt meg az F1-es pilóta FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/CLIVE MASON