"Elismerjük, hogy a jelenlegi kormány rendelkezik a közoktatás irányítása felett. Sajnos azonban azt látjuk, hogy ez a kormány sem az általunk képviselt alapértékeket, sem az általunk javasolt gyakorlati formákat, eszközöket nem hajlandó átemelni, befogadni, megvalósítani. Amíg ez így van, addig nyomást fogunk gyakorolni rá" - írta kiáltványában a Tanítanék Mozgalom, amely az év elején kezdődött heves oktatásügyi tiltakozó megmozdulások után a nyári szünetet szervezetépítésre, önmeghatározásra szánta.
A pedagógus szakszervezetek tárgyalási pozícióit is erősítő akcióikkal több eredményt is elértek, a kormány elkezdett komolyabban foglalkozni a közoktatás ügyével, Balog Zoltán miniszter belátta, hogy az eddigi átalakításokkal "túltolták a biciklit", Czunyiné Bertalan Judit közoktatási államtitkárt menesztették, az iskolákban szitokszóvá vált Klik (Klebelsberg Intézményfenntartó Központ) hatalmas tartozásait rendezték, a szervezetet decentralizációs céllal átalakítják. A rendszer alapjait azonban nem érintik a változások, így a Tanítanék erre a tanévre is újabb, meglepetésszerű akciókat ígér. A mozgalmat - főleg kormányoldalról - gyakran érte az a vád, hogy politikai érdekeket szolgál, a hatalom aljas lejáratókampányt indított nemcsak a Tanítanék vezetői, de a tiltakozó pedagógusok, diákok, szülők összessége ellen.
A Tanítanék tegnapi kiáltványában azt igyekszik nyilvánvalóvá tenni, milyen értékek mentén működik. Mint írták, nem működnek együtt szélsőséges eszméket valló szervezetekkel, viszont sem a liberális, sem a konzervatív, sem a szociáldemokrata értékektől nem határolódnak el. Csak azokkal a pártokkal nem akarnak közösséget vállalni, amelyek visszaélnek ezekkel az értékekkel, és az emberek bizalmával. "Ami nekünk számít, az a szakmaiság és az emberség. Szívesen együttműködünk bármilyen előremutató, a demokratikus értékek szerint cselekvő és békés szervezettel, mozgalommal vagy magánszeméllyel, ahogy eddig is" - olvasható a nyílt levélben.
Elfogadhatatlannak tartják, hogy "a magyar kormány tudtával és közreműködésével gyerekek éheznek és kallódnak el, gyógyítható betegek halnak meg, családok kerülnek az utcára, egészséges fákat vágnak ki, segítségre szoruló embereket börtönöznek be, közalkalmazottakat aláznak meg, a valódi híreket egyre több felületen fedi el a propaganda, miközben verőemberek védik az urizáló hatalmat." Hangsúlyozták: a magyar emberek állampolgárok, nem pedig alattvalók. "Mi vagyunk a mindenkori kormány megbízói, nekünk tartoznak elszámolással."
A Tanítanék szerint az állami iskolák ma alkalmatlanok arra, hogy a gyerekeket "helyzetbe hozzák", és ha nem kapnak megfelelő oktatást, kiszolgáltatottá, manipulálhatóvá, önbizalom-hiányossá válnak. Mint írták, a pedagógusok megemelkedett óraszáma, adminisztrációs terhei és az átgondolatlan átszervezések megakadályozzák a tanárokat abban, hogy a gyerekekre egyénileg figyeljenek. Felhívták a figyelmet, hogy a magyar iskolások teljesítménye nemzetközi összehasonlításban évről évre romlik, és hogy a jelenlegi rendszer elmélyíti és bebetonozza a társadalmi különbségeket. A mozgalom hosszútávú célja az iskolák légkörének, módszertanainak gyökeres megváltoztatása. Olyan rendszert szeretnének, ahol az iskola megszervezésébe a tanárok, az oktatást segítő kollégák, a szülők és életkoruknak megfelelően a diákok is bekapcsolódhatnak, a gyerekek életszerű, hasznos ismereteket tanulhatnak modern pedagógiai módszerekkel, ahol a tanárokat alkotó értelmiségnek tekintik, amely szabadon alkalmazkodhat tanítványai igényeihez, ahol akinek nehézsége van, ne büntetést, hanem segítséget kapjon és ahol a tisztelet a tanárok és a diákok között kölcsönös.
A célok eléréséhez széles körű társadalmi támogatottságra és hálózatépítésre van szükség; csak így lehet hatékonyan nyomást gyakorolni a kormányra, mert nem lehet megengedni, hogy a közoktatás pártpolitikai és hatalmi játszmáktól függjön.