Orbán Viktor;felújítás;Tarlós István;3-as metró;

Orbán Viktor és Tarlós István a 4-es metró átadásánál. Fotó: Népszava

- Orbán bólintott: felgyorsul a 3-as metró felújítása

Felgyorsul a 3-as metróvonal felújításának programja - jelentette ki Tarlós István a 23. Budapestinfón. 

A főpolgármester közölte, péntek reggel két órán keresztül megbeszélését folytatott Orbán Viktor miniszterelnökkel, és azt mondta: "fel fog gyorsulni a konzultáció után a 3-as metróprogram". Megjegyezte azt is, hogy a felújításhoz a kormány a becslések szerint körülbelül 50 milliárd forintot biztosít majd.

Fotó: Vajda József

Fotó: Vajda József

Brüsszel jóváhagyta a támogatási kérelmet

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium illetékes államtitkára csütörtöki levelében arról tájékoztatta Tarlóst, hogy a 3-as metró felújítására 137,5 milliárd forint erejéig rendelkezésre áll egy kormányzati fedezet. A projekt uniós támogatási kérelmét már előkészítették. Ebből az is kiderül, hogy az Európai Bizottság szeptember 1-jei közlése szerint jóváhagyták Brüsszelben a támogatási kérelmet - írja az Origo

Legkésőbb február végén-március elején el kell indulnia a munkáknak - mondta a főpolgármester, aki szerint "lehet azon vitatkozni, hogy ez 3 hónapos csúszás, de mégis az a lényeg, hogy 25 év után végre felújítjuk a metrót."

A tárcáknál álltak az egyeztetések, nem a fővárosnál - reagált Lázár János szavaira - miszerint "nem a kormánynál pattog a labda" - a főpolgármester. Megjegyezte, hogy általában addig nem történik előrelépés, amíg nem tárgyal személyesen a kormányfővel.

Csak akkor tud a főváros magyar buszt megvenni, ha létezne egyben magyar busz - mondta Tarlós, megjegyezve, hogy az e célra fordítható EIB-hitelből nem vásárolhatnak új járműveket, mert ezt tiltja egy még mindig hatályos kormányrendelet.

A főváros támogatja a nemzeti buszgyártás elindítását, de ennek feltételeit nem a fővárosnak kell megteremtenie - közölte a főpolgármester. Az sem biztos, hogy magyar buszok lesznek abban a 150-es flottában, ami a kormány kérésének megfelelően a 3-as metró felújítása idején szolgáltatásvásárlás útján biztosítja majd a pótlást - ismerte el Tarlós, de szerinte ez nem az ő gondja. Közölte: szerinte és a miniszterelnök szerint sem magyar az a busz, amit külföldi alkatrészekből részben Magyarországon szerelnek össze. 

Megírtuk: A Fővárosi Közgyűlés szerdán döntött arról, ősszel megkötik a 3-as metró pótlásáról szóló szerződést, és felkérte a főpolgármestert: gondoskodjon arról, hogy a buszpótlásnak Budapest költségvetésében meglegyen a fedezete. Kiderült, a BKK július 12-én elindította a pótlóbusz-szolgáltatás vásárlásához szükséges közbeszerzési eljárást, a szocialista Horváth Csaba és a DK-s Gy. Németh Erzsébet azonban a közgyűlésen jelezte, tartanak attól, hogy ez jelentős többletköltséget okoz majd a fővárosnak. Semmit nem változott a helyzet, érvényes a kormányhatározat, az államnak minden többletköltséget vállalnia kell - nyugtatta az ellenzékieket Tarlós.

A kabinet azt ígérte, fedezik a 150 metrópótló busz szolgáltatásának megrendelésével járó esetleges többletköltségeket. Budapest a kormány kérésére mondott le az olcsón megvásárolható lengyel és magyar buszokról és vállalta, hogy külső cégre bízza a pótlást. 

Lásd még: Orbán fogadja a főpolgármestert


Nincs egyetértés szemétügyben

Nézetkülönbség van a kormány és a kormánnyal szövetséges főváros között a hulladékgazdálkodással összefüggésben - mondta Tarlós. A főpolgármester jelezte: egyet tud érteni azzal, hogy országszerte legyen egységes a víz díja mondjuk, de ugyanezt a szemétszállításnál nem tudja elképzelni.

A főváros az FKF-nél várható 10 milliárdos hiányból legfeljebb 1,9 milliárdot tud fedezni - mondta Tarlós. Ezt reggel Orbán Viktornak is elmondta, aztán egy hét múlva majd Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel folytatja a tárgyalást. Az már látszik, hogy a veszteségeket a kormány 2,4 milliárdos plusz fejlesztési pénz folyósításával kompenzálná - tette hozzá. 

Árvízvédelem - Római-part

A főváros nem lerombolni, ellehetetleníteni, hanem ellenkezőleg: fejleszteni kívánja a Római-partot - mondta Tarlós, aki bemutatta a fejlesztési terveket, melyek a főváros honlapján is elérhetővé tesznek.

Lehet kezdeni cirkuszolni a Római-parti gát miatt a katasztrófaturistáknak, meg lehet akadályozni a védműépítést fizikailag, de "ha lesz egy komoly árvíz és kár, akkor majd a Ligetvédőkhöz küldjük a károsultakat, hogy náluk lehet reklamálni" - reagált a főpolgármester arra, hogy a hírek szerint a Ligetvédők már a "Római-parti csatára" készülnek. Hozzátette: a Ligetvédők városligeti tiltakozását megérti, de itt egy olyan helyszínről van szó, ami védtelen az árvíz ellen, és nem érti, miért kell akadályozni ezt a beruházást.

Horváth Csaba: Tarlós feleslegesen ment Orbánhoz
A szocialista politikus magyarázkodásnak nevezte Tarlós István szavait, a miniszterelnöknél tett péntek reggeli látogatását pedig kuncsorgásként értékelte. A kormány és a főváros kapcsolatáról szólva úgy fogalmazott: amit a kormány Budapesttel művel, az szimpla lopás.
Állítását azzal indokolta, hogy miközben a budapestiek napi 18-20 milliárd forint adót fizetnek be, ebből nem kapnak vissza 4 százalékot sem, ezért kell a főpolgármesternek kuncsorognia a miniszterelnöknél. Véleménye szerint a budapestieknek legalább az adójuk 10 százalékát vissza kellene kapniuk, az önkormányzat ebből gazdálkodhatna, és így nem függene a mindenkori kormánytól.
Tarlós Istvánnak a 3-as metróról szóló bejelentésére utalva - ami szerint a felújításhoz a kormány 50 milliárd forintot biztosít - azt mondta: őt nem nyugtatta meg Orbán Viktor ígérete. Arra hívta fel a figyelmet, hogy továbbra sem tudni, mikor kezdődik a beruházás, mikor ér véget, mikor zárul a buszpótlás tendere, továbbá azt sem, milyen pénzből történik majd a beruházás. Hozzátette: azt sem tudni, hogy ha a késedelem miatt baleset történik, akkor ki lesz azért a felelős, a kormányzat vagy a főváros.

Törvényi szigorítások nyomán a banki, biztosítási szektorban is azonnal törölhetők a nyilvántartásból azok a közvetítők, amelyek jogosulatlanul kínálnak szolgáltatást, például akkor is, ha egy banki közvetítésre jogosult közvetítő tőkepiaci vagy biztosítási terméket kezd kínálni - mondta Binder István, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti szóvivője.