Publicisztika;online;felmérés;média;britek;

Illusztráció: Thinkstock

- Több időt töltünk online, mint alvással

Aggasztó képet fest egy britekről készült felmérés, amely szerint több időt töltünk egy nap online és a médiával, mint alvással - írja a pcword.hu. 

Az Ofcom kutatásai alapján egy átlagos brit felnőtt heti 25 órát van online, és csaknem 9 órát tölt el minden egyes nap a kommunikációval és a médiával. Ez időben mindent leköröz, még a legalapvetőbb dolgokat is, például az alvást.

Mivel az internetelérés mindenhol egyre jobb, ezért az emberek több időt töltenek el online - mindezt pedig az okostelefonok iránti folyamatosan emelkedő kereslet is segíti. A brit felnőttek 71 százalékának van már ilyen készüléke, tavaly csak 66 százalék birtokolt ilyesmit.

Több mint 80 százalék gondolja azt, hogy a netnek hála könnyebb kommunikálni, ugyanakkor a többség bevallotta, hogy általában berántja az online élet, és több időt tölt el a gépek előtt, mint szeretne vagy gondolta.

Az egyre aktívabb online élet azonban rosszul hat az emberi kapcsolatokra. 40 százalék érzi úgy, hogy az ismerősei vagy családtagjai minden héten hanyagolják őt az okostelefonjuk vagy laptopjuk miatt. 17 százaléknál ez minden nap megtörténik.

Bár a britek lassan függők lesznek az eszközeiktől (nem csak ők), egyre többen ébrednek rá erre a tényre. A kutatásban résztvevők közel fele vallotta be, hogy az online eltöltött idő miatt nem foglalkoznak a házimunkával, az alvással és az iskolai feladatokkal.

Mindennek az eredménye az, hogy a felhasználók harmada már digitális detoxba kezdett - vagyis megpróbálta csökkenteni a függőségét. 25 százalék egy napig volt meg az online élete nélkül, 20 százalék egy hétig, 5 százalék pedig egy hónapig. A többség produktívabb lett és jobban élvezte az életet, nyitott az emberek felé - persze akadt olyan is, aki ideges lett, mert nem tudta, hogy mi történik online.

Egyre kevesebben tévéznek
A Gemius legfrissebb elemzéséből kiderül, hogy a napi (vagy inkább: szinte folyamatos) online jelenlét mellett már egyre kevesebbeknek van igénye a klasszikus tévézésre.
Magyarországon 5,44 millióan használják az internetet a 15 évesnél idősebb lakosság körében ez megfelel az európai átlagnak, és magasnak mondható a kelet-közép-európai régióban.
A netezők nagy része (76 százaléka) napi szinten fogyaszt digitális tartalmat. Ez lassan, de biztosan a tévézés rovására megy. A Gemius szerint 1,4 millió internetező már nem néz naponta tévét.
Emögött az állhat, hogy a napi (vagy azon belül is nagyjából folyamatos) online jelenlét miatt a hírműsorok egyre kevesebb újdonsággal szolgálnak, és a filmet is kényelmesebb a netről kiválasztani.
Az internetezők kicsivel több, mint fele (53,6 százalék) él megyeszékhelyen vagy egyéb városban, kistelepülésen pedig 25,8 százalék. A nemek arányát tekintve jelenleg a nők vezetnek, a felhasználók 51,2 százaléka nő, 48,8 százaléka férfi.
Érdekesség, hogy az eszközök közül egyedül a tableten internetezőknél vezetnek a férfiak, 50,5 százalékos aránnyal.
Bár még az asztali számítógépről internetezők vannak a legtöbben vélhetően ez az arány hamarosan kiegyenlítődik.

Már két évvel ezelőtt, a brazíliai futball világbajnokság idején is sokat hallattunk arról, hogy az új stadionok energiaellátását napelemek biztosítják. A megújuló energia immár a legszegényebb negyedeket is elérte az olimpia országában.