Továbbra is a személygépkocsik okozzák a legtöbb sérüléssel járó közúti közlekedési balesetet, ám a második helyen 2015-ben már nem a teherautók, hanem a kerékpárok álltak: a közúti balesetek 11 százalékát (1819 eset) biciklisek okozták, legalábbis a rendőrség statisztikái szerint. Az autósok ennek ötszörösét okozták tavaly, a közúti balesetek 63 százalékát (10 222 eset). A bringásokat a teherautósofőrök követik, ők a balesetek 9 százalékáért (1533 eset) voltak felelősek. A gyalogosok és a motorosok együtt sem okoztak annyi balesetet, mint a biciklisek, de a buszsofőrök és a mopedesek is "csak" a balesetek öt százalékáért felelősek együttesen. A gyalogosok mellett a kerékpárosok a legvédtelenebbek: 2015-ben a közúti balesetben életét vesztett személyek mintegy 35 százalékát ez a két csoport alkotja.
A biciklis balesetek száma tavaly valamivel csökkent a 2014-es adatokhoz képest, akkor 1897 sérüléses baleset jutott a hatóságok tudomására. A statisztikákat vizsgálva azt láthatjuk, hogy a balesetek száma lényegében stagnál: 2013-ban 2005, 2012-ben 1970, 2011-ben 1814 volt a kerékpárosok által okozott balesetek száma. Az adatok vizsgálatánál azt is szem előtt kell tartani, hogy a bringások által okozott balesetek száma úgy nem nő számottevően, hogy egyre többen választják a kerékpáros közlekedést. A Főmterv és a BKK felmérése szerint csak a fővárosban megtízszereződött a biciklisek száma az elmúlt húsz évben, a kerékpár szabadidősből munkába járó eszközzé vált. A "drótszamarasok" száma 2010 után nőtt ugrásszerűen, a növekedés azóta is folyamatos. Ennek ellenére a kerékpáros balesetek száma lényegesen lassabban nő a fővárosban, mint maga a forgalom, vagyis a fajlagos baleseti arány csökken.
A legtöbben azért választják a biciklizést, mert gazdaságos, emellett környezettudatos és testmozgásnak is kiváló. Ugyanakkor nem veszélytelen: a tavalyi biciklis baleseteknél 594 főnél diagnosztizáltak nyolc napon túl gyógyuló sérülést, kétszer ennyi személynél pedig könnyű sérülést. A leggyakrabban - majdnem minden második esetben - a baleset úgy történt, hogy a keresztirányból érkező jármű elütötte a kerékpárost. A biciklis balesetben meghaltak száma 83 fő volt tavaly, 2014-ben 98. Uniós viszonylatban Magyarország a középmezőnybe tartozik a halálos közúti balesetben meghalt személyek számát illetően, a legtöbb halálos baleset Lettországban és Romániában, a legkevesebb Máltán, Hollandiában és az Egyesült Királyságban történt az Eurostat adatai szerint.
A kerékpáros közlekedésbiztonság terén Magyarország a nyolcadik helyen végzett tavaly az Európai Kerékpáros Szövetség felmérésében, megelőzve Németországot, Ausztriát és Franciaországot is. A vizsgálat során öt szempontot vettek figyelembe: kerékpárhasználatot, kerékpáros turizmust, biztonságot, kerékpárpiacot és az érdekképviseletet. Az eredmények szerint a legtöbben Hollandiában kerékpároznak, legbiztonságosabban bringázható ország Luxemburg és Málta. Magyarország kerékpárhasználat tekintetében a harmadik helyet szerezte meg, a felmérés szerint a magyar lakosság 22 százalékának a kerékpár a leggyakrabban használt közlekedési eszköze.
A biciklisták biztonsága érdekében a rendőrség idén is folytatja tavaly indított országos balesetmegelőző akcióját, együttműködve a kerékpáros érdekvédelmi szervezetekkel.
A korábbi terv FORRÁS: MAGYAR KERÉKPÁROSKLUB