Színes léggömbökkel, zászlócskákkal kicicomázott autóbuszon indultunk az ismeretlenbe. Minden titok, mondták a meghívók, csak annyit lehetett tudni, hogy forgatásra szólt a meghívás. A szervezők bíztak a meglepetés jótékony erejében, ami enyhén mosolyogtató volt, de kárpótlásul felbérelték Hajós Andrást és mellé a vidámságban partner gitárost, Csorba Lócit. („Lóci játszik” címmel ismerik őt, akik például a veszprémi utcazene fesztiválon nemrégiben neki szavazták meg a közönségdíjat.)
Ez egyszer nagyurak voltak a sajtómunkások, mert végig az úton zenéltek meg mókáztak a kedvükért, végül a nagy hókusz-pókusz volt a váratlan meglepetés, amolyan puhító show-műsor. Felpuhult hangulatban érkeztünk a forgatásra, a Gubacsi híd lábához. Napok óta ott veszik fel a jeleneteket, közvetlenül a Duna-parton, a vízre nyúló színpadon zenekar játszott. A kedvünkért hirtelen előugrott vagy húsz fiatal lány és fiú, és táncos flashmobot (copyright Hajós András) mutattak be, s végre kimondatott a nagy titok: a Pappa Pia című zenés vígjátékot forgatják Csupó Gábor rendezésében.
A helyszínen a filmügyi kormánybiztos az első ember, akibe belebotlunk. Andy Vajna legutóbb éppen Mundruczó Kornél filmforgatásán töltött huzamosabb időt, most legalább meg is kérdezhettük, ennyire szeret-e forgatásokra járni. Természetesen minden forgatásra elmegy, mondta, az összes olyan filmet megnézi munka közben, amelyet a Filmalap támogat. „Ez a dolgom”, mondja a csodálkozásomon csodálkozva.
Nos, ezt a filmet a Filmalap nem akárhogyan támogatja: a Pappa Pia című zenés szórakoztató vígjáték 1 milliárd 13 millió 600 ezer forintból készül. Rendezője az az Amerikában filmes karriert befutott Csupó Gábor, aki annak idején a Simpson család meg a Fecsegő tipegők című frenetikus sikerű animációs-sorozatok producereként futott be. Azóta öt film rendezőjeként is megismerte őt a mozi világa, köztük van a magyar beütéssel készült Immigrans – Jóska menni Amerika című egész estés animáció is.
„Nem volt szándékom elfogadni az ajánlatot erre a filmre, de amikor elolvastam Divinyi Réka forgatókönyvét, leestem a székről nevettemben. Annyira tetszett a vidám, fordulatos, meglepő sztori, hogy azonnal igent mondtam.” – kommentálta döntését a rendező. Érezhetően az egész sajtótájékoztatót belengte a szokatlanul erős hit, hogy itt most egy nagyon szórakoztató, nagyon szerethető, nagyon vidám film van születőben. Van benne kedves linkóci főhős, szerelem, dögös lányok, gonosz ellenfél, remek színészek, és sok remek ritmusú zene.
„Én még a 70-es években itt éltem és máig emlékeimben él sok nagyszerű dal, a korra jellemző rockos ritmussal. Ezekből válogattunk jó párat, megvettük a jogokat, új hangszerelést kaptak, magyarán újrafényeztük a régi kedvenceket. A filmünkben a történet szereplői, tehát a színészeink adják őket elő”, mondta Csupó a film zenéjéről. Az újrafényezés, a megfiatalítás alighanem a fiatal nemzedéknek szól, viszont maguk a dalok a hetvenes években fiatal, tehát a ma már jócskán középkorúnak számító generációt is megszólítja.
A középkorúak, vagy a már „öregecskék” filmes megszólítása manapság ritka dolog. Erről beszélgettünk Havas Ágnessel, a Filmalap vezérigazgatójával, aki szereti a szóban forgó zenéket. Szempillantás alatt egyetértünk, hogy az idősebb generációkat valójában alig-alig veszik figyelembe a szórakoztatónak szánt filmek. „Ők azok, akik szinte soha nincsenek megszólítva, mert ők az észrevehetetlen generáció. A most készülő filmben viszont az észrevehetetlen generáció észrevehető zenéje szól, és ez a fiatal nézőknek is tetszeni fog”, mondta, felemlítve, hogy Kovács Kati, Demjén Rózsi, Máté Péter és más kedvencek dalai szólalnak meg, új előadókkal. Új dalok is szerepelnek a történetben, Rakonczai Viktor és Kozma Kati, a film zeneszerzői jegyzik az új zenéket.
A sztoriból, ami a nagy titkolózás tárgya, végül nem tudtunk meg túl sokat, de annyit igen, hogy főszereplője egy világcsavargó, kicsit linkóci zenész – Szabó Kimmel Tamás –, aki azért jön haza, hogy megmentse a családi csónakházat a gengszterektől. Ellenfelei közül a főgonoszt Stohl András alakítja, ami ígéretes szereposztás. Olyan ellenfelek csapnak össze a vásznon, akik színpadon is, filmen is kivívták a nézők elismerését. És hogy a világ milyen karcosan változik, mutatja, hogy a nemzet egykori csótánya, a babos kendő divatba hozója, a Beatrice frontembere, sok őrületes sikerdal szerzője és előadója, Nagy Feró nagypapát játszik.
„Nem rohadt érzés ez?” – szalad ki a számon, mert olykor az ember dühödten bámul a múló idő után. „De, rohadt”, mondja egyetértően, de hozzáteszi, amikor nagypapa szerepre kérték, minden további nélkül rábólintott: „Az embernek tudomásul kell vennie a korát.” Kicsit szíven üt ez a szelídség, de Feró megnyugtat: „Igazi rockert játszom.” Énekelni is fog 1-2 dalt, meg töredékeket, sőt, annak az együttesnek a dalát fogja a filmben sikerre vinni, akikkel anno a pályán ellenfelek voltak. Szerepe szerint öregek otthonában teng-leng, ahonnan az unokája segítségével megszökik. A dalok rendben, kommentálja a szerepét, de a prózai szöveg mindig megkínozza.
„Amikor kiálltam a színpadra, mindig a saját szövegemet mondtam, úgy, ahogy én gondoltam. Most nehezen megy a színészkedés, kínlódom a dialógusokkal, és gondolom, a színészek kínlódnak a kínlódásom miatt. De nagyon igyekszem, nem akarom leégetni Ferót…” – üti el tréfával a dolgot. (Megkérdeztem, senki nem panaszkodott Feróra, nagyon bírják vele a közös munkát.) Az, hogy igazi rockert játszik, azt jelenti, hogy a rock’n’roll szellemében a szabadságot tartja a legfontosabbnak. Civilben viszont már nagyon várja az első unokája megszületését. „Októberben érkezik, fiú lesz, már tudjuk. Alig várom, hogy együtt menjünk csajozni, meg focizzunk egy jót a kertben.”
A Pappa Pia forgatása előreláthatólag szeptember 16-ig tart, a film bemutatója jövő év második felében várható.