Fa Nándor FOTÓ: MTI/BODNÁR BOGLÁRKA
Harmadszor is elindul a legnehezebb földkörüli szóló vitorlásversenyen Fa Nándor, aki először 1992-93-ban teljesítette sikerrel a távot, amikor ötödikként ért célba a francia Les Sables d'Olonne kikötőjében. A négyévente megrendezett megmérettetésbe csak a legjobb vitorlázók mernek belevágni, de a technika és a szerencse még így is közbeszólhat. A magyar versenyző második kísérletét épp technikai gondok sorozata miatt volt kénytelen feladni, most azonban biztos benne, hogy 2014-ben vízre tett, jelentős részben saját tervezésű és építésű hajójával, a Spirit of Hungary (magyar szellem) nevű vitorlással mindenre felkészülten várja a nagy kihívást.
Az óceán egy másik világ, ahol megváltozik az ember gondolkodása – magyarázta, hogy miért feledkezett meg a kvalifikációs úton, egy nappal a Newportból való indulás után a születésnapjáról. A felkészülésben néhány napos szünetet tartva épp Magyarországon tartózkodó hajós a Népszavának úgy fogalmazott, hogy az időjárásnak kiszolgáltatva az a világ, aminek része az ilyenkor megszokott köszöntgetés, teljesen kikopik az emberből. Ez magyarázza azt is, hogy miért fordul az ókori bölcsekhez, hiszen első földkörüli útján Plutarkhoszt olvasott, most pedig Szokratész filozófiájában mélyed el, ha az elemek engedik. A különbség csak az, hogy ma már nem könyvet visz magával, hanem a tabletjére töltötte fel az olvasnivalót.
Lapunk kérdésére, hogy mekkora része van a legnagyobb sikerek utáni nosztalgiának a mostani indulásban, a 63 éves sportember nevetve azt felelte, rengeteg. Elmondása szerint minden alkalommal elfogja a nosztalgia, amikor a mostani hajójától a francia kikötőben mindössze 10 méterre horgonyzó korábbi vitorlását, a Budapestet meglátja, vagy rálép a fedélzetére, ahol még most is sok részletben felfedezi a keze nyomát. A hajót egy francia versenyző vette meg tőle, majd háromszor is sikerrel végigment vele Vendee Globe versenyeken, de ma már csak oktatásra használják.
A legkeményebb tengeri szólóvitorlázók egyébként is bárhol örömmel fogadják egymást, a „csapat” utáni nosztalgia is benne van a mostani indulásban – tette hozzá. A júliusi kvalifikációs óceán-átkelés után például a szélcsend miatt nem tudott azonnal behajózni Les Sables d'Olonne-ba, egy közeli kikötőt vett célba, ahol csak két ember integetett neki, mindkettő régi Vendée Globe versenyző, egyikükkel a 92-es földkerülés óta ismerik egymást és most is közös indulásra készülnek.
FORRÁS: MIXPRESS
Az első szóló verseny óta eltelt majd negyedszázadban nemcsak Fa Nándor lett bölcsebb, hanem a technika is rengeteget változott ebben a sportágban. Szerinte azért is jó, hogy ebben a korban ismét rajthoz áll, mert most képes ötvözni a tudományos ismereteit az ösztöneivel és gyakorlati tapasztalataival. Úgy látja, a digitális tudás jelentős előny, de azért még mindig kimegy a fedélzetre, hogy megnézze a felhők alakját és állását, mert a természetben szerzett tapasztalatai alapján pontosabban ki tudja számítani, mikor kell felhúzni a vitorlát, míg a fiatalok szerinte teljesen a technikára hagyatkoznak és ez nem feltétlen előny a számukra.
Annyit azért bevallott, hogy a novemberi rajtig fizikailag még javulnia kellene, mert a laikus feltételezéssel szemben ezek a mai hajók sokkal „munkásabbak”, mint a néhány évtizeddel ezelőttiek: több lett a vitorla, és ezek háromszor annyi energiát igényelnek, folyton csörlőzni kell őket le és fel. A sebességgel és a sebességért folytatott küzdelem eredményeként ma a versenyhajók 40 százalékkal gyorsabbak, mint amikor először versenyzett. 1993-ban 128 nap után ért partot, ma azzal számol, hogy 90 nap alatt megteheti az utat a Föld körül.
A Spirit of Hungary jó és biztonságos hajó, amivel az erős középmezőnyben látja a helyét Fa Nándor, de azt mondja, bármi megtörténhet bárkivel egy ilyen úton. A gyorsabb vitorlásokba rengeteg pénzt öltek a szponzorok, ezért aztán a rajtuk versenyzők is sokkal több kockázatot vállalnak majd, ami kiszámíthatatlanná teszi az eredményeket. Ő csak annyit tervez kockáztatni, amennyi ahhoz kell, hogy a hajó és az ő tudása szerinti maximumot kihozza, egyébként pedig a verseny minden pillanatát meg akarja élni, minden porcikájában, hiszen tudja, hogy ez az utolsó földkörüli kihívás, amit vállal.
A tudása és a technika változásai mellett arra külön kell majd figyelnie, hogy az óceánok is nagy átalakuláson mentek keresztül. Látványosan több a bálna, a hatalmas testű állatokkal való találkozástól pedig minden hajós tart, mint ahogy egyre több az uszadék, akár a konténernyi méretű emberi szemét is a vizeken, amelyek komoly, akár végzetes sérüléseket képesek okozni a hajókon. Ezért fejlesztette ki a világon elsőként, hogy le lehet cserélni a vitorlása orrát menet közben, beépített egy biztonsági csapot, ami nem engedi, hogy eltörjön a kormány, de hangsúlyozza, hogy még ezek mellett is kell majd a szerencse, hogy sikerrel menjen végig a Vendee Globe útvonalán.
Fa Nándor a jövő héttől ismét a verseny rajt- és célállomásán, a francia kikötőben készül tovább, mert a „vitorlázáshoz a legjobb edzés a vitorlázás”, ráadásul nála jobb társakkal akar kihajózni, hogy tanulhasson tőlük még a rajt előtt is. Az örökifjak így csinálják.