felújítás;uniós támogatás;3-as metró;

FOTÓ: Tóth Gergő

- Fut a kormány az uniós pénz után

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) azon dolgozik, hogy a fővárosi 3-as metró felújításának finanszírozására a lehetőségeken belül minél több uniós forrást el lehessen hozni - mondta Szalóki Flórián, a NFM helyettes államtitkára, az Integrált Közlekedési Operatív Program (IKOP) irányító hatóságának vezetője szerdán, háttérbeszélgetésen.

Utalt arra, hogy az NFM és a BKV között megkötött támogatási szerződés alapján az IKOP-forrásból 137,5 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra tarthat igényt a kedvezményezett BKV a - szerelvényekkel együtt a mintegy 200 milliárd forintra becsült 3-as metró felújításra.

Szalóki Flórián kiemelte, annak érdekében, hogy az Európai Bizottság minél magasabb összegű vissza nem térítendő támogatást nyújtson a projekt megvalósításához, Magyarország ennél a projektnél is igénybe veszi az Európai Bizottság műszaki, szakmai tanácsadó testületének, a JASPERS-nek a szolgáltatását. A helyettes államtitkár elmondta, hogy a tervek szerint szeptember végén, október elején terjesztik a kormány elé a finanszírozásra vonatkozó javaslatot.

Szalóki Flórián elmondta, hogy jelenleg a JASPERS különböző elemzéseket készít, és vélhetően uniós támogatásra javasolja Brüsszelnek a 3-as metró felújítására vonatkozó nagyprojektet. Az elemzések között szerepel a vissza nem térítendő támogatás, a visszatérítendő támogatás lehetősége, de felmerült a kedvező feltételű hitel ajánlása, elképzelhető ezek kombinációja is, döntés még nem született az ügyben.

A helyettes államtitkár utalt arra, hogy az uniós finanszírozás biztosítása és a felújítás megkezdése nem függ össze, a munkálatokat el lehet kezdeni az Európai Bizottság döntésétől függetlenül.

A háttérbeszélgetésen a JASPERS képviselője emlékeztetett arra, hogy több budapesti közlekedési projekt - például a 4-es metró, a Margit híd felújítása - uniós finanszírozására beadott pályázatnál közreműködtek már. Kiemelte, hogy a 3-as metró felújításánál több szempontot is mérlegelnek, fontosnak nevezte a fővárosi közlekedési környezetben betöltött szerepének vizsgálatát, a projekt megtérülésének elemzését, és azt, hogy hozzáadott értékű fejlesztést képviseljen.

Radnay Tibor, a BKV Zrt. projektigazgatója szólt arról, hogy a 3-as metró felújításának indításához szükséges hatósági engedélyeket beszerezték, a közbeszerzéseket - az alagútra vonatkozó kivételével - elindították, de a felújítás kezdetének időpontját nehéz meghatározni, mivel a közbeszerzések még nem zárultak le.

Buszbeszerzés: zajlik a részvételi jelentkezések bírálata

Megindult a 3-as metró felújításának idejére szükséges pótlóbuszok megrendelésére irányuló közbeszerzési eljárás, jelenleg a részvételi jelentkezések bírálata zajlik - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) A BKK július 12-én indította el a közbeszerzési eljárást a részvételi felhívás elküldésével. A részvételi jelentkezések benyújtásának határideje szerdán járt le.

Mint írták, a 3-as metró pótlásáról szóló kormányhatározat szerint a kormány költségvetési támogatást nyújt a fővárosi önkormányzatnak a 150 metrópótló busz szolgáltatása megrendelésével járó esetleges többletköltségek fedezetéül.
Erre tekintettel a BKK az Európai Unió hivatalos lapjában (TED) június 17-én közzétette a metrópótlási szolgáltatás megrendeléséről szóló közbeszerzési eljárást meghirdető időszakos előzetes tájékoztatót.

A BKK a szándéknyilatkozatot benyújtó gazdasági szereplőknek az eljárást megindító részvételi felhívást közvetlenül is elküldte, ezzel tehát a metrópótlás szolgáltatásának megrendelésére irányuló közbeszerzési eljárás megindult.

Eredményes a Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV) új, célzott kiválasztáson alapuló ellenőrzési rendszere, idén az első fél évben az utólagos ellenőrzések során 383 milliárd forint adókülönbözetet tárt fel a hatóság, ami több mint 12 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit - számolt be Tamásné Czinege Csilla, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) adószakmai ügyekért felelős helyettes államtitkára.