Brüsszel csaknem ötmilliárd forintot adott a projektre
Három év után a mentők ismét megkísérlik, hogy használatba vegyék a papíron egyszer már szolgálatba állított „intelligens fedélzeti terminálokat”. A többnyire csak mentésirányítási rendszernek emlegetett uniós fejlesztésnek az volt a célja, hogy gyorsuljon a segítségnyújtás azáltal, hogy a helyszínen dolgozók, a mentésirányítók, valamint a kórház állandó internetes kapcsolatban áll egymással a mobil számítógépek segítségével. Az úgynevezett integrált vállalati és mentésirányítási projektre csaknem ötmilliárd forintot adott az Európai Unió. A támogatás feltételei között szerepelt, hogy az esetek legalább 86,5 százalékában a mentősök tartsák be a vészhívástól számított 15 perces kiérkezési időt, és szereljenek fel 740 darab mentőautót korszerű informatikai eszközzel.
Életeket menthetne
A mentők a projekt értelmében a táblagépre kapnák a riasztást. A rendszernek elvben azt is érzékelnie kellene, hogy honnan fut be a hívás, és ezt azonnal ábrázolná is a térképen. A mentésirányító ráadásul már azelőtt kiküldhetné így a riasztást, hogy befejezte volna a telefonbeszélgetést a segélykérővel. A tableteken rendelkezésre állt volna a beteg összes adata, valamint az is, hogy a páciens számára hol van szabad ágy, és oda melyik a leggyorsabb útvonal.
Ám ez a rendszer soha sem lépett szolgálatba.
Az elmúlt nyolc évben három főigazgató is menedzselte az uniós pályázatokat - emlékeztet a lap. Ezt a projektet még az előző főigazgató, Burány Béla vezetése alatt 2014. november 30-án jelentették készre. Az új mentésirányítási központ valóban elkészült, ám az informatikai rendszer csak döcögve működik, és az egésznek értelmet adó tabletekkel a mai napig nem szerelték fel a mentőket.
Sikertelen és eltitkolt "próbaüzem"
Az uniós pénzből vásárolt gépek megvannak – három éve várnak bevetésre a raktárban. Tavaly Nógrád megyében zajlott próbaüzem, de annak eredményei soha nem kerültek nyilvánosságra. A kocsizó mentők szerint azért, mert megbukott a rendszer, „informatikai” problémák miatt nem jutott el az információ a kocsikhoz. Az adatátvitelt bonyolító mobilszolgáltató nem tudott kellő lefedettséget biztosítani, és a megvásárolt tabletek sem bizonyultak elég erősnek, a gépek sorra lefagytak.
"Hamarosan..."
A nyolc hónapja munkába állt új főigazgató, Máté Gábor a Népszabadságnak adott nyilatkozatában azt mondja: a tabletek még idén az autókba kerülnek, a konkrét időpontot firtató kérdésre azonban csak annyit válaszol: hamarosan.