A magyar Forma-1-es állomáshely ötletének megszületése már-már legendás. Minden ott kezdődött el, hogy a sportág ügyeit igazgató nemzetközi szövetség (FIA) elnöke, Bernie Ecclestone a nyolcvanas évek elején szeretett volna egy versenyt a vasfüggönyön túl. A brit üzletember lehetséges helyszínként Kínában, Jugoszláviában és a Szovjetunióban gondolkodott, mígnem barátai, Rohonyi Tamás és Frank Tamás meghívták őt Magyarországra.
Onnantól felgyorsultak az események: az 1986-os debütálás előtt az építés kapcsán szóba jöhető területként felmerült Budapest két nevezetes pontja, a Népliget és a Városliget is, végül a nem egészen az első Magyar Nagydíj előtt egy évvel szignózott szerződésben a főváros agglomerációjába tartozó Mogyoródra esett a választás.
A szeptemberi megállapodást követően valódi versenyfutás kezdődött az idővel. Az 1985 októberében megkezdett munkálatok után a következő év márciusában már egy gyorsasági motorversennyel mutatkozott be az akkori viszonyok között 363 millió forintból felhúzott ring, melyen 1986.augusztus elsején többszázezer autósport-rajongó jelenlétében megrendezték az első Forma-1-es Magyar Nagydíjat.
Az eredetileg picit több mint négy kilométeres aszfaltcsík első átalakítása alig néhány évvel a bemutatkozó viadal után, már 1989-ben szükségessé vált. Az első futamokat megnyerő brazil legendák, Nelson Piquet és Ayrton Senna elsőre nem, a következő két évben pedig éppen csak tudták tartani a Forma-1-es autóversenyek kétórás időkorlátját, így a szervezők az eredeti építkezés során egy feltörő forrás miatt beiktatott hármas sikán elhagyása mellett döntöttek.
A nyomvonalat módosító „beavatkozás” hatására a XX. század utolsó évtizedében átlagosan tíz perccel hamarabb intették le a Magyar Nagydíjat, mint az első években, a győztes idő jellemzően 1:45 és 1:49 perc között alakult. Nem mellékesen a kettes és a négyes kanyar átvágásával létrejött új szakasz kiváló előzési lehetőséget biztosított, hiszen az egyenes a pálya második leghosszabb, padlógázzal teljesíthető szakasza lett.
Legközelebb a 2003-as nagydíjat megelőzően módosult az eredetileg megálmodott nyomvonal. A Hungaroringgel szemben gyakran megfogalmazott kritika szerint a pálya addig ismert változata előzésre alkalmatlan volt, ezért a célegyenes utáni első kanyar átalakítása, egyúttal a szakasz meghosszabbítása mellett döntöttek az üzemeltetők. Az akkori pilóták mellett Bernie Ecclestone is üdvözölte a döntést. "Már régóta javasoltam a módosításokat, hiszen az autók jelentős változását a pályáknak is követniük kell. Örülök annak, hogy a Hungaroringen elvégzik az átalakításokat, mert ezek nélkül Magyarország elveszíthette volna futamát" – közölte akkor Ecclestone.
A versenypálya ezt követően 400 méterrel hosszabb lett, a célegyenest ennek felével toldották meg. A Hungaroring történetének egyik legjelentősebb átépítése mintegy egymilliárd forintot kóstált, viszont a módosításoknak köszönhetően hazánk továbbra is vendégül láthatja az autósport királykategóriának mezőnyét.
Hamilton legutóbbi magyar győzelmének Herendi volt a jutalma FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/MARK THOMPSON
Az autóversenyzők körében közkedvelt, egyedi tervezésű Herendi porcelánserlegeket kapnak 2016-ban is a Forma-1-es futam dobogósai és a győztes csapat képviselője. A kézzel festett, Magyarország motívumait magán viselő trófeakülönlegesség legutóbb 2013-ban járt a legjobbaknak, a szervezők Sebastian Vettel kifejezett kérése után döntöttek úgy, hogy visszatérnek a Herendihez.
„Közel tíz éve működik együtt a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. a Hungaroring Sport Zrt-vel. Hol hivatalos díjszállítók voltunk, máskor a jubileumi trófeákat készítettük – mondta el lapunknak Cserhalmi Rita, a Herendi PR-vezetője. - Minden győzelmi trófeánál, illetve a konstruktőri tálon is Magyarország egy ikonikus épülete látható. Ezek a festmények egyszeri alkalomra, kizárólag a Forma-1 magyarországi futamára készülnek – tudtuk meg.
- A trófeák és a konstruktőri tál formája minden évben ugyanaz, a megfestett épületek, tájak, minták viszont változnak. A legelső érintéstől kezdve a legutolsó ecsetvonásig hozzávetőleg öt hónap és legalább 30 ember munkája van egy ilyen trófeában”
Magát a versenypályát - és vele a futamok történéseit - nem alakító, mégis a hazánkba érkező csapatok, médiamunkások mellett a kilátogató szurkolók kényelmét és az FIA igényeit szolgáló törekvések sora valósult meg a kétezres évek elejétől napjainkig. A 16. futamunk előtt például közel tízezer új ülőhelyet alakítottak ki a pályát szegélyező lelátók megtoldásával a szervezők, de a 2001-es viadal során vehették birtokba az újságírók a Millenium Towert is, mely toronyépület egy 600 férőhelyes, modern sajtóközpontot, interjúszobákat és egyéb, az új évezred kívánalmainak megfelelő színvonalú helyiségeket rejt magában. Később az FIA ajánlásának megfelelően több kanyar mentén felszámolták a kavicságyakat, azok helyét az új idők szavának megfelelően már aszfaltozott bukóterek váltották fel.
Már a számadatok érzékeltetik, milyen horderejű a legutóbbi, ez év áprilisában befejeződött felújítás. Az eredeti, 1985/86-ban lefektetett aszfaltréteg megújításához 5500 tonna aszfaltot használtak fel mintegy 57 ezer négyzetméteren. „A munkálatokon százan dolgoztak, lekerült 7500 darab vízelvezető szegély, 2500 rázókődarab, a szegélykövet pedig 3962 méteren cserélték le” – részletezte az elvégzett munkát Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnöke.
Mivel az alépítmény jó állapotban volt, csupán a felső, 3-5 centiméteres kopóréteget kellett felmarni, így volt esély arra is, hogy a 2015 szeptemberében megkezdett munkálatoknak még abban a naptári évben a végére érnek. A vártnál zordabb időjárás azonban közbeszólt, a felújítást végül az áprilisi túraautó-világbajnoki futam előtt, tehát időben befejezték.
A sötét tónusú aszfaltréteg lefektetésének köszönhetően várhatóan gyorsul a mezőny, szakemberek szerint megdőlhet a pályarekord is. Ami ennél is fontosabb az újdonság kapcsán, hogy az új burkolat enyhíti a környékbeli lakosok utóbbi években állandósulni látszó panaszait, hiszen a modern alapanyag speciális, zajnyelő borítás formájában került fel a pályára.
Az állam 2017-től az eddiginél is jelentősebb összeget kíván áldozni a Hungaroring fejlesztésére. A dráguló jogdíj kifizetésén túl a következő 10 évre szerződéssel rendelkező pályán a lelátók és a kiszolgáló épületek (depók, versenyirányítási központ, sajtótermek) fejlesztését célozzák a legújabb tervek, melyekre jelen kalkulációk szerint 20-25 milliárd forint ráfordítással számolnak. A jelenlegi információk szerint a tervezett fejlesztések nem szabnák át a ring vonalvezetését.