Az ÁSZ mostani vizsgálatai kritikát is megfogalmaztak, és figyelmeztettek arra, hogy a nem megfelelő vezetésnek, illetve a nem elégséges tulajdonosi kontrollnak súlyos következményei lehetnek. A feltárt hiányosságok is nagyrészt a társaságok menedzsmentjének, illetve az önkormányzati tulajdonosi joggyakorlás szabályozásbeli és működésbeli hiányosságoknak voltak felróhatók.
Az ÁSZ legutóbb a salgótarjáni, az esztergomi és a keszthelyi hulladékkezelő, valamint a dunakeszi távhőszolgáltató ellenőrizte. Horváth Margit felügyeleti vezető erről elmondta, hogy Salgótarjánban és Keszthelyen szabályszerű volt az önkormányzati tulajdonosi joggyakorlás, míg Dunakeszin a szabályozás megfelelő volt, ám a prémium rendszert 2011-2012-ben nem a javadalmazási szabályzat szerint működtették. Esztergomban ugyanakkor nem volt megfelelő a tulajdonosi joggyakorlás – tette hozzá a felügyeleti vezető.
A pénzügyi és vagyongazdálkodás területén mind a négy társaságnál tártak fel hiányosságokat a számvevők, ezeket ugyanakkor a könyvvizsgálók egyetlen esetben sem kifogásolták, hangsúlyozta Horváth Margit. Általában az előírt szabályzatokat kialakították ám azokat nem, vagy nem szabályszerűen alkalmazták a gyakorlatban. A lakossági árak meghatározása szempontjából lényeges önköltségszámítás és árképzés például egyik társaságnál sem felelt meg a jogszabályi előírásoknak.
Egyelőre még az ÁSZ szakemberei sem tudták megmondani, kiket, miket és hogyan fognak ellenőrizni a jövőben, miután 2016. áprilisától az állami "kuka holding" vette át a lakossági hulladékgazdálkodást. Valószínűleg a központi szervezet működését fogják a későbbiekben vizsgálni.
Kérdésre válaszolva az ÁSZ alelnöke elmondta, a szervezet nem hatóság, nem büntet. Ha súlyos szabálytalanságra, esetleg bűncselekményre utaló adatokra bukkan, akkor értesíti az illetékes szerveket, az ügyészséget, a könyvvizsgáló kamarát, vagy a közbeszerzési hatóságot, az önkormányzatok esetében pedig a kormányhivatalokat.