Az államtitkár szerint az Uber a magyar piac elhagyásával elismerte, hogy diszpécserszolgáltatással egybekötött taxis szolgáltatást nyújtott. Az Uber kezdetben 80 000, majd 120 000, végül 160 000 havi fuvarszámról számolt be, míg a fővárosi taxis cégek havonta mintegy egymillió fuvart bonyolítanak le. Az államtitkár arra is felhívta a figyelmet, hogy a budapesti taxis vállalatok jelentős része már rendelkezik az Uberhez hasonló telefonos applikációval.
Mint megírtuk: július 13-án jelentette be az Uber, hogy határozatlan időre felfüggeszti hazai tevékenységét, miután július 24-én életbe lép az a jogszabály, amely ellehetetleníti a társaság további működését. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közleményében így reagált: a NFM ,,tudomásul veszi az Uber döntését, miszerint a cég inkább kivonul Magyarországról, mint hogy vállalja a törvényes működést, az adófizető magyar taxisokkal való tisztességes piaci versenyt és az adófizetést.
A kormány támogatja az innovatív megoldásokat, de ahhoz ragaszkodik, hogy a személyszállításban résztvevő piaci szereplők egyenlő feltételek mentén, törvényesen működjenek és adót fizessenek. Az Uber adóelkerüléssel és a magyar jogszabályok semmibevételével, engedély nélkül végzett személyszállító tevékenységet, és így tett szert versenyelőnyre.... Az Uber döntése azonban azt jelzi, hogy a cég nem vállalja a tisztességes piaci versenyt és törvényes működést."
A minisztérium reagálása az Uber szerint számos ténybeli pontatlanságot tartalmaznak - ezért közleményben reagált a kormányzati szereplők nyilatkozataira.
E szerint:
- az Uber Hungary Kft. a hatályos magyar jogszabályok szerint működő vállalkozás
- 2015-ben 15 millió forint adót fizetett, amely bevételarányosan messze meghaladja a taxiscégek által befizetett adó mennyiségét
- az Uber-sofőrök minden szükséges engedéllyel rendelkeznek, ez nekik személyenként 200 ezer forintjukba került
- az állam nem mutatott hajlandóságot korrekt egyeztetésekre
- az állam azt követelte, hogy az átlátható online fizetés helyett lehessen készpénzes fizetéssel is fizetni az Ubernél
- az állam azt követelte, hogy legyen az online díjkalkuláció helyett taxióra az Uber autóiban
- az állam azt követelte, hogy az Uber emeljen árat
Az Uber a kérdéseire minden esetben merev elzárkózást tapasztalt az állam részéről, valós válaszokat nem kaptak.