A Hófehérke motorhajó egyik utolsó képviselője a Dunán még hajózó klasszikus építésű a XIX. században épült hajótesteknek. A hajótest 1895-ben épült szegecselt acél kivitelben, igen sok kézimunkával, a fővárosban Újpesten, a Schoenichen – Hartmann hajógyárban. A hajóépítés megrendelője a (BCSÁV) Budapesti Csavargőzös Hajózási és Átkelési Rt. volt, e-cégnek a megalapítója a híres Türr István szabadságharcos, olasz királyi altábornagy, az olasz 1848-as egységesítési harcok részese, valamint a Korinthoszi-csatorna építésének egyik szervezője. Építéskori neve a hajónak Margitsziget, ezt a nevet viselte 22 évig, majd az első világháború után 12 társával a MFTRT (Magyar Folyam és Tengerhajózási Rt.) tulajdonába került és XXXI -es számú csavargőzös néven tevékenykedett.
Az első átépítésre 1920-ban került sor Újpesten, az építés helyén. A hajó 1937-ig átkelő szolgálatot teljesített. Ekkor már hasonló építésű 9 társát kiselejtezték, három „testvérhajója” az Irma, Hableány, és a Vígadó – további átkelő szolgálatot látott el, Budapest területén. A XXXI. számú csavargőzös (volt Margitsziget) pedig a Budapest–Ráckeve–Dömsöd Hajózási Rt. részére bérmunkát végzett, a Soroksár-Ráckevei Dunában, mint „kofahajó”. A II. világháborúban a Wehrmacht az 1944. év végén kitelepítette a magyar hajóparkot és hajóműhelyeket az országból, így a hajó Ausztriába került.
A többi hajó hazatelepülésével együtt 1947 tavaszán került haza, leromlott állapotban.
A Balatoni Hajózási Vállalat tulajdonába, annak dunai osztályához 1948-ban került, kisebb sérülései, és a háború utáni nehéz helyzet miatt forgalmon kívül maradt. Az 1955-ben megalakult MAHART bekebelezte a Balatoni Hajózási Vállalatot, így a hajó tulajdonjoga is a MAHART-é lett. A hajót 1956-ban a MAHART a Fővárosi Kishajózási Vállalatnak eladta, és a vállalat Visegrádon 1957-58 ban gőzhajóból átépítette motoros hajóvá, ekkor egy Ganz-Jendrassik dieselmotort kapott. Ettől az időtől kapta a Hófehérke nevet, és az óta megszakítás nélkül folyamatosan az utazóközönség szolgálatában dolgozik a hajó.
A BKV tulajdonába 1968-ban került, a hetvenes évek elejétől már Rába-MAN motor hajtotta, utolsó nagy átépítése 1977-ben volt Balatonfüreden. Hajónkat 2003-ban korszerű John Deere motorral láttuk el. Jelenleg a Rudas és Társa Betéti Társaság üzemelteti és bérli a hajót a BKV Zrt.-től. E rövid áttekintés érzékelteti, hogy hajónk jelentős hajózástörténeti múlttal rendelkezik, két világháborút és több átépítést élt meg. Hasonló nagyságrendű és építésű csavargőzösök közül a Dunán az utolsó hírmondó. ( Forrás: BKV)