„Mindössze nyolc növendéket vállaltam erre a mesterkurzusra, mert mindenkivel kimerítő alapossággal, személyre szabottan szeretnék foglalkozni. A legtöbbet igyekszem belőlük kihozni – még azt is, amiről maguk sem gondolják, hogy bennük rejlik és képesek rá” – mondja Komlósi Ildikó.
„A kurzus résztvevői már egyáltalán nem kezdők: öten közülük kolléganőim, hárman pedig zeneakadémisták, így nem énektechnikai problémákkal foglalkozunk – bár természetesen ha egy-egy ilyen kérdés felmerül, azt is megoldjuk. Nagyon örülök, hogy az idei szombathelyi Bartók Szeminárium és Fesztivál mottója a Nő lett – ez kiváló lehetőség, hogy érdemben foglalkozzunk az opera- és dalirodalom legkülönbözőbb nőalakjaival. A dramaturgiát szeretném középpontba állítani: azokat az eszközöket megmutatni, amitől igazán nővé válhat valaki a színpadon.”
A kékszakállú herceg vára legendás nőalakja, Judit természetesen központi helyet kap a kurzuson. „Bartók Béla nekünk ajándékozta ezt a csodálatos, bonyolult személyiséget, s én azt szeretném, ha hét nap alatt ki tudnánk nyitni mind a hét ajtót, vagyis igazán a mélyére hatolnánk ennek a szerepnek” – mondja Komlósi Ildikó.
A repertoár azonban ennél sokkal bővebb – klasszikus és romantikus operaáriák mellett a dalirodalom legjavát is felvonultatja. Komlósi Ildikó Schumann: Asszonyszerelem, asszonysors (Frauenliebe und leben) című dalcikusát emeli ki, mert ebben szinte valamennyi fontos és tipikus női élethelyzet megtalálható. Az idén március 15-én Kossuth-díjjal elismert, világutazó mezzoszoprán tanítási módszerét így összegzi: „nálam nagyon komolyan kell dolgozni; a végére mindenki (én is) holtfáradt lesz, mert egy pillanatra sem hagyok senkit lazítani, s azt sem engedem, hogy a résztvevők belefeledkezzenek a szerep és a saját előadásuk szépségébe.
Csak így tudnak néhány nap alatt is rengeteget fejlődni. Az operaénekesi hivatás kőkemény felkészülést igényel: számomra a pályán eltöltött 33 év és több mint 60 főszerep után is teljesen természetes, hogy mindmáig rendszeresen járok énekmesterhez.” A kurzus vezetése mellett Komlósi Ildikó ma este koncertet is ad a szombathelyi Bartók Béla Zeneiskolában. Az ezúttal brácsán játszó fiatal hegedűművésznő, Kokas Katalin és a nagyszerű zongorakísérő, Dallos Erika közreműködésével Brahms Brácsadalait, valamint Bizet operája, a Carmen két népszerű jelenetét (Seguidilla, Habanera) szólaltatja meg.
A békésszentandrási születésű Komlósi Ildikó tizenhat éves volt, amikor a Szegedi Nemzeti Színházban hallotta a kor egyik vezető szopránját, Berdál Valériát, s ennek az élménynek a hatására döntötte el, hogy operaénekesnő lesz. 1984-ben diplomázott a Zeneakadémián, majd Milánóban és Londonban folytatta tanulmányait. Éppen három évtizede, 1986-ban megnyerte a nemzetközi Pavarotti-énekversenyt, s ez nemcsak Európában, hanem a tengerentúlon is elindította a karrierjét. Szinte töretlenül sikeres pályáját végigkíséri Verdi nagyoperája, az Aida női főszerepe, Amneris alakítása.
Már 1984-ben ezzel diplomázott, majd a kilencvenes évek végén a sztárkarmester Antonio Pappano irányításával énekelte újra, s ezután a világ nagy dalszínházai sorra hívták erre a szerepre. „Számomra az operairodalom legőszintébb kitárulkozásra lehetőséget adó szerepe Amnerisé, főleg a negyedik felvonásban. Ha lehetne, személyesen köszönném meg Verdinek. Minden egyes alkalommal belehalok, feltöltődöm, megküzdök a szerepért, és mégis ez a legnagyobb élvezet, amit énekesként megkaphatok” – mondta róla 2014-ben, pályafutása harmincadik évfordulóján, amikor ugyancsak magas kitüntetést, a Magyar Érdemrend középkeresztjét vehette át.
Szombathelyi mesterkurzusára is egy sikeres Amneris-széria után érkezett: június végén és július elején három alkalommal énekelte a szerepet a patinás Veronai Arénában, Gianfranco de Bosio rendezésében, Julian Kovatchev vezényletével. A Bartók-fesztivál után pedig Londonba utazik: augusztus 3-án, a Royal Albert Hallban, a híres BBC Proms sorozat keretében Juditot énekli A kékszakállú herceg vára új produkciójában, amelynek karmestere a veterán svájci dirigens, Charles Dutoit.