oktatás;

- Hiányzik a koncepció az oktatásban

Nem tudni, az oktatáspolitika irányítói mennyire ragaszkodnak az ötletükhöz, lehetséges, hogy megváltoztatják az álláspontjukat és a halálra ítélt földrajz kap egy túlélési esélyt - írja holnapi jegyzetében Szunyogh Szabolcs. Reméljük, hogy így lesz, de ami eddig történt, az is teljesen egyértelműen bizonyítja, hogy így nem szabad tananyagcsökkentéshez, iskolaszerkezeti változtatáshoz nyúlni. Az elképzelés mögül hiányzik az átfogó koncepció.

Ez a döntés nemcsak kapkodásra enged következtetni, hanem egy rendkívül káros, múltbanéző szemléletre is. A földrajz elleni támadás ugyanis pontosan a modernizációt veszi célba. Ha szükség van valamire, az éppen a földrajznak, mint tantárgytípusnak az elterjesztése, és nem a visszaszorítása.

A magyar iskolákban ma tanított tantárgyak rendszere a 19. század végén alakult ki, és azóta nem sokat változott, sajnos. Már akkor sem számított igazán modernnek, mert az akadémiai osztályok struktúráját másolta le, de csak körülbelül ötven év múlva, elsősorban a kiváló olasz pedagógus, Maria Montessori munkássága következtében vált világszerte elfogadott igazsággá, hogy helytelen az iskolai tantárgyakat lekicsinyített tudományoknak tekinteni. Ez a szemlélet nálunk nagyon lassan tud csak teret nyerni, pedig olyan, baloldali liberálisnak igazán nem nevezhető pedagógusok is kiálltak a komplex tárgyak rendszere mellett, mint az író Németh László, aki a háború után egy ideig középiskolai tanárként dolgozott Hódmezővásárhelyen.

Miért? Mert a tantárgy nem zanzásított tudomány, hanem a diákot fejlesztő, őt a tudás világába bevezető út, módszer, eljárás. Reménytelen vállalkozás akár a négyéves, akár a nyolcéves középiskolában átfogó képet adni egy-egy tudományágról, legyen az a matematika, a biológia, a történelem vagy a művészettörténet, az irodalom, a nyelvészet, bármi. A matematika tanítása valahol a másodfokú egyenletek és az integrálszámítás magasságában megáll. Az irodalom csak mazsolázgat a nagyszerű művek közül, ezrével maradnak ki a tananyagból csodálatos alkotások. (Ha valaki, hát Shakespeare igazán méltó volna arra, hogy minden drámáját tanítsuk, ehelyett megelégszünk a Hamlet, a Rómeó és Júlia és esetleg a Vihar vagy a Lear király ismertetésével. Nem törekszünk tudományos teljességre, mert az lehetetlen.) Ha viszont nem a tudományból, hanem a diákból indulunk ki, akkor nyilvánvaló: komplex tárgyakra van szükség, amelyek különböző tudományágak anyagára épülve, a fejlődő személyiség igényeihez igazodva segítik a fiatal személyiség kibontakozását, kreativitásának erősödését, széleskörű tájékozódását.

Miután kiderült, hogy alvállalkozóként dolgoztak a tűzszerészek a hortobágyi bombalőtéren, a Népszava újabb különös eseményt derített fel. A honvédség már 2014-ben összekülönbözött a megrendelővel és abbahagyta a bombamentesítést. Ezért kellett meghosszabbítani a mentesítés határidejét, ami a tragédia előtt egy hónappal járt le.