„Citta di Milano" jelentése szerint a hétfői nap folyamán sikerült helyreállítani a rádióösszeköttetést Viglieri csoportjával. Az „Italia" hajótöröttjeinek ez a csoportja, utolsó jelentésük szerint, az északi szélesség 80. fok 24. perce és a keleti hosszúság 38. fok 15. perce alatt tartózkodik. A hajótöröttek jégtáblája körül a jégviszonyok változatlanok. A hőmérséklet csökkenése estén újból lehetővé válik majd, hogy kisebb röpülőgépek leereszkedjenek a jégtáblákra.
A svéd viziröpülőgépek hétfőn több ízben kísérletet tettek arra, hogy elérjék a jégtábla foglyait, azonban a köd lehetetlenné tette, hogy megtalálják a hajótörötteket. A Spitzbergák északi partvidékét ugyanis még mindig sűrű köd borítja. Délkelet felől ciklonszerű szélvihar közeledik, amely a röpülőgépek mentőkísérleteit még kilátástalanabbá teszi.
Viszont a jégben keletkezett széles és hosszú csatornák megkönnyítik a „Kraszin" előrehaladását. Az orosz jégtörőgőzös hétfőn este a Hét-sziget és a Skoresby-sziget között húzódó csatornában haladt, bár csökkentett sebességgel, mert kiterjedt jégmezővel került szembe.
Moszkvából érkezett jelentések szerint a „Kraszin" a keddi nap folyamán elérte a jégtáblán tartózkodó hajótörötteket és Lundborg svéd röpülőt, valamint az „Italia" öt utasát födélzetére is vette. Minthogy a „Kraszin" már hétfőn délután alig néhány kilométernyi távolságban volt a hajótöröttek jégtáblájától. A hír meglehetősen valószínűen hangzik. Hivatalosan azonban mindeddig nem erősítették meg.
A „Malygin" orosz jégtörő még mindig a Spitzbergák délkeleti partvidékén fekvő Hope sziget mellett horgonyoz. A hajót teljesen körülvette a jég úgy, hogy nem tud előbbre jutni. A „Malygin" kapitányának közlése szerint Babuskin orosz röpülőt még nem szabad elveszettnek tekinteni.
Babuskin rádióállomásának akciósugara nagyon kicsi és így nem tud hírt adni magáról. A röpülő azonban bőven el van látva élelmiszerekkel és egyéb szükségleti cikkekkel. A nyilatkozat szerint tehát Babuskint illetően egyelőre nincs aggodalomra ok.
A segítőakciók száma állandóan szaporodik. Újabban az angol légügyi miniszter is elhatározta, hogy Amundsen fölkutatására expedíciót szervez. Udet, az ismert német röpülő két röpülőgépét a hozzátartozó személyzettel a segítőexpediciók rendelkezésére bocsátotta és maga is fölajánlotta közreműködését. Charcot-nak, a világhírű francia sarkutazónak „Pourquoi pas" nevű háromárbocos expedíciós-hajója kedden fölkészült, hogy útnak indulhasson a Spitzbergákra. A hajó személyzete önkéntes jelentkezőkből áll és egy évre elegendő élelmiszerkészlettel van ellátva.
Ravazzoni és Baldini olasz pilóták harmadik földerítő útja, amelyet a Barents-tenger fölött hajtottak végre, ismét eredménytelen maradt. Az olasz pilóták nem akadtak Amundsen nyomára, noha a látásviszonyok igen kedvezőek voltak. A két pilóta most északi irányban folytatja kutatásait és főleg a Beeren-szigetek környékét kutatja majd át. A késő esti órákban az a hír érkezik Norvégia fővárosából, Osloból, hogy Amundsen holttestét a norvég part közelében a tengerben megtalálták.
A hírt hivatalosan még nem erősítették meg.
Népszava 1928. július 4.