Oscar-díj;Saul fia;

FOTÓ: Pascal Le Segretain/Getty Images

- Az Oscar-akadémiába kerülhetnek a Saul fia alkotói

Az Oscar-díjakról döntő amerikai filmakadémia 683 új tagot hívott meg soraiba hat hónappal azután, hogy bejelentette, 2020-ig megduplázza női és kisebbségekhez tartozó tagjainak számát. A meghívottak között vannak a Saul fia című Oscar-díjas magyar film alkotói is: Nemes Jeles László rendező-forgatókönyvíró, Zányi Tamás hangmérnök, Clara Royer forgatókönyvíró, valamint Erdély Mátyás operatőr.

Nemes Jeles László két meghívást is kapott: egyiket rendezőként, a másikat forgatókönyvíróként, így egyike annak a 18 filmesnek, akiket több szakma is meghívott. Nekik dönteniük kell, melyik tagozat ajánlatát fogadják el.

A meghívottak 46 százaléka nő, 41 százaléka kisebbségi, 59 országot képviselnek - olvasható az Amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia (AMPAS) honlapján. Ha mindenki elfogadja az ajánlatot, a tagság 27 százaléka lesz nő, 11 százaléka nem fehér. Az eddigi arány 25 és 8 százalék volt.

A meghívott színészek között Idris Elba, Chadwick Boseman, Eva Mendes és America Ferrera is szerepel. Az akadémia a tagság sokszínűségét akarja növelni azzal, hogy meghívta Csao Fej kínai operatőrt, Taneda Johei japán díszlet- és látványtervezőt, Patricia Riggen mexikói rendezőt vagy Fitzgerald Diggs zenészt, aki a Wu Tang Clan tagja és RZA néven ismert.

Az idei meghívottak száma az eddigi legnagyobb, több mint a duplája a tavalyinak - mondta Cheryl Boone Isaacs, a filmakadémia elnöke. Kiemelte, hogy a testület évek óta igyekszik a főként fehér férfiakból álló tagságát sokszínűbbé tenni. A filmakadémia tagsága hosszú ideje vita tárgya Hollywoodban. Idén januárban ismét komoly feszültséget okozott, hogy már második éve csak fehér színészek kaptak Oscar-jelölést a színészi kategóriákban. A kormányzótanács ezért január 21-én rendkívüli ülést tartott, amelyen döntöttek arról, hogy nagyobb arányú női és kisebbségi tagság felé nyit az akadémia.

A zenei fesztiválok ma már nem a szubkultúrák alkalmi dinamikájából fakadó lázadási formák gyűjtőhelyei, helyiértékkalkulátorai, hanem az intenzív fogyasztói lét tünékeny katedrálisai, posztmodern kapitalista látványosságkomplexumok. A Fishing On Orfű tudatosan e két végpont közé, a szórakoztatóipari senki földjére pozicionálta magát.