„Ez esetben nem tudjuk munkáját segíteni" - ezzel a mondattal válaszolt a Népszabadság kérdésére az OTP megerősítés és cáfolat helyett. A főpolgármester a kommunikációs igazgatón keresztül azt üzente, hogy neki mindegy, hogy a kormány uniós támogatásból vagy hitelből teremti elő a pénzt, de állnia kell a költségeket, mivel ígéretet tett rá. Tarlós sajtótájékoztatóján találgatásnak nevezte az értesülést, de azt azért elismerte a lapnak, hogy a tender lebonyolítása legkevesebb négy hónapot vesz igénybe, így az idén már aligha kezdődhet el a 3-as metró felújítása, ami azt jelenti, hogy nem tartható a 2019-es átadási határidő sem.
A lap szerint a finanszírozás ügyében felvetődött az Európai Befektetési Bank (EIB) bevonása is, amely már enélkül is százmilliárd forintos hitelkeretet biztosít a fővárosnak. Ebből 62 milliárdot költhetnek közlekedési célú projektekre. Ezt pedig viszi a metrókocsikra az orosz Metrowagonmas. Budapest viszont aligha vállalhat több hitelt, ugyanis a BKV-adósságállomány felszámolásához is állami segédletre volt szükség.
Tarlós a sajtótájékoztatón arról is beszélt, hogy nem a főváros tervezte, hanem a kormány kérte, hogy a 3-as metróvonal felújításának ideje alatt szükséges járműpótlást szolgáltatásvásárlással oldják meg. Ehhez szükséges a kormány részéről garanciavállalás az esetleges többletköltségekre. "Ha most időhúzás folyik, akkor nem Tarlóst büntetik (...), meg nem is a fővárost, hanem a kormány a saját idejét fogyasztja" - fogalmazott Tarlós István, hozzátéve: ugyanis a metrópótló buszok ügyében van érvényes és végrehajtható fővárosi közgyűlési határozat.
A szolgáltatásvásárlás mellett létezik a buszvásárlásra két - egy olcsóbb és egy drágább - opció. A legolcsóbb nyertes tender lengyel buszok vásárlásáról szól - mondta a főpolgármester, aki kitért arra, már a negyedik határidőt adták a kormánynak, hogy mozgástere legyen. Hangsúlyozta: azt kérik a kormánytól, hogy ha a főváros megvétózza a legolcsóbb és időben is megfelelő ajánlatot, akkor a kormány adjon egyértelmű garanciát az általuk kért megoldásból következő esetleges magasabb költség és a legolcsóbb ajánlat közötti árkülönbözet megtérítésére.
A múlt pénteki kormányüléssel kapcsolatban elmondta, a buszbeszerzés ügyében állítólag őt akarták megvárni, és mivel nem volt itthon, az üggyel nem foglalkoztak. Tarlós István ezt egy ürügynek tartja, hiszen - mint közölte - Bagdy Gábor főpolgármester-helyettesnek felhatalmazása volt arra, hogy ezen a kormányülésen részt vegyen és ott a fővárost képviselje. Erről a Miniszterelnökséget és az illetékes szakminisztert egyaránt írásban értesítették - jegyezte meg. A főpolgármester közölte azt is, hogy a július 5-i kormányülésre is meghívták, de a kormányfőnek jogában áll két kormányülés között személyesen is kormányhatározatot hozni.
"Mindent megteszünk a 3-as metró felújításáért, a kormány, a főváros egyaránt, sajnálom, hogy a buszos ügyben a kormány közeli körökben valaki (...) hezitál" - fogalmazott.
Tarlós István a sajtótájékoztatón "hazug pimaszságnak nevezte" és visszautasította Vitézy Dávidnak, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) volt vezetőjének azt a véleményét, hogy ő nem kedveli a magyar buszokat. Hozzátette: Vitézy eltávolításának az egyik fő oka éppen az volt, hogy panaszok szerint a BKK rendszeresen olyan tendereket írt ki, amelyek a magyar vállalkozók számára kedvezőtlenek voltak. Ez a kormány észrevétele is volt - jegyezte meg Tarlós István.