Egyeztetést kezdeményeznek a fővárossal a városnéző buszok üzemeltetői, mielőtt a BKK Zrt. kiírná a koncessziós pályázatot a Fővárosi Közgyűlés júniusi döntése értelmében - mondta Toldi Annamária, a Program Centrum Kft. ügyvezetője a három budapesti városnéző szolgáltatást végző cég közös sajtótájékoztatóján tegnap. Mint ismeretes a főváros a jövő évtől - részben környezetvédelmi okokra hivatkozva - egyszereplőssé tenné a piacot. A jelenleg Budapesten működő 4 hop-on cég - a Program Centrum Kft., a Big Bus márkanév alatt működő City Sightseeing Kft., a Mr. NILSZ Kft. és a City Tour Hop On Hop Off Kft. egyetértenek abban, hogy a döntően az egyéni turisták által igénybe vett úgynevezett hop-on hop-off rendszerben működő városnéző szolgáltatást a világvárosokhoz hasonlóan a magyar fővárosban is szigorú követelmények és üzemeltetési megoldások alapján biztosítsák. A cégek együttes árbevétele 2015-ben 1,5 milliárd forint volt, és egyenként 80-100 dolgozót foglalkoztatnak. A fővárosnak a megállóhasználati engedélyekből évi 50-60 millió forint bevétele keletkezik - mondta Toldi Annamária.
A BKK tenderkiírása 20 éves koncesszióba adná és hosszú távra egyszereplőssé tenné a városnéző buszok piacát, ami több száz fővel csökkentené az ágazatban foglalkoztatottak számát, és rontana a szolgáltatás színvonalán is - tette hozzá Program Centrum Kft. ügyvezetője. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy mindegyik cég elindulna a pályázaton, akár közösen is.
Az ügyvezető szerint verseny nélkül 30 euróra (több mint 9 ezer forint) emelkedhetnek a jelenleg 6 ezer forint körüli árak. A piaci modell egyébként nagyon sikeres és az elmúlt években teljesen kiszorították a szervezett városnéző buszokat. Ennek oka, hogy a hop on - hop off buszokra 48 órás jegyet lehet váltani, a turisták pedig ott és akkor szállnak fel, illetve le ahol és amikor akarnak. Nincsenek hozzákötve egy 3 órás programhoz. Mindezek ellenére az üzemeltető társaságok "nem feltételezik", hogy a biztos bevételtermelő ágazatot egy bizonyos cégre írnák ki.