kutatók;

- Egyiptomi gép: még tíz nap

Még tíz napig él a remény, hogy a kutatók foghatják a május 19-én lezuhant egyiptomi utasszállító gép jeleit. Az Egyptair MS804-es járatának fekete dobozai ugyanis a szakértők számításai szerint június 24-ig képesek működni, s utána elnémulnak, és sokkal nehezebb lesz azokat megtalálni. 

Ha pedig nem kerülnek elő, talán soha nem derül fény arra, mi történt a Párizsból indult Airbus A320-as fedélzetén. Érthető tehát, hogy teljes erővel folyik a kutatás attól az egyiptomi partoktól északra levő körzetben, ahol a lezuhant repülő vélhetőleg a tengerbe csapódott. Bizonyos roncsokra ugyan ráakadtak, ám a fekete dobozok nélkül aligha lehet konkrét bizonyítékot szerezni a 66 ember (56 utas és 10 főnyi személyzet) életét követelő katasztrófa okáról.

Azóta néha egymásnak is ellentmondó magyarázatok röppentek fel a szerencsétlenségről, szóba került a pilótafülkében kitört tűz, a fedélzeten történt robbanás, illetve ezzel kapcsolatban nem zárták ki a terrorcselekmény eshetőségét sem. A repülő azonban szakértők becslése alapján mintegy három kilométeres mélységben fekszik a Földközi-tenger mélyén. Az egyiptomi kutatócsoportokhoz a minap amerikai specialisták is csatlakoztak, akik a motort gyártó Pratt & Whitney cég képviseletében igyekeznek segíteni a fekete dobozok megtalálását. A tengeri keresésben részt vevő francia egységek legutóbb derűlátóan nyilatkoztak, mondván, sikerült alig 1-2 kilométeres körzetre szűkíteni a repülő lezuhanásának legvalószínűbb helyét. A radarjelentések alapján a Wall Street Journal azt írta, valószínűleg nem a levegőben robbant szét az utasszállító.

A Földközi-tenger térségébe érkezett tegnap az amerikai USS Dwight D. Eisenhower repülőgéphordozó. Az újabb erősítés – emeli ki a Reuters hírügynökség jelentése – olyan időszakban történik, amikor washingtoni katonai vezetők részéről egyre gyakrabban hangzanak el aggodalmat kifejező nyilatkozatok az orosz haditengerészeti erőfeszítések miatt.