A pedagógusok egyszerre játszanak döntő szerepet a gyermekek, a családok, az egyes települések és az egész ország jövőjének alakulásában - mondta pedagógusnapi köszöntőjében Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere, kiemelve: a pedagógusnap annak a hivatásnak az ünnepe, amely az ország minden részében, gyermekek tízezreinek jelenti a versenyképes tudást, a jövőt, a magyar kultúrát.
A kormánynak lenne is miért köszönetet mondani a pedagógusoknak: ők azok, akik évek, hónapok óta folyamatosan felhívják a figyelmet az átgondolatlan és elsietett oktatási átalakítások hibáira, de az is nekik köszönhető, hogy az iskolai munka színvonalát romboló, a tanárokat fegyelmi és anyagi függésben tartó oktatáspolitika szellemében épülő rendszer még nem omlott tejesen össze. Hála és odafigyelés helyett azonban a kormány most is úgy próbál "javítani" az általa 2010 után létrehozott rendszeren, hogy a szakma túlnyomó többségének véleményét, javaslatait teljesen figyelmen kívül hagyja.
A szaktárca különböző képviselői például hónapokon keresztül tárgyaltak a Pedagógusok Sztrájkbizottságával, s bár minden egyeztetés után azt kommunikálták, hogy a szakszervezetek 25 pontos követelései közül egyre több pontban jutottak "megállapodás közeli" helyzetbe, a köznevelési törvény módosító javaslatában azokból szinte semmi nem jelent meg. Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke legutóbb az MTI-nek nyilatkozva azt mondta: lényegében átverték őket, hiszen bár a megbeszéléseken a kabinet rábólintott, hogy egyebek mellett a korábbi Közoktatás-politikai Tanácshoz hasonló testületet hozzanak létre, ez végül nem került be a törvénymódosításba, mint ahogy a pedagógusok kötelező óraszámának szabályozása sem. A Népszavának korábban azt is elmondta: bár Palkovics László oktatási államtitkár ígéretet tett arra, hogy a jövőben az eddigi 10 százalék helyett 30 százalékban is el lehet majd térni a kerettantervtől, a benyújtott módosításban ennek sincs nyoma, ahogyan annak sem, hogy az iskolákban senkit ne lehessen közmunkásként alkalmazni.
Utóbbi nem lehet véletlen: több, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) fenntartásában működő iskolákban, illetve szakképző centrumokban tartott tájékoztatón elhangzott, hogy ősztől a nevelő-oktató munkát segítő, illetve technikai dolgozók elbocsátásával javítanának a finanszírozási gondokon - figyelmeztetett a Tanítanék Mozgalom. Információik szerint az iskolákat úgy tájékoztatta a Klik, hogy ezen dolgozók béremelését csak úgy tudják megoldani, ha kevesebb emberrel végeztetik ugyanazt a munkát. Ám ha ez nem megy, megbízási szerződéssel vagy közmunkásokkal kívánják a feladatokat elvégeztetni. Egy szakképzési centrumban pedig az elbocsátott technikai dolgozók munkáját (takarítás, gondnoki feladatok) diákok közhasznú munkájával pótolnák.
Hasonlóan pofonszerű volt a látszategyeztetések után az iskolák totális államosításának bejelentése: az önkormányzatok működtetői jogainak eltörlése ellen egyre több kormánypárti polgármester is szót emelt, sőt, még a Tarlós István főpolgármester vezette Budapesti Önkormányzatok Szövetsége is tiltakozott. Nemcsak intézményeiktől, s az ezek fenntartásához eddig juttatott költségvetési támogatástól fosztják ugyanis meg az önkormányzatokat, de plusz hozzájárulást is beszednének tőlük.