E jelentős visszalépés hátteréről Váczi János alpolgármester elmondta, hogy az eddigi egyeztetések, valamint az egy évvel ezelőtti helyi népszavazás tapasztalatai alapján a legelső elképzelésekhez képest jóval visszafogottabb tervek születtek a terület rehabilitációjára.
A mintegy 380 hektáros területet lefedő KÉSZ megalkotása során alapvető szempont volt, hogy a természeti erőforrások többlet igénybevételére, új beépítésre szánt terület kijelölésére ne kerüljön sor. Kiemelten kezelték a természetvédelem és a környezetvédelem szempontjait, a Natura 2000 hatásbecslési dokumentáció megállapításait, valamint a környezettel kapcsolatos közösségi jogszabályokban rögzített előírásokat.
Egyes területeken, köztük a Harangvölgyben 0 százalékra csökkentették a beépíthetőséget, az erdőterületeken pedig 0,1 százalékot írtak elő – ez a minimális beépítési lehetőség is csak azt szolgálja, hogy alapvető kiszolgáló létesítményeket, például illemhelyet, pelenkázót elhelyezhessenek. Jelentős fejlesztések várhatók a Gyermekvasút–Eötvös út–Konkoly-Thege Miklós út által határolt területen: a volt Olimpia szállót lebontanák és a helyén közparkot alakítanának ki, amely közvetlen gyalogos összeköttetést teremtene a Normafa és a Széchenyi-hegy között.
Az Eötvös út-Normafa út-Síház közötti szakaszának forgalmát a Gyermekvasút nyomvonala melletti új útra kívánják áthelyezni, míg a Konkoly-Thege Miklós út felső részén parkolóhelyeket alakítanának ki – ez teszi majd lehetővé, hogy a Normafa Síház melletti parkolót és buszfordulót megszüntessék. Az Eötvös út 48. számú védett villaépületben hoznák létre a Normafa információs központját, s ennek közelében épülne ki a fogaskerekű vasút új felső végállomása.