;

filmkritika;Stefanovics Angéla;Liliom ösvény;

Stefanovics Angéla mint Rebeka és Sótonyi Bálint mint Dani a Liliom ösvény című filmben FORRÁS: BIG BANG MEDIA

- Titkokkal kikövezve

Fliegauf Bence Berlint is megjárt Liliom ösvény című filmjében egy fiatal nő járja végig legbelső félelmei útját, miközben kisfiának egy különös tündérmesét mond. Stefanovics Angéla ifjú partnere Sótonyi Bálint, egy röpke jelenetben feltűnik a moziban régen nem látott Székely B. Miklós.

Fliegauf Bence a magyar film egyik legeredetibb tehetségű és gondolatvilágú rendezője új nagyjátékfilmjében a legbelsőbb félelmek útján viszi végig hőseit, egy fiatal nőt és a kisfiát. A mesés sejtelmektől beárnyékolt ösvényen a képzeletet fogva tartó emlékek kísértenek, míg ők ketten végül a félelem sötétjéből az önmagára találás világosságáig jutnak el,

Divatozva azt mondhatnánk, lelki-érzelmi road-movie a film, amelynek állomásai csupa váratlan mozzanatot hoznak. Fliegauf a legnehezebbre vállalkozik ugyanis. Arra tesz kísérletet, hogy egy szemmel nem látható folyamatot szemmel látható stációkon keresztül próbálja meg megláttatni. A stációk mind a helyükön vannak, a hiányérzetünk nem innen fakad. Inkább onnan, hogy a néző csak egy határig jut el a hősökkel, a belső történések egy elég tág köréből viszont kirekesztettnek érezheti magát. Oda a rendező-forgatókönyvíró nem enged már belépést. A néző vagy kiegészíti a maga képzeletével, vagy kedvetlenül kimarad.

Stefanovics Angéla izgalmas és csodálatos ember Rebeka szerepében, leheletfinoman érzékelteti a határozott keménység mögött a szeretet hatalmát, a kisfia iránti odaadását, és azt a legmélyebb magára maradottságot, amiben neki, a felnőttnek van szüksége a segítségre, amit a kisfia létezése adhat meg egyedül. Ám alig tudunk meg többet Rebekáról annál a kikövetkeztethető ténynél, hogy elváltak útjai a gyermek apjától, akivel chat-beszélgetésben tartja az összezördülésekkel tarkított kapcsolatot, s akihez minden találkozás után visszaviszi kisfiát, Danit.

Egy adott pillanatban bejön a képbe egy futó jelenetben Rebeka apja is, akit egy városszéli csövestanyán találunk, de azon túl ez a jelenet sem árul el többet, mint amit önmagában a koszlott környezet a két ember, apa és lánya közötti űrről elmondhat. Egyetlen pillanattól van igazán szerepe a különös találkozásnak a történetben – azon túl, hogy a moziban oly régen nem látott nagyszerű és feledhetetlen színészt, Székely B. Miklóst pár percre elénk hozza a rendező -, attól kap súlyt a társadalom által láthatóan leírt öreg figurája, hogy Dani végre kimondhassa a valahová kötődés egyetlen, megható szavát: „nagypapa”.

Közbeszúrnám: az azért nem semmi, ebben a szörnyen hangoskodó mozgóképáradatban, ha egy film ilyen mélyen emlékezetessé képes tenni egy aprócska mozzanatot, mint Fliegauf a kis főszereplő Sótonyi Bálinttal, a megdöbbent Székely B. Miklóssal és a továbbra is a magány rabságában sínylődő Stefanovics Angélával. Mert itt egyetlen hétköznapi szó, a kimondott „nagypapa” köré nemzedékek és családok drámája tekeredik fel hirtelen. Közbeszúrás vége.

Rebeka és Dani találkozásaiból áll össze a történet, noha nem mindig válik el élesen, ez még az az együttlét, vagy már egy újabb időpontban vagyunk együtt Fliegauf hőseivel, aki a legkülönfélébb színhelyekre, olykor borzongatóan magányos helyekre viszi el hőseit. A folyamatosságot még az sem szakítja meg igazán, hogy olykor eltávolodik a kép, s rájövünk, anya és fia skype-on beszélget, s amit az otthonuknak hittünk, az az apa lakása. Ez csak hatásos elidegenítő játék a színhelyekkel, a folyamatosságot ugyanis az anya meghökkentő meséje tartja fenn. A mese az Aranyomnak hívott kisgyerekről, a Tündérnek emlegetett anyjáról és a Vadászként felbukkanó apáról szól. S arról a rókáról, „akit” az apa lelőtt, majd kitömte és a kisgyerek szörnyű félelmei ellenére a falra kiszögezett. És szól arról is, hogy Aranyomat a Tündér a pincébe zárta, és nem engedte ki a sötétből.

Fliegauf nagyon különös módon rakja össze a meséből a valóság képeit. Egy-egy adott, szinte rejtett pillanatban a kisfiú számára döbbenetes a felismerés, ahogy rájön, hogy a mese a mamájáról szól. A mamája volt Aranyom, a nagymama halála után szemrevételezett szülői házban a kacatok közt ott rejtezik a róka, a pincében a fekhellyel kiegészített ötét zúg, és Dani felismeri a Tündér eredetijét is, aki a képzelet ítélete szerint a fekete-fehér jelenésben csúf, öreg és gonosz, mint egy mesebeli boszorkány.

Az anya és a kisfiú kettőse nem csak a félelem legyőzéséről szól, hanem a bensőséges intimitásról is. Nincs az anya-gyerek kapcsolatnak egyetlen szokványos pillanata sem, nincs becézés, nincs nyalás-falás, ez másfajta gyengédség. Nagyon zárt ez az intimitás. Fliegauf, mint valami bűvös üvegharangot ereszti rá hőseire az együvé tartozás finoman érzékeltetett állapotát, a néző beavatódik ennek szépségébe, de mégis mintha ki lenne rekesztve, távol lenne tartva. Mintha láthatatlan mágneses tér taszítaná a kíváncsiskodót kellő távolságra tőlük. Ezt a megmagyarázhatatlan távolságtartást már Fliegauf korábbi hőseinél is érezhette a néző, de most az intimitás és a távolságtartás e kettőssége ellene dolgozik a történetnek.

Minden különleges erénye ellenére, a Liliom ösvény kevesekhez szól, mert elvont gondolatvilága keveseket bírhat rá arra, hogy kövessék a belső történéseket. A film túl sok rést hagy hősei arcképén és lelki portréján ahhoz, hogy igazán lássuk, kiket is szeretnénk szeretni bennük. Időnként mellbe vagyunk lökve, „hátrább-hátrább”, pedig szeretnénk közelebb lépni hozzájuk, érezni az érzéseiket. A film nem engedi. Ettől lesz idegen és erőszakolt a végkifejlet, a Linda-szerűre sikeredett visító sikoly, meg a múlt valóságos és szimbolikus összetörése és felgyújtása. Túl látványos és teátrális, pedig éppen itt történik a csoda, a félelem feletti diadal.

(Liliom ösvény ****)

Vasárnap rendezik meg az osztrák elnökválasztás második fordulóját. Bár az államfő jogkörei ceremoniálisak, egész Európa élénken figyeli, hogy a jobboldali radikális Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) jelöltje, Norbert Hofer kerülhet-e a Hofburgba, vagy környezetvédő kihívója, Alexander van der Bellen. Hofer diadala még jobban megerősítheti az európai jobboldali populista mozgalmakat.