Szeged;Botka László;Tisza-híd;

A tervezett híd látványterve

- Kitörési pont: az új Tisza-híd

A közlekedésben jelentős fejlesztések történtek Szegeden az elmúlt években: elkészült az M43-as autópálya, korszerűsítették az elektromos tömegközlekedést. A következő évek fejlesztésének fókuszában az új, déli Tisza-híd megépítése áll. A tervek szerint vegyes forgalmú – közúti-vasúti – híd köti majd össze a folyó két partját.

Mintegy 36 milliárd forintból épülhet meg az új, harmadik Tisza-híd Szegeden. Az átkelő három forrásból valósulhat meg: 18,5 milliárd forintos uniós támogatásból, 7,5 milliárdos MÁV-forrásból és 10 milliárd forintos állami finanszírozásból. A kormány tavaly két határozatban is elkötelezte magát az új híd megépítése mellett, így valószínűnek látszik, hogy lesz pénz rá.

Botka László polgármester szerint az új Tisza-híd és az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra – többek között a Szegedet Makóval összekötő tramtrain, azaz elővárosi vasút – gazdasági kitörési pontja lehet Szegednek és az egész régiónak.

A tervek szerint az új Tisza-hídra felvezető közút a Boldogasszony sugárút és az Oldal utca kereszteződésétől indul, majd követi az Oldal utca vonalát a Bánomkert sorig, egy körforgalom után pedig egyenesen halad át a Tiszán. Újszegeden az Alsó kikötő soron, illetve három körforgalomnál lehet majd le-, illetve kihajtani: a kendergyár egykori területén, a leendő Tisza-park városrésznél, a mostani újszegedi állomáshoz közel, valamint a Csanádi utca, Temesvári körút és Szőregi út kereszteződésében. Az újonnan kiépítendő közúti szakasz teljes hossza 2 kilométer.

A Szeged Nagyállomás mellé egy úgynevezett intermodális csomópontot terveznek, ahol találkozik majd a vonat, a busz és az elővárosi vasút. A Nagyállomásról induló vágányt egy önálló, független vasúti hídon vezetik fel az Állomás utca felett az új Tisza-hídra. Újszegeden az új Tisza-hídtól a meglévő vasútvonalig új vasúti pályát építenek, az Újszeged és Makó közötti vasútvonalat pedig korszerűsítik. A tervek szerint Szeged állomástól mintegy 1,6 kilométerre létesül Újszegeden az új, Gyimesi utcai megállóhely.

A 36 milliárd forintba kerülő beruházás a tervek szerint a 2020-ig tartó uniós fejlesztési ciklus végére készülhet el. 

Három várost köt össze a tramtrain
A tramtrain a városokon belül a villamossíneken, a városok között pedig a vasúti síneken közlekedik majd, így átszállásmentes kapcsolatot tud teremteni a települések belvárosai között. A szegedi tramtrain a tervek szerint nemcsak Makóig, hanem Algyőn keresztül Hódmezővásárhelyig is járna.

Nem leragadni, nem megállni, hanem építkezni, beruházni, megújítani, haladni. Egy forinthoz legalább három forint pályázati pénzt nyerni – ez Botka László, Szeged polgármesterének hitvallása. Ezért lett Szeged az uniós források felhasználásának sikervárosa. Az utóbbi évek egymilliárd eurónyi beruházása messze több, mint amivel a hasonló nagyvárosok dicsekedhetnek.