Tarlós István;hulladékgazdálkodás;szemétdíj;Budapestinfó;

Az önkormányzatok többsége tulajdonosként benne van a szemétszállítást végző cégben FOTÓ: TÓTH GERGŐ

- Szemétdíj - A fővárosiak finanszírozhatják a vidékiek veszteségeit

Kezdeményezni fogja a hulladékgazdálkodási szabályozás módosítását Tarlós István. A főpolgármester attól tart, hogy a fővárosiak finanszírozzák majd a vidéki települések veszteségeit. Pénteken megkezdte működését az új, országosan egységes hulladékgazdálkodási rendszer.

A miniszterelnökhöz fordul és törvénymódosítást kezdeményez a hulladékgazdálkodás új szabályozása miatt a főváros - jelentette be a pénteki Budapestinfón Tarlós István. A főpolgármester elmondta, ezen a területen országos szinten 14 milliárd forintos a veszteség. Az új szabályozás legnagyobb baja, hogy azzal a fővárosiak fogják finanszírozni a vidéki települések hulladékgazdálkodási veszteségeit. Hozzátette: a városháza már két hónapja levelekkel bombázza ez ügyben a szaktárcát, miután a rendelettervezet ellentmondásos, több rendelkezése nincs összhangban a hulladékgazdálkodási törvénnyel sem.

Jelenlegi formájában azt nem lehet végrehajtani, arra felkészülni sincs lehetőségük a jogalkalmazóknak. A főpolgármester kimondottan aggályosnak nevezte, hogy az ellátási kötelezettség továbbra is az önkormányzatokat terheli. Komoly zavarokat okozhat, hogy a szükséges forrás nem biztosított, a főváros állami forrásra fog szorulni, ennek összege 1,5-3 milliárd forint közötti lehet. Az új szabályozás pedig veszélyeztetheti a fővárosi uniós támogatásból megvalósult vagy megvalósuló projektjeit - mondta a főpolgármester.

A Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Holding (NHKV) péntektől kezdte meg működését annak ellenére, hogy korábbi hírek szerint komoly problémák vannak a céggel (nincs kész a 4 millió háztartást kiszolgálni képes számlázási rendszer, a társaság szerződéseket sem kötött még az önkormányzatokkal). A holding országosan szervezi a hulladékkezelést, de a közszolgáltató cégektől nem veszi át a begyűjtést, feldolgozást, arról továbbra is az önkormányzatoknak kell gondoskodni, valamint továbbra is az önkormányzatok kötik meg a szerződéseket az egyes közszolgáltatókkal.

Az árak még nem változnak
A lakosság állítólag csak annyit fog érzékelni az új rendszerből, hogy más bankszámlára kell majd utalni a pénzt, a számlákat az első három hónapban még a régi számlázási rendszeren keresztül küldik. A kormányrendelet megjelenését követően egy miniszteri rendeletben szabályozzák majd többek között a szolgáltatói díjakat. A lakossági árak egyelőre nem változnak.

A hvg anno azt írta, hogy az azonban homályos, hogy mi lenne az önkormányzatok további szerepe a rendszerben (legtöbbjük ugyanis tulajdonosként a tényleges szemétszállítást végző cégekben is benne van), de az sem tiszta, hogy számlareklamáció esetén kinél milyen eséllyel lehetne majd reklamálnia a lakosnak. A kormányzati tervek szerint négyoldalú jogviszony jönne létre a kukásholding elindulásával (a lakos, az állami szemétholding, az önkormányzat és a helyi közszolgáltató között) úgy, hogy a lakó a kukaholdingnak fizetne, amely leosztaná a pénzeket a vele szerződésben álló szemétszállító szolgáltatók között.

A szemétdíjat a holding szedi be, ő bocsátja ki a számlát, majd különböző mutatók alapján kifizeti a szolgáltatókat. De ez nem jelenti azt, hogy a begyűjtött szemétdíjat mind visszakapják. Lesz olyan, aki kevesebbet kap, ebbe a helyzetbe kerül a főváros is. Egy közelmúltban tartott egyeztetésen az NHKV képviselője arról tájékoztatta a fővárosi önkormányzatot, hogy csak az eddig beszedett szemétdíj 80 százalékára számíthat – írja a vs.hu. A 20-22 milliárd forintból így várhatóan csak 18 milliárdot kap vissza. Ez azért lesz kellemetlen, mert a szemétdíjon eddig keletkezett 15 százalékos hasznot, nagyjából 3 milliárd forintot a főváros a takarításra csoportosította át az FKF költségvetésében. Ez tette ki a 6 milliárdos takarítási költség felét. Most, hogy a holding elvonja ezt a forrást, a fővárosnak máshonnan kell előteremtenie néhány milliárdot vagy a takarítást kell szerényebbre fognia.

Budapestinfó
Létszámleépítés a BKK-nál
Jövő év elejére a jelenleg 1639 főt foglalkoztató Budapesti Közlekedési Központ (BKK) létszáma - a 600 jegyellenőrön kívül - 250-re fog csökkenni – jelentette be Tarlós István. (Ez 7890 dolgozót érint.) A BKK túlduzzasztott, kezelhetetlen nagy szervezet lett. Feladata a jövőben stratégiai és projektmenedzseri munka lesz, tevékenysége még a közlekedésszervezésre és a kereskedelmi értékesítésre fog korlátozódni, az útfelújításokat a Budapest Közút fogja végezni.
Közlekedés
A tervezett újpalotai villamos 25 milliárd forintos költségkeretének felét a 3-as metró felújítására csoportosítanák át, amelynek összege így 137,5 milliárdra emelkedne. A 3-as metró felújítása idejére tervezett buszpótlásokkal kapcsolatban a főpolgármester elmondta: számításokat szeretne látni arról, hogy a kiszervezés vagy a beszerzés volna-e a drágább.


Néhány hónapon belül közös székháza lesz a Klubrádiónak és a 168 Óra című hetilapnak, és így megvalósulhat közös hírszerkesztőségük terve is. Egyebek között ezt jelentette be a 168 Óra új főszerkesztője, aki arról is beszélt, hogy a jövő héttel tartalmilag és oldalszámban is bővebb lapot kapnak az olvasók.