A Fonó Budai Zeneház gondozásában megjelent Polygon (Sokszög) egyelőre egy új CD címe, de Borbély Mihály valószínűnek tartja, hogy a jövőben zenekarnévként is fogják használni, mert találóan kifejezi ennek a muzsikának a sokszínűségét. Azt, hogy különböző hangszer-párosításokban, duóban, trióban, kvartettben és kvintettben egyaránt jól szól, alkalmas az izgalmas zenei kísérletezésre. A CD előtörténete egyébként szintén kalandos: bolgár barátjával, Theodosii Spassovval – aki a Közel-Keleten, a Balkánon és a Kárpát-medence egyes területein is ismert fúvós hangszer, a kaval kiváló mestere –, valamint Lukács Miklós cimbalmossal és Carlo Rizzo francia-olasz ütőhangszeressel még 2011-ben felvettek egy fél lemeznyi anyagot, s Borbély ezt később duókkal, triókkal akarta kiegészíteni. A felvételt tartalmazó winchester azonban egy számítógépes rendszerhiba miatt megsemmisült, teljesen elölről kellett kezdeni a munkát.
2015 őszén Horváth László, a Fonó igazgatója vetette fel, hogy az intézmény huszadik születésnapját ünneplő koncertsorozatba meg lehetne hívni Theodosii Spassovot, s a koncert annyira jól sikerült, hogy különösebb változtatás nélkül CD-n is kiadták. Carlo Rizzót most nem tudták meghívni, így Borbély, Spassov és Lukács Miklós mellé Dés András ütőhangszeres társult, akit ugyancsak nem kell bemutatni a jazz és az etnikus gyökerű zenei műfajok kedvelőinek. Dés András instrumentumai olykor keleties, máskor mediterrán színekkel gazdagították az egyébként alapvetően balkáni ihletésű zenét. A Polygon című lemez így végül a kortárszene, a jazz, a hagyományos népzene és a világzene határmezsgyéjén egyensúlyoz – ahogyan azt már Borbély Mihály produkcióiban az elmúlt két évtizedben megszokhattuk. A napokban érkeztek haza egy nyolc koncertből álló bolgár turnéról, ahol egy helyi gadulkás (népi vonós) mellett még Herczku Ágnes énekesnő és Nikola Parov zeneszerző-producer is csatlakozott hozzájuk. A bolgár-magyar koprodukciót – amit a 135 éve született Bartók Béla népdalfeldolgozásaival is gazdagítottak – ovációval fogadta a közönség, így Borbély szerint érdemes lenne Magyarországon is előadni. A Polygon „hivatalos” lemezbemutató koncertje mindenesetre április 28-án lesz, a Budapest Jazz Clubban – ekkor csak trió felállásban, Lukács Miklóssal és Dés Andrással.
Borbély Mihály másik új lemeze, a Gyere hozzám estére nem ennyire kísérletező kedvű: inkább azon az ösvényen halad tovább, amit állandó zenekarával, a Borbély Műhellyel egy bő évtizede kezdett kitaposni. A magyar és délszláv népzenei motivikához itt is jazzes ritmika társul, miközben egy-egy pillanatra a kortárszene vagy a jazz főáramlata, az úgynevezett mainstream felé is kitekintenek. Ebben a zenekarban régóta Horváth Balázs bőgőzik és (a többek között a Dresch Quartetből is ismert) Baló István dobol, a zongorista posztján azonban változás történt. Az Egyesült Államokban szép pályát befutó Szabó Dániel helyett most már a legfiatalabb nemzedékhez tartozó Tálas Áron zongorázik a kvartettben. Áron nemcsak azért kivételes muzsikus, mert fő hangszere, a zongora mellett kitűnően dobol és basszusgitározik, hanem azért is, mert minden stílusban feltalálja magát. „Danit zeneileg és emberileg is nehéz volt pótolni, de Áron igazán friss szemléletet képvisel, ami ránk is erőteljesen hat, miközben persze mi is inspiráljuk őt” – vélekedik Borbély. A kvartett korábbi Kodály-albuma (Hommage a Kodály) és a két évvel ezelőtti Magyar jazz-rapszódia után most nem a feldolgozások-újraértelmezések, hanem a saját kompozíciók felől közelített. Hét kompozíció Borbély szerzeménye, egyet-egyet a társakkal közösen írt, a tizenegyedik szám Tálas Áron alkotása. A Gyere hozzám estére című album bemutatója ma este lesz a Budapest Music Centerben, az Opus Jazz Clubban.
Borbély Mihályt sokan még inkább népzenészként, a Kossuth-díjas Vujicsics együttes tagjaként ismerik, és a szentendrei zenekarral folytatja is a több mint négy évtizede megkezdett értékközvetítő munkát: a szerb és horvát népzenék hagyományőrző feldolgozását, mind szélesebb körben való megismertetését. Borbély emellett régóta tanít a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékén, amelynek a kilencvenes évek végén, Gonda János visszavonulása után három évig vezetője is volt. A közeljövő feladatai között örömmel említ egy izgalmas zeneszerzői felkérést. A széles körben elismert táncos-koreográfus, Farkas Zoltán „Batyu” a Menyegző című Nagy László-vers alapján hozta létre a Násztánc című produkciót, amelynek április 15-én, a Müpa Fesztivál Színházában, a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében lesz az ősbemutatója, majd a Hagyományok Házában is többször eljátsszák. Az előadásban közreműködik Herczku Ágnes, Hetényi Milán, a Magyar Állami Népi Együttes tánckara és zenekara. „Nagyon szép feladat volt a verses eposzban rejlő drámai kontrasztoknak, a régi és modern kor éles ütközéseinek zenei megfogalmazása” – mondja az idén hatvanéves Borbély Mihály.