szuper trafipax;

Az autósok megszokják a telepített traffi paxokat, azok közvetlen környezetében nem szabálytalankodnak FOTÓ: TÓTH GERGŐ

- Jönnek a csodatraffipaxok

Április elején indul a fix telepítésű traffipaxok éles használata, amikor a szabálytalankodók már büntetésre is számíthatnak. A rendszer bevezetésétől a közlekedési morál javulását várják, kérdés, hogy a szinte véletlenszerűen történő, kis súlyú szabálytalanságok elkövetőit sújtja-e jobban az alkalmazás vagy az ámokfutókat.

Az utóbbi hónapokban az autósokat még az üzemanyagár-változásnál is jobban foglalkoztatta a kérdés, vajon mikortól kezdi meg éles működését az a 365, fix telepítésű kamera – és a hozzájuk tartozó lézerszkennerek –, amelyek az ország 134 pontján hivatottak kiszűrni a szabálytalankodó autósokat. A rendőrség hétfő délután végül megadta a választ: a KRESZ-t megszegők április 5-én reggel 8 órától számíthatnak arra, hogy ha vétkeznek, később megkapják majd a büntetésről szóló csekket.

A 14,5 milliárd forintnyi európai uniós pénzből felállított rendszert 2015 decemberében mutatta be az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK), és bár az azóta eltelt több mint 3 hónapban már működtek a kamerák, a tesztidőszaknak köszönhetően büntetést még egyetlen esetben sem róttak ki. A VÉDA segítségével legalább fél tucat közlekedési és közigazgatási jogszabálysértést szűrhetnek ki, egyetlen felvétellel pedig akár három-négyféle bírságot is kiszabhatnak. De hogyan működik mindez?

Az ORFK szerint a rendszer elsődleges célja, hogy az eddigieknél jóval kevesebb baleset történjen az utakon. A statisztikai adatok szerint 2015-ben 16 241 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt Magyarország közútjain, ami csaknem 2,5 százalékos növekedés az előző évihez képest. A rendőrség a VÉDA segítségével nemcsak megállítani, hanem megfordítani szeretné ezt a tendenciát. Az biztos, hogy az eddig nem túl KRESZ-barát módon vezető sofőrök joggal aggódhatnak az élesítés miatt. Az oszlopokra szerelt kamerák az első és a hátsó rendszámot is képesek leolvasni, a lézerszkenner 3D-s modellt készít az autóról, a radar pedig a jármű sebességét is méri. Mindezekkel az adatokkal a VÉDA képes kiszűrni, ha az autós átlépi a záróvonalat, gyorsabban hajt a megengedettnél, átmegy a piros jelzésen vagy épp olyan irányba hajt tovább, amerre a közúti jelzések szerint ezt nem tehetné meg.

A rendszer kiszűri a forgalommal szemben autózó járműveket is, sőt információi alapján utólag még azt is el lehet dönteni, hogy a rögzített autónak volt-e érvényes kötelező biztosítása vagy műszaki vizsgája. A rendőrség decemberi bemutatóján az is kiderült, később a biztonsági öv használatát, valamint a vezetés közbeni mobilozást is észreveszi majd.

Kérdés persze, érdemes-e egy totális ellenőrző rendszert kiépíteni? Szaszala László, a Magyar Autóklub észak-alföldi regionális elnöke a napokban válaszolt a Szabolcs Online-nak a rendszerrel kapcsolatos kérdéseire. A szakértő szerint a fix telepítésű kamera hátránya, hogy megszokják az emberek, és a környékén szabályszerűen közlekednek. Hozzátette: azt is érthetetlennek tartja, hogy a médiában miért teszik közzé a traffipaxok listáját. Úgy vélte, a közlekedők legyenek tudatában annak, hogy a szabályok értük vannak, azok megszegőit pedig ki kell szűrni, hiszen szabályosan közlekedő embertársaik épségét és életét veszélyeztetik.