- Az Átrium Film-Színházban az Offroad című előadást rendezi. Ha jól számolom, ez lesz az ötödik Trojka-produkció. Mi alapján készül az előadás?
Mikó Csaba Offroad című drámája alapján, melynek alcíme „térjáték”.
- Mi fogta meg ebben az anyagban?
Az alcím. Csaba kifejezetten mozgásinstrukciók nélkül írta. Szabadon volt hagyva megkötés nélkül, hogy hogyan helyezkednek el a dialógok és a monológok a térben.
- Mi alapján döntötte el, hogy mely részeket emeli ki, illetve tompít a rendezés során?
Nem kiemelésről, hanem összevonásról van szó. A hat szereplőből négy lett: ez nem csupán szerepösszevonásokat jelent, hanem a történet bizonyos szálainak kihúzását. Csaba beleegyezett ebbe, sőt, inspirálta is, hogy egy régi anyagból új fog születni.
- Hogyan találkoznak ezek a szereplők, illetve érnek össze a történeteik a darab során?
Egyetlen cél vezérli őket: hogy a legjobbak maradjanak. Mindenki első akar lenni. Senki sem veszítheti el a munkáját.
- Inspirálja önt rendezőként a szerző?
Igen. Az Offroad stílusa a belső monológok és a külső dialógok váltakozásából születik meg: nyers, vad és ironikus munkadráma. A darab ritmikájának gazdagsága a tiszta táncot is megengedi. Tarr Bernadett zeneszerző ahhoz az elképzelésemhez írta a zenéket, hogy a techno zenei műfajának nyílt és sok elemet befogadni képes elektronikus hangzása az alap, de a drámai pontokon, ahol a belső monológok születnek: a szereplők énekelnek. Van az egész darabnak valami egyszerre kegyetlen és egyszerre humoros töltete. Kiöntik a szívüket, beledöglenek az elfojtott érzéseikbe, de úgy kommunikálnak egymással, mintha minden szereplő csak azért jött volna a világra, hogy a másikat legyőzze, megszerezze.
- Hogyan építtette fel az előadás látványvilágát? Mi vezette?
Inkább ki. Pázmány Virág látványtervező vezetett. Őt a Poppea megkoronázása című opera munkálataiban ismertem meg. Megfogott Virág látásmódjának pontossága és egyszerűsége. Az Offroad-ban (is) végtelenül egyszerű a térhasználat: fehér térben négy fekete szék négy fekete mikrofonállvánnyal. A vetítésnek fontos szerepe van a készülő előadásban: ironizálva kommunikál a szereplőkkel és a nézőkkel egyaránt.
- Korábban azt nyilatkozta, hogy olyan irodalmi műveket választ a csapat, melyek színpadra alkalmazása nem egyértelmű elsőre. Miért fontos ez önnek?
Mert az egyértelműségben nem tudom meglátni a szélsőséget.
- A darabban egyetemes kérdéseket feszegetnek. Hisz ezekben a dolgokban?
Ingadozom, hogy vajon létezik-e olyan találkozás az ember életében, ami elkerülhetetlen, vagy pedig minden a döntéseink alapján jön létre. Hinni azért szeretnék benne, mert akkor eggyel barátságosabb az élet, és ezt jó érezni.
- Korábbi darabjával, a Dr.-ral kapcsolatban mesélt arról a vágyáról, hogy ledöntse a negyedik falat a néző által.
A vágy megvan. A ledöntés átalakult. Szeretném szenvedéllyel és humorral megtölteni a teret.
- Miért vonzó az ön számára az alkotómunka?
Munkakényszer vagy munkamánia? Nem tudom eldönteni. Sokszor elém jön ez a kérdés, néha pedig választás elé kerülök.
- Mik a tervei a jövőt illetően?
A bemutató után pár nap pihenővel elkezdjük a Staféta pályázaton támogatásban részesült Orlando című produkciónk előkészítését Kerékgyártó Yvonne-nal, ami Virginia Woolf azonos című regényéből készül Szamosi Zsófia, Hay Anna, Egyed Bea és Sztarenki Dóra főszereplésével. A szegedi Thealter Fesztiválon lesz a bemutatója július 26-án a régi Zsinagógában. Ugyancsak márciusban kezdjük Petrik Andreával a Portugál levelek munkacímű produkciónk fizikai tréningjét.
Főszerepekben Hay Anna, Egyed Bea, Jaskó Bálint és Bárnai Péter látható. A darab ősbemutatóját március 11-én tartják az Átrium Filmszínházban.