;

halálozás;Nikolaus Harnoncourt;barokk zene;

- A barokk muzsika prófétája

Nyolcvanhat esztendős korában elhunyt szombaton a barokk muzsika páratlan tolmácsolója, a nagy osztrák karmester, Nikolaus Harnoncourt. 

Nem sokkal halála előtt tudatta rajongóival, „egészségi állapotom kényszerít rá, hogy lemondjam vállalt kötelezettségeimet. Hihetetlenül szoros kapcsolat alakult ki köztünk a dobogón és Önökkel a teremben. Vidám közösség voltunk”. Nem csupán a zenének volt született arisztokratája, származása szerint is, szoros vérségi kötelékek fűzték a Habsburgokhoz. Szegény művészként kezdte csellósként, annyira nélkülözött, hogy cipőit használt húrokkal fűzte. De a muzsikára ekkor is készen volt föláldozni mindenét. Azt vallotta indulásakor, hogy a barokk zenekincs „unalmas”, de hamar rádöbbent, azért, mert többnyire lélektelenül játszották. Aztán feleségül vette életének és művészetének örök társát, Alice Hofferner hegedűst, ketten megalkották a világhírű bécsi Concentus Musicust. Később csatlakozott hozzájuk Gustav Leonhardt csembalós, páratlan vállalkozásként előadták korabeli hangszereken Bach teljes életművét. Újabb úttörő teljesítmény 1975.-ben az amszterdami Concertebow együttessel a Máté Passió.

A barokk klasszikus zene prófétája azonban egyáltalán nem volt szűkkeblű, belefogott mindenbe, ami muzsika. Az 1980-as években meghívták a Bécsi Filharmonikusok, kezdetben kissé hullámzón alakult az együttműködésük. Csupán 2001.-ben érte el, hogy vezényelhette őket a legendás újévi koncerten, a Strauss család és a „könnyedebb zene” alkotásaiból. Ugyanakkor a salzburgi Fesztiválnak rendszeres föllépője volt. Itt lepte meg hűséges közönségét azzal, hogy előadta Gershwin Porgy és Bessét, majd vezényelt Verdit (Aida), Bizet-t (Carmen), Smetanát (Az eladott menyasszony), sőt Bartókot is. Gershwinről azt nyilatkozta a brit Guardian-nek, „tudtam, egy napon elérek hozzá”. Szóba került, talán, talán egyszer meghívja Lang Langot, a divatos kínai pianistát, játsszanak együtt. „Talán Bachot?”, faggatták, amire mosolyogva tette hozzá, „mihamarabb neki kell fogni”.

Az év egyik különleges filmélményének ígérkezik az Évszakok című francia alkotás, amely természetes élővilágunk pusztulására figyelmeztet varázslatos és sokszor megdöbbentő képsorokkal. A filmet, amelyet április elején mutatnak be a magyarországi mozik, Jacques Perrin és Jacques Cluzaud készítette. Perrin színészi munkássága jól ismert a magyar nézők előtt is, a Z avagy egy politikai gyilkosság anatómiájától a Cinema Paradisóig. Másfél évtizeddel ezelőtt azonban rendezni is kezdett. Éppen erről, a két alkotó egymásra találásáról kérdezte őket először a Népszava budapesti látogatásuk alkalmával.