Az érdekvédő felidézte, hogy a PDSZ a sztrájkbizottsági tevékenységét 2015 tavaszán felfüggesztette, most ezt szeretnék folytatni. Hozzátette: ezzel a tárgyalássorozattal nem kívánnak a másik pedagógus-sztrákjbizottság ellen fellépni, inkább mellettük szeretnék a nyomásgyakorlást fokozni.
Mendrey László értékelése szerint a kormány a súlyos válságjelenség kibontakozását a közoktatásban nem igazán veszi figyelembe, és terelő, időhúzó tárgyalások zajlanak csupán. Közlése szerint kedden eljuttatják követeléseiket a tárca vezetőjének, és ebben a sztrájkbizottsági tárgyalások menetére is javaslatot tesznek.
Ezek befejezésére április elejét, maximum közepét jelölik meg, és ha eredménytelenül zárulnak az egyeztetések, akkor készek a sztrájkra. Ezt még ebben a tanévben megtartanák, és a szakszervezeti vezető nem zárta ki, hogy az érintené az "érettségik környékét" is. Mendrey László hozzátette ugyanakkor, hogy a sztrájk nem cél, hanem eszköz. Olyan, melynek alkalmazása mindenkinek fáj, a kormányzattól függ, hogy rákényszeríti-e őket annak alkalmazására - fogalmazott.
Az MTI-hez eljuttatott háttéranyag szerint a szakszervezet követelései között szerepel a gyermekek és tanulók terheinek, a pedagógusok munkaterhelésének csökkentése, a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény (kjt.) alá tartozó munkavállalók bérének azonnali és jelentős emelése.
Elvárják az iskolák biztonságos működtetetését lehetővé tevő azonnali költségvetési átcsoportosítást, az intézmények gazdasági és szervezeti autonómiájának helyreállítását, a pedagógus-előmeneteli rendszer, a minősítés és a tanfelügyeleti rendszer jelenlegi formájának azonnali felfüggesztését, és a modern korszerű rendszerek kidolgozásáig az intézményekben eddig működő belső önértékelési rendszer visszaállítását.
Sürgetik a tankötelezettség korhatárának visszaemelését 18 évre a szakellátás feltételeinek biztosításával, minden - nem felmenő rendszerben - bevezetett intézkedés azonnali visszavonását, az eredeti feltételrendszer visszaállítását, a szakszolgálatok eredeti kapacitásának helyreállítását.
Követeléseik között szerepel a szakközépiskolák közismereti óraszámcsökkenéssel járó átalakításának leállítása, érdemi, rendszeres érdekegyeztetésre alkalmas fórumok létrehozása és működtetése, a Nemzeti Pedagóguskar automatikus tagságának megszüntetése.