Palkovics László - aki hatékonynak minősítette a tanácskozást - az ülés után tartott sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva elmondta, nincs vita abban, hogy a Klik finanszírozási nehézségekkel küzd, a hiány 17 milliárd forint, a problémára egy héten belül szeretnének megoldást találni. Az MTI kérdésére jelezte: ezt az összeget teljes egészében kipótolják majd, az átalakítások során arra kell majd törekedni, hogy a hiány ne termelődjön újra.
Az oktatási államtitkár hozzátette: az ülésen a hat munkacsoport beszámolt az elmúlt két hétben folytatott tevékenységéről. A munkacsoportok csaknem száz szakembert hívtak meg és mintegy 150 témát vetettek fel.
Bíró Gábor a fenntartói munkacsoport képviseletében elmondta: felmerült, hogy a települések nagyobb részt vállaljanak a fenntartásban, a működésben, ha erre képesnek érzik magukat, ahol ez nem lehetséges, ott pedig az állami fenntartás a megoldás.
Rámutatott: az állami fenntartás területén gyors szervezeti és rendszerszintű változtatásra van szükség. Jó lenne, ha a Klik jobban támaszkodna az iskolákban fellelhető tapasztalatokra, és jobban bevonná az iskolákat a feladatok ellátásába - közölte. Felvetette, hogy minden szervezeti egységben álljon rendelkezésre költségvetési fedezet, és a gazdálkodási feladatok ellátásában kapjanak szerepet az iskolák, amelyeknél egyúttal érjék el a takarékos gazdálkodást.
Tóth Tamás, a pedagógusfoglalkoztatási munkacsoport képviselője jelezte: nyolc szervezet delegáltjai vettek részt az alakuló ülésükön, de nyitottak a további bővítésre. Közölte: 15 pontban foglalták össze a problémákat, ezek között van a pedagógusok munkaideje, az adminisztrációs terhek csökkentése, a kötött munkaidő, a helyettesítés, a vezetői óraszámok csökkentésének lehetősége, az üres álláshelyek betöltése, a nyugdíjasok továbbfoglalkoztatása. A tárgyalandó témák között jelölte meg a 2017. évi pedagógusminősítési keretszámok meghatározását.
Puszter Bernadett, a köznevelés-irányítási munkacsoport képviseletében elmondta: az Oktatási Hivatal (OH) szervezetfejlesztési kérdéseit tekintették át. Kitért arra, hogy az átalakítások során az egyszerűség, az átjárhatóság és a profiltisztítás az a szempont, amelyet figyelembe kell venni. Megemlítette az adminisztrációs terhek csökkentését is, kiemelte: az OH rengeteg adatot kezel, és szükségesnek látják egységes informatikai rendszer létrehozását.
Zalay Szabolcs, a gyermek- és tanulói életút munkacsoport képviseletében megjegyezte, a tankötelezettség kérdésében egyöntetű volt az álláspont: a 16 éves korhatárt nem tartják időszerűnek megváltoztatni. A tanácskozáson, amelyet konstruktívnak nevezett, ígéretet kaptak arra is, hogy az Arany János Tehetséggondozó Program problémáit napokon belül megoldja a fenntartó.
Liptay Kálmán, a pedagógushivatás munkacsoport képviselője felvetette, hogy a tanárképzés egységesítésén el kellene gondolkodni. Emellett speciális, új típusú doktori fokozat odaítélését is javasolta, és kitért arra, hogy a gyakorlati és mentorképzésről szintén beszélni kell a jövőben. Erősítené emellett pedagógus-utánpótlást is.
Csépe Valéria, a tartalomfejlesztési munkacsoport képviseletében elmondta: az előttük álló legfontosabb feladat a nemzeti alaptanterv és a kerettanterv felülvizsgálata és áttekintése, a vonatkozó javaslatok megtétele. Külön kiemelte ezeknek az 1-4. osztályra vonatkozó sürgős felülvizsgálatát és az enyhítésre vonatkozó javaslatok kidolgozását, valamint annak áttekintését, hogy mit hogyan, mikor tanítanak, amihez kapcsolódik a tankönyv és módszertan kérdése is.
Palkovics László elmondta még: a tanácskozáson új tagok is bekapcsolódtak a munkába, így a megyei jogú városok szövetsége, a kisvárosi önkormányzatok országos érdekszövetsége, a katolikus egyház, valamint az óvodapedagógusok. Meghívták az Alapítványi és Magániskolák Egyesületét (AME) is, amely azonban nem jelent meg a tanácskozáson.
Horn György, az AME elnöke az MTI-hez is eljuttatott, az oktatási államtitkárnak küldött levelében jelezte: szervezetük a civil közoktatási platform tagjaként addig nem tud részt venni a kerekasztal munkájában, amíg a pedagógus sztrájkbizottság 25 pontjában, illetve a Tanítanék Mozgalom 4 pontjában nem történik megállapodás.
A kerekasztal a következő ülését két hét múlva tartja.