Július 29-én nem először költözik az Erkel Színház színpadára musical, mégis még mindig szokatlan vállalkozásnak számít. Tavaly ősszel Novák Péter rendezésében szintén az Erkelben mutatták be Leonard Bernstein West Side Story című művét, most pedig Szirtes Tamás, a Madách Színház direktora állítja színpadra Lee Hall és Elton John Billy Eliot – a Musical című darabját. A történet, melynek főszereplője egy tizenegy éves gyerek, a nyolcvanas évek Angliájában játszódik. A szegénysorban lévő kisfiú éppen a bányászsztrájkok idején elhatározza, hogy balett művész lesz, ennek az egyáltalán nem könnyű útnak az állomásait követi nyomon a musical. Az előadás több gyerekszereplőt igényel, ezért ezekre a szerepekre is hónapokon át keresték a megfelelő szereplőket. Volt olyan, aki a balettintézetből került be a produkcióba, másokat pedig musical stúdiókból vagy más helyekről választottak ki.
„Seregi László barátomtól sokat hallottam az Operában folyó munkáról, ahol tradicionálisan nagy tudással rendelkező szakemberek és műhelyek működnek, ezért nagyon várom a közös munkát – mondta lapunknak az előadás rendezője, Szirtes Tamás. A rendező szerint különösen nagy kihívás a gyerekszereplők megtalálása és formába hozása. Elhangzott, hogy a két főszerepre végül tizenkét fiút választottak ki, de a produkcióban huszonkilenc tizenéves lány is részt vesz majd. A felnőtt szerepekre is meghívásos castingot hirdettek. Hármas szereposztásban Mrs. Wilkinsont Auksz Éva, Gallusz Nikolett és Ladinek Judit játssza majd. Az apát Németh Kristóf, Stohl András és Tóth Sándor személyesíti meg.
Nagymamaként pedig Bencze Ilonát, Csákányi Esztert és Hűvösvölgyi Ildikó láthatjuk majd a színpadon. Csákányi Eszter elmesélte, hogy régi vágya teljesült most, hiszen Szirtes Tamással eddig még nem dolgozott. „ Mindig is szerettem új dolgokkal kísérletezni, ezt a mostani lehetőséget is ebbe a sorba tartozónak tekintem. Ráadásul az Erkel Színházban eddig még nem játszottam” – mesélte Csákányi Eszter. Az előadás karmesterei Köteles Géza, Silló István lesznek. A musical koreográfusa Tihanyi Ákos lesz, akivel Szirtes rendszeresen dolgozik a Madách Színházban. A jelmezeket Kovács Yvette, a díszletet Szlávik István tervezi.
„ Ez a darab hozzánk való”- állítja Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója. - Ha nem csinálunk sürgősen valamit, annak érdekében, hogy vonzó legyen a fiatalok számára a klasszikus balett, akkor a Nemzeti Balett olyan lesz, mint egy ázsiai futballcsapat, tele európaiakkal. Vagyis azt szeretnénk, ha valaki megnézi ezt az előadást, amely olyan, mint egy gyönyörű jellemfejlődési regény, kapjon kedvet a tánchoz. Azok számára pedig, akik bekerültek a gyerekszereplők közé egy lehetőség arra, hogy ha később is kedvük van hozzá, akkor elinduljanak egy úton.
A főigazgató szerint a produkció költségvetése 100 millió forint, ami meghaladja egy átlagos opera színrevitelének a költségeit. A tervek szerint az első évben hetvenszer, három évad alatt pedig 150-szer játsszák majd, és a főigazgató azt mondja, várhatóan ennyi idő alatt megtérülnek majd a költségek. Az első nyári szériában harminc alkalommal láthatja az Erkel Színház közönsége a Billy Elliot- A Musical című darabot. Ugyancsak tegnap jelentették be, hogy rádióadást indít az Opera, az online „OpeRádió” a http://opera.hu/radio/ címen érhető el, egyelőre lemezfelvételeket és saját hangfelvételeket sugároz, a csatorna főszerkesztője Zsoldos Dávid.