televízió;rádió;nézettség;állami média;

- Csökken a közmédia közönségaránya

Úgy fest nem térülnek meg a többmilliárdos befektetések, tavaly ugyanis tovább csökkent a közmédia csatornáinak közönségaránya - derült ki a Nielsen 2015-ös nézettségelemzéséből. Polyák Gábor szerint mindez betudható annak, hogy márciusban komoly átalakulások voltak a köztévében. Ugyanakkor a Nielsen nem választotta szét az évi 80 milliárd közpénzből működő Médiaszolgáltatást Támogató- és Vagyonkezelő Alap (MTVA) csatornáit.

A Mérték Médiaelemző Műhely vezetője úgy látja, a Duna TV-nek még nem sikerült visszacsábítania azokat a nézőket, akik a „régi” M1 tartalmait keresik, az új „nemzeti hírcsatornává” előlépett M1 nézettsége pedig igen gyatra az átalakulás előttihez képest. A Duna egyik legnézettebb műsora a Magyarország, szeretlek! című vetélkedő, amellyel kapcsolatban az MTVA sajtóosztálya elárulta, hogy a produkció költsége epizódonként 7,8 millió forint, illetve a „belső humán kapacitás és a technikai költség” további 1,7 milliót emészt fel. Így tehát egy epizód összesen 9,5 millió forintba kerül, ami az előző, 18 részes évad esetében 171 millió forintba került csak az előállításra. Az eddigi 127 epizód - ezekkel a költségekkel számolva - több mint 1,2 milliárd forintjába van az adófizetőknek.

Eközben a kormányoldal a rádiós piacon erősödhet, rövidesen megszólal ugyanis a fővárosi 105,9-es frekvencián a Magyar Időkhöz köthető a Karc FM. Az új rádió főszerkesztője Gajdics Ottó, aki egy évvel ezelőtt fordított hátat a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Lánchíd Rádiónak – ahol szintén főszerkesztő volt –, amikor Simicska kirohant Orbán Viktor miniszterelnök ellen. Emellett Andy Vajna DJ FM-je is hamarosan elindulhat, hiszen a kormánybiztos Radio Plus Kft.-je alakilag érvényes pályázatot nyújtott be a médiahatósághoz a budapesti 96,4 MHz rádiós frekvenciára. Vajnáék egyetlen vetélytársát, az Autórádió Műsorszolgáltató Kft.-t kizárták a versenyből, mert a hiánypótlási felhívás ellenére sem csatolt egy kötelező igazolást. A DJ FM célja vélhetően az, hogy felvegye a versenyt Simicska Music FM-jével.

888: eltűnt hirdetések, lezárt ügy?
„Nehezen lehetne elképzelni, hogy a kormánynak nincs ráhatása az állami reklámokra” – vélekedett lapunknak Polyák Gábor miután a Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK) az RTL kérdésére közölte „a kormány nem híve a cenzúrának”, ezért nem is adtak utasítást az állami hirdetések visszavonására a 888.hu-ról. Azt nem árulták el, hogy a kormány eddig mennyi pénzt költött a Habony Árpádhoz köthető oldalon reklámokra. A KTK állításaival szemben a G. Fodor Gábor vezette weboldalról eltűnt az Erzsébet-utalvány reklámja miután a portál minősíthetetlen hangnemű cikkben írt Tóbiás József családjáról. A Mérték Médiaelemző Műhely vezetője szerint ugyanakkor az is elképzelhető, hogy lejárt a reklámszerződés: „már Bayer Zsolt is felemelte a hangját a cikk kapcsán, így a Fidesz biztos nagy mellénnyel közölné, hogy kihátrált G. Fodorék mögül”. Hozzátette, a kormány az állami reklámok elhelyezésével szándékosan torzítja el a sajtót, hiszen csak a neki kedves médiumoknál hirdet. Az MSZP-elnök családját gyalázó cikkel kapcsolatban G. Fodor az Origónak azt mondta, csütörtöki bocsánatkérésével lezártnak tekinti az ügyet.

Már két hónapja megtette a feljelentést a csütörtökön bemutatott korrupciós ügyben Hadházy Ákos. Az LMP korrupciós szakszóvivője ezt azután közölte, hogy a Miniszterelnökség közleményt adott ki a távirati irodának, amiben szerintük bűnpártolást követ el az LMP-s politikus, ha nem tesz feljelentést.